TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Etter EU-kontroll spørsmÃ¥l

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #454108  av Tekumseh
 
Hadde Celica'n inn til Periodisk kontroll i dag.

1: 7.5 Refleksvest, Mangler eller ikke i samsvar med kravene, mangler refleksvest
2: 4.7.1. Skiltlys - b) lykt lyskilde mangler eller er defekt, Begge sider, skiltlys virker ikke
2: 1.4.2. Virkning parkeringsbrems a) Parkbrems - for dårlig bremsevirkning, Venstre, ingen virkning håndbrems v. bak.
2: 5.3.1 Fjærer og stabilisator f) Stabilisator, for stor slakk i foringer eler kuler, Begge sider, slakk midtre stabstag foringer bakaksel h. og v. side.

Det jeg tolker av dette er at jeg må ha bremsesko på håndbrems (og bytter trege wire'r om det ikke er hele verden.)
Jeg må bytte disse små kjøttbeinene bak (stabilisator), og foringer til stabilisatorstaget som går tvers over der bak.
Og skiltlyspærer, evt kabel / lyktehus til skiltlys.

Har jeg tolket toerfeilene rett?
 #454112  av Tekumseh
 
OK, takk for tips. Det virker som det er slakk wire også, men jeg skal gå over den.
Det var mest det her med "stabilisator" jeg lurte på. Det er de "kjøttbeina som er minst som står vertikalt ikke sant?
 #454113  av Sarlacc
 
Jeg fikk 1'er feil på manglende skiltlys på pickup'en nå i vår. Ikke bare gåen pære, det er ikke engang rester av lampa igjen :lol:

Rart det er så ulik praksis, trodde regelverket var ganske tydelig.
 #454114  av Tekumseh
 
Ja, det er ulik praksis til tross for veldig klare retningslinjer.. Uansett skiltlyset er kabelbrudd eller pære, så det fixer jeg lett.

Jeg skal kjøre til Toyota i morgen og spørre. Skal bli godt å bli kvitt klunkelyden på høyresida bak ihvertfall.
Søk i forum viser at stabstagforinger ikke kan kjøpes løse, men det er feil. De kan absolutt kjøpes løse!

Skal se at håndbremsen blir den største nøtta, om det nå ikke hjelper bare å stramme på..
Sist redigert av Tekumseh den 22 jun 2016 17:51, redigert 1 gang totalt.
 #454115  av Makk
 
Still dem bak, stramme wiren bruker og gi mindre kraft x arm.

Blir det ikke bedre så slakk wiren helt ut og kompenser med å stille bak.

Åpn opp og se, er bare noen få skruer og gummihammer/uttrekkere.

Bremsesko er superbillige og lett og bytte om det er skralt inni der :)
 #454121  av Tekumseh
 
Var så å si metall mot metall og rust og støv inni på venstresida ihvertfall der håndbremsen ikke tok. Bestilte belegg til begge sider. Etter å ha gjort rent forsøkte jeg å stille på, men den tok ikke likevel.
Mulig wire'n er for stram, da den ikke går lengre etter 3 - 4 klikk.

Stabstagforinger ble bestilt 300 kr - for to stk D-foringer.
Han på Toyota tolket 2-er feilen det slik at det bare var foringene, og ikke stabilisatorene (lenkearmene) på sidene. Jeg trodde det var begge deler. Jaja, vi får se, Biltema har for 200,- stk om det blir krise.

Pærene byttet på skiltslys, så nå er en 2:erfeil borte - 23,- kr på Biltema.
 #454202  av Tekumseh
 
Fikk klarhet i at det bare var de indre stabstagforingene og de er nå byttet.
Lyspærene i skiltlys er byttet, og refleksvesten ligger ute i gangen.
Håndbremstromlene er åpnet og den wiren som var stuck er fjernet (venstre side) og ny er bestilt fra Skruvat. Fikk et innfall på sankthansaften med 0,9 i promille at jeg skulle bestille derfra istedet for å vente til mandag og ringe på Toyota. Så nå sitter jeg her og venter og tør ikke risikere å få dobbelt opp... Bremsesko tok jo bare 2 dager å få på plass.
Men men, feilen er funnet og det meste av jobben er gjort.

Benyttet tilfellet til å rengjøre skivene og håndbremsetromlene godt og skal smøre godt med kobberpasta ved montering.

Ikke verst for en delebil solgt for 6 lapper med kaputt motor i fjor, solgt videre for 25 lapper til meg (for å late som vedkommende ikke visste om at motoren var kaputt - der ble det en del å gjøre) og til nå å bli EU-godkjent i 2 år til.