TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • st185 gÃ¥r magert

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #453589  av jokkhe
 
Hallo.

har en 91 st185 som har hvite plugger og hvit lambda.
Den går fint på tomgang. men når jeg kjører og begynner gi gass så virker det som den bremser opp, og turbo spoler og suger masse luft. kan gi bittelitt gass så går den. men med en gang den spoler og prøver å flytte seg så virker det som den bremses. bråker fælt uten noe reaksjon..

Å når jeg starter den så går den på 2-3 sylindre i 1-2 sekund før den går ordentlig. sikkert en sammenheng der.

Har byttet pumpe (biltema sin kopi av walbro) nytt bensin filter. sett på lmm og ikke noe fukt eller noe der.
hatt ut dysene og målt dem. alle har rundt 3.5 ohm og er rene i "filteret".
bilen endrer turtall hvis jeg kobler ut lambda så antar den er i orden?

Noen som har noe forslag til hva det kan være?

Takker for svar :)
 #453592  av julepils
 
Tja, ville vel gjerne begynt med å måle tennpluggshettene, sjekket rotoren og fordelerlokket.
Skeptisk til pumpen. Har du målt bensintrykket? Hva måler bensinpumpen på volten på tomgang? (Er bare å måle rett på pluggen i bagasjerommet eller FP under diagnoseboksen til jord).
 #453595  av jokkhe
 
Registerreim sjekka jeg for litt sia men kan dobbelsjekke, men det vil vel ikke gi hvite plugger?

Har ikke målt volt eller trykket. Volt kan jeg få målt ganske fort. trykket har jeg en justerbar med manometer liggende som jeg tenkte montere etterhvert. Må tilpasse litt 8)

Har ny rotor, prøvd to forskjellige lokk med tennledninger og har nye plugger :)
 #453618  av julepils
 
Høres riktig ut. Men bensintrykket hadde vært greit å vite var innfor.

Ellers er det jo vakuum lekkasje som er veldig vanlig dilemma.

Kjekt med en wideband lambda sensor for å se hva som skjer også. :-)
 #453619  av jokkhe
 
Hehe. Ja vært inne på tanken, men har akkurat fått den i gang så ikke fått meg til å kjøpe ennå 8)

Slanger har jeg gått over flere ganger så tror ikke det er noen, å det høres jo veldig godt på motoren? Går fint på tomgang :)

Monterte en btr nå, men den var nok ikke helt god.. Hvertfall ikke manometeret på den så må kjøpe ett litt ordentlig ett først før jeg får noen nøyaktig avlesning 8)

Hva med den motor temp sensorer? Noen som har noen verdi den skal ligge på? I motstand. For den virker friskere når den er kald, men vet ikke om det er pga kaldstart el att den sensoren måler helt feil når den er varm?
 #453693  av jokkhe
 
Har nå prøvd med ei Anna pumpe. Walbro 255. Som jeg hørte gikk på høyere trykk.

Den gikk normalt når den var kald, men da tempen steg ble den samme gamle igjen.. Holder igjen når ladetrykk kommer..

Å greide så klart å knekke den temp sensoren som går til hjernen så nå må jeg få tak i det 8)

Men tar gjerne imot forslag sålenge om noen har vært borti lignende :)
 #453696  av Makk
 
Har du sjekket selve turboen? Siden du nevner rare lyder når den spooler.

Bare å plukke av inntaksslangen og vri på impelleren, den skal gå lett.
 #453698  av jokkhe
 
Hører den Suger bra med luft. Og snurrer lett. Å siden det er hvite plugger får den vel nok luft..
Den går lett opp trykk men da får den mest sannsynlig for lite bensin. Da den er varm..
 #453700  av Makk
 
Har det vært sånn lenge?

Kansje teste en annen styreenhet? Er det ikke den som styrer injektorer etc.

Original eller sprut?
 #453707  av jokkhe
 
Motor er nylig satt sammen. Da jeg kjøpte den gikk den ikke. Så aner ikke..

Orginal sprut ja..
Hvor lett er det å få tak i styreenhet a? :)
 #453708  av Makk
 
Så den var havarert? Kan jo være kjekt og utelukke defekt styreenhet en gang for alle, om den har vært synderen for problemet eller noe.

Hvor bor du hen da? Jeg har Motec på min ST185, dvs den originale hjerna fra min 90 mod ligger på hylla her og kan sikkert være en tester for deg.
 #453710  av jokkhe
 
Bor ved Hamar på Hedmark. Østlandet.

Har nå bytts den føleren som knakk. Å montern bredbåndslambda.

Det ser mer riktig ut på plugga nå. Ikke så hvite som dem var. Å er faktisk svarte på gjengene på plugga. Men holder fortsatt mye igjen, gir jeg sakte jevn gass går den greiere. Men gir jeg litt for mye må jeg slippe opp litt.

På lambda viser den 10 på full gass. 14.8 på tomgang.