TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Overhaling av 1zz-fe motor

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #456496  av Loviseai
 
Hei!
Tenkte jeg skulle ta en overhalning på min 1zz-fe motor. Den har et enormt oljeforbruk å begynner og bi lei av å kjøpe olje.
Noen så vet hva jeg må bytte ut ?
Takk for svar! :-)
 #456499  av Makk
 
Problemet er fordi karbon og dritt setter seg mellom ringene pga en designfeil, den ble forsøkt forbedre i post 03 modeller med og drille ekstra spor for oljen sånn en skal unngå det som skjer på disse, du kan prøve et spesielt additiv som spiser opp sånne deposits først, er du heldig så virker det :p

http://seafoamsales.com/sea-foam-motor-treatment/
 #456501  av ArildM
 
Hvis problemet er som du sier kan du faktisk bruke vann for å rense motoren også.
Gammelt mekanikertriks fra tiden forgassere var vanlig å ha, men fungerer også på nyere motorer.




Brukte dette på en dieselmotor med tett EGR system, fikk fjerna myyye drit fra en motor som var daukjørt over mange år. Gjøres på eget ansvar! For mye vann = vannlås = herpa motor. Brukte en pumpesprayflaske for å få en fin vannspray, og synes metoden med å helle vann rett i systemet er for risikabelt :) Teorien er vel at dette blir som å steamrense motoren :)
 #456565  av Loviseai
 
Har prøvd rensing, husker ikke hva det het, var på motoren i 15min mens den gikk. Da det hadde gådd 15min skiftet jeg olje, men forbruket ble ikke noe bedre. Det jeg hadde på motoren var noe jeg hadde kjøpt på toyota som de brukte på biler med stort olje forbruk :)
 #456570  av ArildM
 
Da kjøper du deg et 2zz kit fra england, så får du mer effekt i samme slengen :D
 #456572  av Loviseai
 
ArildM skrev:Da kjøper du deg et 2zz kit fra england, så får du mer effekt i samme slengen :D
Kommer ikke til og kjøpe en 2zz og sett i, ettersom jeg kommer til og gå masse i minus når jeg skal selge bilen..
 #456680  av 2fast4u
 
Det enkleste, og billigste, blir vel å kjøpe en shortblokk fra Toyota, koster ikke mange kroner, og da får du også siste og beste utgave av deler og modifisert blokk etc.

;)
 #456682  av ArildM
 
Går sjeldent eller aldri i pluss på en bil, men det er et annet tema :)
 #456683  av Loviseai
 
2fast4u skrev:Det enkleste, og billigste, blir vel å kjøpe en shortblokk fra Toyota, koster ikke mange kroner, og da får du også siste og beste utgave av deler og modifisert blokk etc.

;)
Ser ut til at jeg blir og kjøpe shortblock!