TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Godkjenning av mongoose 2,5" og andre spørsmÃ¥l

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #451569  av Steinjo96
 
Lurte på hvordan de er med godkjenning av et mongoose 2,5" anlegg i vognkort, om noen har eventuelle erfaringer med de? Er en 185 cs.

Bilen må også på eu så snart som mulig og lurte litt på hva som kan gjøres me den dumpventilen som har vert ettermontert av forgje eiger, har forstått de sånn at cs ikke har verken dump eller resirk? Å hva en eventuelt kan gjøre for å få den igjennom eu? (tette den rørbiten som er sveist på intercooler, resirkulere dumpventilen o.l.)

Takk på forhånd for svar
 #451571  av ArildM
 
3. gen 3sgte hadde vel resirkulerende dumpventil? I alle fall har originalmotoren i min sw20 det.
Der er den originale ventilen åpen, og har ikke fått klager på det.

Lakker det svart, få det mest mulig stealthy og originalt.
Evt kan du vel bare tette den helt. Men akkurat der tror jeg de lerde strides litt om hvorvidt det er sunt eller ikke for motor :?:
 #451572  av Makk
 
St185 hadde aldri 3rd gen afaik.

Viss du ikke reiser på en naziplass der dem tar avgass på en 25 år gammel sportsbil og behandler dem som den skulle være ny så går den fint gjennom.

Moongoose er ikke så bråkete så det går ivertfall fint.

Jeg har racecat under st185'en istedenfor den møkka som sitter der downpipen er og fullt 3 toms ;) Aldri en kommentar.

På sw20en min kjører jeg ren berk exhaust uten cat, rett igjennom EU, 1 teknisk stopp og 7 encounters med politi og moraltale på " sportslig" kjøring.

Men treffer du tidenes rasshull som synes blå slanger = 5000 hester og warp 9 så er det trasig.

Lodd stemninga rundtom verksteder? Reis ivertfall ikke på toyota merkeverksted da er det byebye :mrgreen:
 #451573  av Steinjo96
 
Takk for svar :D
Henta bilen på fredag å er storfornøyd sålangt, så blir ikke merkeverksted på den nei, men tengte hovedsaklig naf si de er nermest meg, men har og et meca verksted i nærheten.

Men hvilken cat er de du har og hvordan var de og montere?
 #451574  av Makk
 
CatCo racecat.

Ligger etter downpipen under bilen litt før midtpotta, er et mellomstykke der, om du har bare et rett rør mellom midterste potte og downpipen så kapper man bare og sveiser inn en sveisbar en om du ikke får tak i modellspesifikk.

Det som går fram av sjargong på nettet er at så lenge motoren din er i bra stand så skal den klare krava selv uten kat.

Mer ofte enn sjelden så er verksteder mer eller mindre fårståelige på nesten 30 år gamle biler ikke er nye lenger så det går sikkert greit :)

Idioter treffer en overalt men det er jo alltid en risk :D

Har dumpventiler på begge mine så den kan du la være vil jeg tro, er jo "bare for morroa" :mrgreen:
 #451576  av ArildM
 
Tenkte bare på 3.gen som referanse siden det er den eneste 3sgte motoren jeg har eid. Rent ytelsesmessig er vel ikke 2.gen tjent med å ha åpen dump? Hørt noe om det i alle fall siden den ikke har MAP sensor?
Mulig jeg er helt ute på vidda også :) Uansett så har verken eksos eller åpen dump vært noe problem for min del :)
 #451580  av Steinjo96
 
Mener de er både map å maf på 185(?) Er vertfall de på min, maf ved filter å map på torpedovegg, førerside. St185 har ingen dump eller resirk, men på mr2 så er de montert resirk fra fabrikk, vet ikkje koffer de har gjort de sånn, men blir eu imårå så får se ka så skjer :mrgreen:
 #451590  av Makk
 
Du finner afm på 2gen og map på 3rd gen, 3rd gen har ikke afm.

Også map sensor når du kjører sprut istedenfor original eller piggyback på 2nd gen, tar vekk afm da.

Gamle St185'en min hadde afm, den jeg har nå har det ikke fordi den har sprut, den har map nå, St185 har kun 2nd gen motor i seg, som er uproblematisk mtp trimming uansett for de bitene du skal oppgradere gjør du uansett generasjon motor, selvom 3rd gen er lettere og billigtrimme for mye av det du trenger er der allerede (original mapsensor, ikke afm, større dyser, annet innsug, bedre turbolader)
 #451595  av Steinjo96
 
Då var eu tatt, dumpventilen var ikke et problem, eneste så må fiksest er kingbolt bak pga slitasje, men finner ikke deler noen plass, tilsvarer de de samme som bærekulene fremme?
 #451597  av Steinjo96
 
Tengte sko hiva av eine hjulet å sjekke om de e likt framme å bak når eg komme him,legger ved kontroll seddelen nedenfor, alt er fikset da de eneste som må ordnes er "kingbolt bak, nedre, ytre"
Vedlegg
1448014814592.jpg
1448014814592.jpg (109.05 kiB) Vist 4083 ganger
 #451598  av Makk
 
Ser ut som du ikke skal fare på det nazistverkstedet igjen ivertfall :p CO og svetting fra motor er feil en må regne med på gamle biler....

Det må nesten være bærekula han mener.
 #451600  av ArildM
 
Var da ikke mye avgass?
Hiv på litt kondensfjerner neste gang du skal ta kontrollen, og kjør motoren skikkelig god og varm før du skal på sjekk.
Kanskje gå gjennom luftfilter, plugger osv også? Usikker på om det har så mye å si, men uansett greit at det er i godt stand :)

Ellers så det ut som verkstedet kanskje har vært litt strenge, men det er vel alle i dag...

Bør jo gå an å få gjennom denne uansett da uten så mye styr :)
 #451604  av Steinjo96
 
Vet ikkje kor oljå komme fra endå da, len iløpet av natten var de 2 små dråper på et stykke papp eg la under, når eg henta bilen så virka de som om de rant konstant, er ikke motorolje så er litt bekymret for at de kan være girkasse, å co'en hadde bare avvik på 0.017 så de gjekk greit, men då gjenstår spørsmålet om bærekule bak er lik fremme