TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Oljer pÃ¥ st185 gt4

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #452193  av Makk
 
Girboks : Redline 75-90 NS

Dette er en GL5 som har GL4 OG 5 properties, en multiapplication oil.

Siden girboksen til GT4 er en eneste stor klump med girkassa, fordelinga og differensial må du bruke multioils som den der.

Vi har lukkede viskose LSD'er i senterdiffen som ikke skal ha tilsetninger, og er utsatt for helt andre ting enn f,eks MR2 kasser.
Derfor skal en ikke bruke samme olja som i MR2, selvom du vil se det på enkelte forum uttalt av tullinger som mener det er samme boksa.

Du må ikke bruke en ren GL4 samme hvilken type det er eller hvor bra den er, da den vil myrde den her girkassa fordi den vil slite ned ringen og pinjongen din (tåler ikke trykk!), og en GL5 med sine vanlige tilsetningsstoffer vil spise opp bronseforingene dine og dermed ta knekken på den også.

Vi må ha GL5 beskyttelse pga diffen som er hypoid, GL4 er ikke godt nok der, samtidig som GL5 tar knekken på kassa, da de ligger i samme oljebadet, tricky stuff, derfor må en til med spesialolje :p

Der er nok andre merker som gjør det samme, men bruk ikke jalla olje på denne kassa!

Viktig og huske på at der er også 2 avtappingsplugger på GT4 og alle andre bilene toyota lagde med all-trac.

På motorene har jeg holdt meg til Mobil 1 5-50w rally formula, det har fungert kjempebra, bruker det på sykkelen også (I MC-form selvfølgelig for clutch-additivene) og begge har vært sin del på bane, fjernet kakling på sykkelen gjorde mobil også :D

På bakakselen er det vanlig GL5 hypoid 75-90 uten LSD tilsetninger, OM du har en LSD bake, som få GT4 har da dem kom bekreftet kun i japansk marked, så er det en Torsen, som er tannhjul og ikke clutch type.


Offisiell uttalesle fra Redline til spm på girboks (hentet fra celica forum) :

An an application that allows either a GL-4 or a GL-5, 75W90 viscosity we recommend the MT-90. If your factory owners manual does specifically call for a GL-5, I would recommend the 75W90NS.

Some GL-5 gear lubes can be corrosive to brass, bronze or copper also many are too slippery for the synchros. Our GL-5 gear oils don't contain sufficient EP additives to be corrosive, the "NS" fluids are designed to provide good shiftability with the proper coefficient of friction for the synchros.

Regards,
Red Line Oil

http://www.redlineoil.com/product.aspx?product=58304

og

http://gtfour.supras.org.nz/differential.htm

og

http://gtfour.supras.org.nz/gearboxoil.htm

og

http://www.alltrac.net/phpBB2/viewtopic ... 43&t=19619

Her står det pretty much svart på kvitt, og alle forum rundtom vil gi enstemmig svar på hvorfor en trenger multi app olje.

Du vil også se tullinger som mikser 50/50 en GL4 og en GL5, dem skal du ignorere for ingen kan si med sikkerhet om disse to oljene vil separere seg som olje og vann gjør da dem er ganske ulike.

Unnskyld om det ikke var en rant du var ute etter :mrgreen:
 #452200  av donk2k
 
Makk skrev:"-selvom du vil se det på enkelte forum uttalt av tullinger"

OM du har en LSD bake, som få GT4 har da dem kom bekreftet kun i japansk marked, så er det en Torsen, som er tannhjul og ikke clutch type.


:mrgreen:
Tror du må sjekke opp oplplysningene ang bakdiff. Kjøres det en såpass bastant og cocky linje er det greit å vite hva man snakker om.

Hvis din er åpen bakdiff kan vi bytte. Jeg har en fin Torsen diff..
 #452202  av Makk
 
Du har jo klippet ut den øverste der av mitt innlegg som ganske klart var tiltegnet dem med mr2 som mener det er helt likt og en kan bruke samme oljen, så hvorfor du gjør det i samband med bakakselen det vet jeg ikke.

Om du googler kjapt og gale vil du finne ordrett : "very few celicas came with a torsen rear diff"

Dypere research som f,eks den websida jeg linka i samme post vil gi enda bedre svar.

Kansje det er bare du som er heldig og har en da.
 #452204  av Makk
 
Jeg er på min andre 90 gt4 og begge to har ikke.

Om det kom så kom det kun på late models. ST205 fikk alle oppgradert bakdiff til torsen, mulig at de siste st185 fikk noe sporadisk, men som opplyst det er få som har og ingen som veit hvor mange.

Mulig noen CS ble bygde med torsen bak.
 #452205  av donk2k
 
Makk skrev:Jeg er på min andre 90 gt4 og begge to har ikke.

Om det kom så kom det kun på late models. ST205 fikk alle oppgradert bakdiff til torsen, mulig at de siste st185 fikk noe sporadisk, men som opplyst det er få som har og ingen som veit hvor mange.

Mulig noen CS ble bygde med torsen bak.
Har du skrudd opp lokket og sjekka?

Den andre linken din sier vel mest om US modellene som kom med åpen diff.. De kom også ofte med mindre bremser enn våre.
 #452206  av Makk
 
Kun de tidlige modellene for US. de etter 91 har samme bremser og slikt som EU.

Nei, men en kan sjekke det slik som beskrevet på supranz sida :)

Alternativt få noen til og holde fast hjulet så gi gass på en 2 søyler.
 #452207  av donk2k
 
Finner ikke noe annet enn dette på den sia....
" You can't tell which type of diff you have by jacking up a rear wheel and rotating it (like you can with a clutch type LSD). A Torsen diff acts exactly the same as an open diff."

Jeg har åpnet begge mine og det er Torsen differ.
Tror det er vanskelig å sjekke om det er Torsen ved å jekke opp. Beste er å ha av lokket.
 #452208  av Makk
 
Alle CS og de andre limited bilene fikk som standard, tidlig gt4 89-91/92 måtte bestilles med, alle 93 gt4 har som standard.

Skal det være står det på nettet.

Best og åpne da ja, men uansett hva en har så skal en ikke bruke olje med lsd tilsetning. Kun på TRD men får man det bak på disse det vet jeg ikke.
 #452209  av celica_st185
 
Aldri hørt om europabiler med åpen diff. Det var vel bare us og st165 som kom med åpen. Japanbilene kjenner jeg ikke til.
Begge mine og andre jeg har kjøpt i reserve har vært torSen
 #452210  av Makk
 
Det er jo selvsagt ikke helt umulig at jeg tar feil på akkurat det med diffbremsen :). Resten dog er ganske så riktig.
 #452240  av toyotaboost
 
Takker for svaret! No er olje bestilt! Einate eg ha merka på girkassen er att den er litt ill og gire ned med? Går fint i låge hastigheter men i 80km/t så er den ill å få fra 5 og ned i 4 og 3 gir?? Noen som har ein idea?
 #452241  av Makk
 
Slitasje eller feil olje.

Bruker og bli mye bedre med riktig olje av høy kvalitet tilpasset formålet :)
 #452614  av Rambraut
 
Jeg kjører Castrol Edge Ti 10w-60 på min st185. Veldig fornøyd med denne oljen da jeg sleit skikkelig med oljeforbruk når jeg kjørte med Mobil1.
På girkasse så er det pr. dags dato Castrol olje, men jeg har bestilt Redline sin etter det jeg leste her nå :roll: