TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Tett katalysator og stort olje forbruk!

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #454701  av Loviseai
 
Hei!
jeg har nå fått tett katalysator på min T23, bilen min bruker veldig mye olje, det som har skjedd er at olja er blandet seg med eksosrestene i kat. og dette er blitt en tjukk røre som tetter. Jeg vurderer og kjøpe hele eksos anlegget nytt, var inne på tanken av effektanlegg og lurte på om noen hadde anbefalinger? Har også olje problemet hvor jeg lurer på om dær er noen som har gjort noe med dette? Som å bytte ut ventiltettninger o.l?
 #454702  av Makk
 
Toyota drev vel og byttet motorer på alle sine Vvti bensinere på den tiden mener jeg, fikset i sent 2002 motorer.

Stempelringene og skraperingene som er laget crap og setter seg og ikke spenner, lav kompresjon og et hinsides oljeforbruk er resultatet.

Ta en komptest, om den er lav så kjøp en 03+ motor fra skraphandler og sett i.
 #454706  av Tekumseh
 
Med at den drar gjennom så mye olje, har du desverre tett katalysator igjen etter hvert.
Ventiltetninger kan forårsake noe røyk ved motorbrems og moderat oljeforbruk. Høyt oljeforbruk skyldes oftest oljeringer/skraperinger, den tykkeste av stempelringene.

Å bytte disse ringene koster nok 20 - 30.000,- hos Toyota, men du kan gjøre jobben selv for noen få tusenlapper (olje, frostvæske, toppakning, strekkbolter, stempelringer, eksosmanifoldpakning, innsugspakning...)

Komptest behøver ikke å gi utslag på oljeringene faktisk... Min T20 viste ingen avvik, men den røyk noe vanvittig med mye pådrag.

Vil tro motorbytte kommer på 7000,- + arbeid, overhaling av motor 4-5000,- + noe mer arbeid...

Jeg gjorde denne jobben på min T20 og den har nå gått 10.000 km uten å bruke en dråpe olje (brukte 1 liter olje pr 10 mil på slutten)