Side 1 av 1

Hjelp til identifisering av motor pga bytte av stempelringer

Legg innLagt inn:03 mar 2017 13:45
av creature
Jeg har dessverre fått den kjekke oljelekkasjen på celicaen, og skal ta en overhaling av motoren.
Før jeg kjøpte bilen hadde forrige eier byttet motoren pga motorhavari.

Så då jeg går inn og ser på registreringsnummeret står den oppført med 1ZZ-FE, men på motoren i bilen står det 1ZZ-T52, så det jeg lurer på er om dette er to forskjellige motorer ?

Bilen er en 2000 model Celica T23 om det er til noen hjelp :)

Re: Hjelp til identifisering av motor pga bytte av stempelringer

Legg innLagt inn:03 mar 2017 16:35
av ArildM
Tror ikke det bør ha noe å si :) 1zz-t52 er nok korrekt motor for din Celica.
Om du først skal til med prosjekt, hvorfor ikke sette inn en 2zz motor?
Mye mer guts og en relativt enkel konvertering?

http://www.ebay.co.uk/itm/TOYOTA-CELICA ... XQgbFRjAEb

Re: Hjelp til identifisering av motor pga bytte av stempelringer

Legg innLagt inn:03 mar 2017 16:36
av ArildM
I can now offer complete conversion kits for the 1zz - 2zz gen 7 Celica worldwide.
Best value for money mod with an instant increase of 50bhp over your heartless oil burning 140bhp Celica!
For the conversion you will need:

Re: Hjelp til identifisering av motor pga bytte av stempelringer

Legg innLagt inn:03 mar 2017 19:09
av Makk
Lettere enn å kølle med en drittmotor som nesten garantert begynner på samme måten igjen ivertfall, sett inn conversion :D

Re: Hjelp til identifisering av motor pga bytte av stempelringer

Legg innLagt inn:03 mar 2017 19:15
av creature
Det høres jo fristende ut, men er jo en litt annen prisklasse då... og det er vel ikke akkurat lett vel å få det godkjent hos biltilsynet ?

Re: Hjelp til identifisering av motor pga bytte av stempelringer

Legg innLagt inn:03 mar 2017 20:44
av ArildM
Godkjent? Ikke lett å se forskjell på denne motoren og original motor :)
Skal se den eu kontrolløren som ser forskjell :)

Evt finnes det sikkert biler levert med 2zz originalt? No slags t-sport utgave eller liknende, og i så fall bør godkjenning være null stress :)

Stemmer for 2zz konversjon fra han duden i england, planla det en gang jeg så på en Avensis med oljeforbruk og 1zz motor. Er ikke akkurat gratis å plukke ned og sette sammen igjen den 1zz motoren du har :) Og jeg har et mantra som sier at hver gang jeg plukker ut en motor skal det noe bedre inn slik at det er verdt strevet :)

Re: Hjelp til identifisering av motor pga bytte av stempelringer

Legg innLagt inn:03 mar 2017 21:09
av Makk
Det eneste dem gneller om er biler med turbolader for omtrent alle trimmede japser renner rundt med det, med en NA motor som ble levert i T-sport modeller så kan du sikkert tilogmed få den godkjent :D

Re: Hjelp til identifisering av motor pga bytte av stempelringer

Legg innLagt inn:04 mar 2017 15:13
av creature
Var ikke så voldsomt stor forskjell på motorene, nei. Var en på jobben som sa at det ikke er lengre noen avgifter på om en trimmer bilen sin lengre, stemmer dette?

Leste litt på forskjellen på bilene med 1zz og 2zz og der står det at på 2zz er det en seks trinns girkase med sportshift, er ikke det standard i alle toyota celica 2000 mod??

Re: Hjelp til identifisering av motor pga bytte av stempelringer

Legg innLagt inn:04 mar 2017 23:17
av Makk
Alle europeiske modeller har 6 speed :)

Re: Hjelp til identifisering av motor pga bytte av stempelringer

Legg innLagt inn:05 mar 2017 16:37
av ArildM
Alle biler over 10 år har vært fritatt for å betale effektavgift hvis de blir godkjent trimmet, inkl feks chiptuning.
Nå er vel effektavgiften i sin helhet fjernet, men det har jo uansett ikke noe å si siden din bil er over 10 år gammel :)