TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Trygt Ã¥ montere kn innsatsfilter pÃ¥ 7a-fe motor?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #451680  av ArildM
 
Vil ikke gjøre noen umiddelbar skade.
Fordelen du får er mer innsugslyd, effektmessig er det nesten umulig å påvise noe økt effekt.
Filtreringsevnen kan bli litt dårligere, slik at du over tid vil dra marginalt mer dritt inn i motoren.

Har kjørt åpent filter på mange biler i mange år, funker fint :)
 #451684  av njal94
 
satt inn samme filter som du tenker på i carinan min som har samme motor (7A-FE) økt effekt blir det ikke men du får høyere innsugslyd, men blir det samme est du fjerne filtre.
Du får meir sjit i motorn, men det er bare å sjift oljen litt åftar så går det greit :D
 #451685  av Makk
 
njal94 skrev:satt inn samme filter som du tenker på i carinan min som har samme motor (7A-FE) økt effekt blir det ikke men du får høyere innsugslyd, men blir det samme est du fjerne filtre.
Du får meir sjit i motorn, men det er bare å sjift oljen litt åftar så går det greit :D
Kjøre uten filter? Hvor suger motoren inn dritten da? Iallefall ikke i sumpen der oljen er for den er jo på undersiden av stempelet!

Du dreper den sakte uten å filtrere lufta, tenk bare på hvordan et åpent filter ser ut etter 10.000km, den gysa der blir som slipepasta på ventilene og sylindrene og kompen synker sakte men sikkert.

Du vil ikke ha den møkka inni der ivertfall, kjør aldri uten filter.
 #451686  av njal94
 
Makk skrev:
njal94 skrev:satt inn samme filter som du tenker på i carinan min som har samme motor (7A-FE) økt effekt blir det ikke men du får høyere innsugslyd, men blir det samme est du fjerne filtre.
Du får meir sjit i motorn, men det er bare å sjift oljen litt åftar så går det greit :D
Kjøre uten filter? Hvor suger motoren inn dritten da? Iallefall ikke i sumpen der oljen er for den er jo på undersiden av stempelet!

Du dreper den sakte uten å filtrere lufta, tenk bare på hvordan et åpent filter ser ut etter 10.000km, den gysa der blir som slipepasta på ventilene og sylindrene og kompen synker sakte men sikkert.

Du vil ikke ha den møkka inni der ivertfall, kjør aldri uten filter.

kjøre ikke uten filter men det KN filtre i satt inn er som ett åpent filter :wink: dein fange sjitn ferr å seie sånn, ferr dein e svart 8) å i har kjørd med det filtre rundt 15k km
 #451691  av ArildM
 
Tror de fleste skjønner at luftfilter er greit å ha da :?: :)
Ikke for det er jo mange som kjører med åpne ITB osv osv, men da er det kanskje ikke snakk om motor man skal ha i så veldig mange år :wink:
Ellers er jo K&N ganske så kjente aktører på markedet, så jeg tror nok ikke det utgjør noen direkte fare som sagt :)
 #451694  av Makk
 
Toyota-Ole skrev:trur eg heller holder meg til orginalt eg =)
Sett på konfilter du, det er ingen fare så lenge det ikke er jalla fra jula :)

Blir mer brumbrum lyd, spesielt fra biler uten luftmengdemåler.
 #451733  av Toyota-Ole
 
bare såg litt på den orginale luftfilter boksen til motoren og det ser faktiskt ut som det er noe luftmengdemåler som står inn i luftfilter boksen, noen som vet?, er jo akkurat ikkje bra og koble på åpent filter og ha den kabelen (lmm?) hengende der når den står i orginal luftfilter boksen normalt?

har funnet et kit fra k&n som skal passe vist
http://www.knfilters.com/search/product ... od=57-0502

Har merket av med rødt på bilde av hvor eg mener, den står på baksiden av filterboksen...

mvh ole =)
Vedlegg
=D hahaha.jpg
=D hahaha.jpg (120.16 kiB) Vist 5122 ganger
 #451786  av fdfx3
 
Hei sensoren du ser er en innsugsluft temperatur sensor, det er ikke farlig å montere ett kn filter i denne bilen, bilen har ikke MAF (luftmasse måler) den bruker MAP sensor i kombinasjon med lufttemp sensor.
Å kjøpe kn filter til denne motoren er bare ett dyrt luftfilter, det originale er mer enn bra nok.
Jeg mener tror du virkelig at Toyota konstruerer en bil med ett alt for restriktivt luftfilter slik at du taper effekt da de skal konstruere bilen fra scratch?
Med mindre du har gjort store modifikasjoner som drastisk endrer behovet motoren har for luft så er det garantert ikke noe å tjene på dette.
 #451787  av Zepticon
 
- Om man kjører med dårlig filter så suger motoren inn mer dritt i stemplene, som igjen gjør at stempelringene dine tar kvelden fortere.
- K&N filter er satt inn med olje, noe som gjør at temperatursensoren som måler insugsluften mister funksjonen etterhvert. når luften suges igjennom filteret drar den med seg olje, og den oljen vil over tid sette seg på tempsensoren og virke som et isolerende lag. Og den måler da unøyaktig temp.
- Det orginale filteret henter luft en kald plass. Når folk flest setter inn åpent kon fitler så legger dem det bare i motorrommet. Så i steden for å suge inn luft på 10 grader, så suger det inn luft på 50 grader, som har vært igjennom radiatoren på tur inn.
- Det har absolutt 0 positiv effekt på en bil uten enorm turbo. Du taper heller effekt pga økt temp.