TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Celica gt4 mr2 motor

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #456980  av Espen.navrestad
 
Hei, har en mr2 turbo gen3 motor stående å lurer på om den passer i celica st185 gt4?
Passer den på e151f girkassen? Er ledningsnett rimelig likt

Mvh Espen ny på forum
 #456981  av Rambraut
 
Blokk og topp skal være likt, usikker på bunnpanne og innsug. Men uansett, hvis du har en komplett 185 med motorhavari så er det jo bare og flytte over det som ikke passer av utvendige deler. Ledningsnettet bruker du opp igjen fra 185'en. :)
 #456982  av Morten
 
passer på girkassa. De to hovedforskjellene på 3.gen mr2 og st205 3sgte er dynamo plassering og intercooler (+ stål turbin i ST205 ct20b vs. kjeramisk i mr2)
Ledningsnett er forskjellig. Bruk 3.gen ECU inkl rett map sensor og igniter. Intercooler må også tilpasses, st185 ic er ikke 100% bolt on på 3.gen motor.

PS: 2.gen og 3.gen 3sgte har forskjellige topper/flenser, så en kan IKKE bolte over hverken innsug eller eksos manifolder slik foreslått i forrige post.
 #456992  av OleST
 
det beste er jo og få det godkjent, CelicaTurbo her på forumet driver og skal godkjenne mottorbytte i mk2`n sin så han kan nok kanskje gi deg noen gode råd om og få dette godkjent (om det er mulig med 3.gen da)
 #456997  av ArildM
 
Du bytter jo fra en turbomotor til en annen, så jeg hadde ærlig talt ikke gidda å brukt noe tid på det.
Hadde du gått fra en bil med sugemotor og doblet effekt slik som mange MR2 prosjekter gjør, da er det helt klart veldig greit å ha papirene i orden. På denne er det jo strengt tatt fint lite som endres bortsett fra motorstyring og litt småtterier rundt motoren. Effekt er innafor 10% regelen, og ergo ikke noe som må godkjennes slik jeg ser det :)
 #457001  av CelicaTurbo
 
Om motoren hadde kommet fra en st205 kunne det nok ha latt seg gjøre å få det godkjent; det store usikkerhetspunktet er nok å dokumentere at chassis tåler effekten. Normalt vil biltilsynet godkjenne inntil maks effekt som chassiset ble levert med fra fabrikk, men st185 ble jo ikke levert med 240 hesters motor. I mitt tilfellet er avgass den store jokeren, siden MR2 ble levert med 240 hester, men ikke i Europa.

Jeg tenker nok som de andre her, om du holder motoren slik at den ser original ut så er ikke oppgraderingen av nevneverdig betydning. Sannsynligvis er det ingen som vil forstå at motoren er en annen med mindre de er klar over at det skulle ha vært en luftmengdemåler under panseret. Du tiltrekker langt mer oppmerksomhet om du har stor eksos eller intercooler og/eller økt turbotrykk.

Ellers som Morten skriver: Motoren passer men det er ikke helt rett frem. Motorstyring/ledningsnett, eksosflens, intercooler, plassering av dynamo og servopumpe er forskjellig. Om jeg husker rett fra tidligere diskusjoner så kan dynamo monteres riktig sted om du benytter braketten fra 2. gen, men det er verdt å undersøke ekstra.
 #457002  av OleST
 
ikke at jeg har så mye med dette og gjøre men blir det ikke trøbbel med forsikring og sånt om du havner i en alvorlig ulykke med bilen når du har "slengt inn" en annen motor?
 #457014  av CelicaTurbo
 
Jo, det er riktig det, man kan få regresskrav fra forsikring om ulykken skyldes effekten. Det kan jo bli snakk om veldig mye penger om man skader andre mennesker. Men det samme gjelder om man har en 2. gen motor og har økt effekt på den ved å kjøre høyere trykk, bytte eksos og intercooler.

Jeg vil tro det er vanskelig å få en 3. gen motor godkjent i st185, fordi man ikke kan dokumentere at chassis er konstruert for den effekten.
 #457022  av ArildM
 
Ignorance is bliss :?: :lol: