TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Motorbytte til 2 gen

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #455637  av St165
 
Har en st165 som jeg ska sette inn en 2 gen,har ikke wta cooler til den bør jeg skaffe meg det eller bør jeg bygge om til frontmontert ic.
Har den kjølesløyfa til tomgangskontrollen noen hensikt eller kan den bare blindes ?
Bør jeg skifte til lettere svinghjul og ev hvilket type,har ikke mål å bygge noen" racemotor"
Er det noen andre tips ang bytting ?
 #455641  av ArildM
 
Ikke så mye å bidra med, men letta svinghjul er ikke noe jeg ville ha brukt no penger på :) Litt raskere respons på motoren, men ikke noe å hente effektmessig. Kanskje greit på en småtrimma sugemotor, men merka ikke noe storveis forskjell på AW11en anna enn at den går raskere opp på turtall når motoren står i fri :) Sikkert greit om man skal mellomgasse på girene på bane feks :)
 #455644  av Rambraut
 
Etter hva jeg har lest meg opp til så holder den vannavkjølte intercooleren til ca 350hk og normal bruk. I tillegg så holder vel en original gen 2. bare til ca 300hk før man bør oppgradere innmaten i motor også. Skal man trimme noe over det så bør man gå for luft - luft intercooler. Jeg har vurdert frem og tilbake i ett års tid nå og jeg gikk for vannavkjølt på min st185. Den har oppgradert pumpe og mye større radiator.. Nå jeg kjører jo kun original effekt også, så jeg trenger strengt tatt ikke og bygge om til fmic.

MEN, en flott og fin frontmontert intercooler ser jo skam rått ut, men det krever en god del jobbing med rør og hvor de legges oppe i motorrommet for at helheten skal bli bra. I tillegg så bør man gå for et innsug med spjeldhuset montert på siden, jeg tror det de bruker er fra en 2.2l celica uten at jeg skal si det helt sikkert. Kompressorhuset på turboen bør også snues slik at det peker nedover for enklere tilpassing og legging av rør. Men nå er jo dette mine synspunkter og meninger, så hva du ønsker og gjøre er helt opp til deg selv :)
 #455663  av St165
 
Makk skrev:Frontmontert IC på originalt inntak ser omtrent slik ut..

Du bør dekke innsugsrøret med varmeresistant material og turboen med blanket, eksempel her på min egen bil :

https://scontent.fosl1-1.fna.fbcdn.net/ ... e=58E4D968
Takk for svar,fint bygg dette blir vell ikke å komme over 300 hk,men tror jeg skal se om jeg får tak i en vannavkjølt 2 gen. Vist ikke jeg får tak i så bygger jeg vell frontmont,noen som har brukt den kjøleren til 1 gen ?
Noen som har 2 gen kjøler ?