TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • St185 gt4 montering av 3sgte 3.gen (st205) spørsmÃ¥l

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #453709  av God
 
Har gjort dette nylig selv. Her er det mye du må huske på. :P Skal se om jeg klarer å remse opp det meste du trenger å vite.

Du trenger både st185 ledningsnettet og st205 ledningsnettet. Disse ledningsnetta er ikke like desverre. For å gjøre det så enkelt så mulig på egenhånd, bruker du st205 ledningsnettet som donor og lodder på st205 sensorer og plugger over til st185 ledningsnettet. Benytt sikringsboksen fra st185. I tillegg må du bytte rekkefølge på pinnene ECU stikket. Du finner ECU Pinout og BGB håndmanual på gt4.mwp.id.au, alltrac eller gt4oc. Er en fin smørbrødliste på Alltrac når det gjelder st185 til st205 swap: http://www.alltrac.net/phpBB2/viewtopic.php?t=8675

Det absolutt enkleste er å sende inn st185 og st205 ledningsnettet til konvertering. Jeg gjorde det hos WireGap i statene. Koster 600-700 dollar hvis jeg husker riktig. (Jeg hater bil elektronikk! :lol: )

Husk at du trenger st205 igniter, map sensor, ECU og injector pack. Du kan bruke st185 injectorpakken hvis du ønsker det, men da må du bytte over st185 plugg og kontakt.

st205 benytter WTA (vann til luft) intercooler og har et eget vannsystem med vannpumpe og radiator. Fungerer på samme måte som st185CS sitt opplegg. Skal du bruke dette, må du fjerne feilkode 54 med å lodde inn noen motstander i ledningsnettet. Vannmengdemålerledningen til intercooleren kobler du til jord for å fjerne feilkode.

Intercooler vannpumpa kobler du til med relet mot tenninga di. Da får du konstant vannsirkulasjon.

Du kan også benytte sw20 ECU da denne ikke kom med WTA intercooler. Husk at det er hjernen til 3.gen du trenger og ikke 2.gen!

Beregn mye tid til feilsøking og banning. Du kan se på prosjekttråden min hvordan det utartet seg. :lol: Kjekt når alt funker selvfølgelig, hehe. :wink:

En lur ting er også å ta en service på motor før du setter den inn. Nye tennplugger (NGK bkr7e), fordeler, rotor, vakuumslanger, bensinfilter, ny olje og filter, ny registerreim, strammere og drivhjul bla. Ny Clutch og eventuelt letta svinghjul kan også være noe å tenke på hvis du skal skru opp trykket over 1 bar.

Jeg kjøpte komplett jdm st205 hos Egon i danmark på motorimport.dk.

Håper dette hjelper deg på vei. Lykke til! :)
 #453824  av God
 
Du kan også høre med Lennart Andersson på Facebook. Han importerer komplette motorer for ein billig penge til Norge. Det er en mann du absolutt kan stole på! :) Har han ikke liggende, så skaffer han. :wink:
 #454562  av toyotaboost
 
Hei, fikk start på bilen etter motorbytte! Skulle lese ut feilkoder, så brigda kontaktaen i motor rommet! Men brigda feil første gangen! Etter de fekk eg ikkje start på den igjen, leste ut feilkoder og feilkode 12 kom opp! Nokon så ha ein idè på probleme?
 #454604  av toyotaboost
 
Fant ut av de, var berre stikke inn i hjerna så hadde løsna i kontaktn :-D bilen gjekk dårlig på tomgang etterpå, fant ut att slangen til tomgangs regulatoren va bledna og.. Ha fått vekk 6 feilkoda, mangla berre feilkode 23 noko så ha ein idè på den? Får ikkje opp noko, når eg søke på nette??