TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Motorbytte fra 7AFE til 4AGE

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #457070  av Gusbjø
 
Hei.

Jeg lurer på å sette en 4AGE Blacktop i min 97 Celica, er det noen som har noe erfaring med det og er det en god idè?
Har lest litt om det og etter som jeg forstår skal det kunne gå an å bruke 7AFE motorfester og girkasse med 4age svinghjul og clutch?

Takk for svar!
Mvh. Gustav :)
 #457071  av CelicaTurbo
 
Hadde det ikke vært mer naturlig å bytte til 3S-GE 2-literen i den bilen? Jeg kan ikke hjelpe med spørsmålet og det kan kanskje være vanskelig å finne noen som har gjort et slikt bytte. Det var en person på forumet (Helge Wilman eller noe slikt het han) som byttet til 4A-GZE (kompressormatet) i en carina, kanskje en Carina med 7A-FE. Kanskje du finner noe gammel info, men han var aldri spesielt aktiv på forumet. Det var rundt 2005 pluss minus noen år.
 #457072  av Gusbjø
 
ok, er litt usikker på hva som blir best? Det blir vel kanskje mye styr og penger på en 20 år gammel bil? Det er vel ikke noen litt enklere måter å få mer HK med den motoren som står i?
 #457073  av Makk
 
3sge, 3rd gen 170 hk versjonen, den forskjellen opp fra 115 hester vil du merke godt.

T20 ble jo også levert med den motoren så evt godkjenning burde være en smal sak.

7AFE er en bestemor-motor og ikke noe og bruke penger på ivertfall.
 #457077  av Makk
 
Frontcut fra import er lettest, eller noe opprustet jævlig noe å få kjøpt.. GT modellen er dog litt sjelden fordi de som ville ha fres i sakerne kjøpte jo selvsagt GT4