TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Motorfusk, Celica ST185 1991

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #457717  av Rambraut
 
Hei

Har et problem med gt4'n.

Like før tempnåla inne i bilen når driftstemp begynner bilen å fuske nå helt jævlig. Holder på slik i noen få minutter eller 1-2km før det plutselig gir seg.

Dette skjer kun en gang pr. dag og det er på morgenen på vei til jobb. Har en mistanke om en tempsensor som kødder.

Bensinpumpe, plugger, ledninger, lokk/rotor og bensinfilter er ca 2 år gammelt så jeg tviler på at det er noen av de delene som forårsaker problemet, men de skal ikke utelukkes helt heller.

Noen som har vært borti det samme?
 #457721  av ArildM
 
Sjekket om det er noen feilkoder da?
 #457726  av Makk
 
Har ikke du walbro 255?

Har du bensintrykksregulator? Kan jo være der om du ikke har en eller den er feil innstilt, om den over/underfueler så vil en vel få rar oppførsel på enkelte temperaturer når hjernen kompenserer blanding og slikt kanskje?
 #457727  av Rambraut
 
ArildM skrev:Sjekket om det er noen feilkoder da?
Ikke sjekka feilkoder, har ikke vært noen motorlampe som har lyst.
 #457728  av Rambraut
 
Makk skrev:Har ikke du walbro 255?

Har du bensintrykksregulator? Kan jo være der om du ikke har en eller den er feil innstilt, om den over/underfueler så vil en vel få rar oppførsel på enkelte temperaturer når hjernen kompenserer blanding og slikt kanskje?
Stemmer det , har walbro 255 pumpe.

Feilen har kommet nå den siste tida, walbropumpa har snart stått i bilen i to år.

Jeg skal få sjekka om det er noen feilkoder samt skifte tempsensor som sender signal til ecu. Mye tyder på at det er noe krøll der ettersom at dette skjer kun en gang pr dag og det er ved kaldstarten når jeg drar på jobb.
 #457729  av Makk
 
Gappet du pluggene til anbefalt nivå når du kjøpte dem? Grade 7 ja?

Tydeligvis varer dem ikke så lenge uten å gappes, jeg gjorde det på min og alt ble mye bedre på full peis. Kansje dem er begynt og tape seg?
 #457736  av Rambraut
 
Makk skrev:Gappet du pluggene til anbefalt nivå når du kjøpte dem? Grade 7 ja?

Tydeligvis varer dem ikke så lenge uten å gappes, jeg gjorde det på min og alt ble mye bedre på full peis. Kansje dem er begynt og tape seg?
Gappet ikke, kjøpte originale toyota så de ble bare montert. Noen som vet hvilke ngk plugger som skal brukes på gen2 3sgte?

Kan like greit bytte plugger når jeg skal av med ic for å blokkere egrventilen uansett.
 #457737  av Makk
 
Grade 7 iridium som du gapper til 0.6mm med følerblad, ikke bank dem ihjel, bruk en liten tang :D

Fikk den anbefalningen og det løste mine problemer og holder enda etter mye fresing.

Grade 8 om du er over 1.4 bar med aftermarket turbo.

Originalt er grade 6 og dem svekkes fort om du kjører med mer trykk ifølge folket som vet og kan.
 #457753  av Rambraut
 
Makk skrev:Grade 7 iridium som du gapper til 0.6mm med følerblad, ikke bank dem ihjel, bruk en liten tang :D

Fikk den anbefalningen og det løste mine problemer og holder enda etter mye fresing.

Grade 8 om du er over 1.4 bar med aftermarket turbo.

Originalt er grade 6 og dem svekkes fort om du kjører med mer trykk ifølge folket som vet og kan.
Da skal jeg gappe pluggene jeg har bestilt, ble NGK BKR6EP8 etter anbefaling fra BRD :)

Har også bestilt ny tempsensor som sender signal til ecu samt block off plates så jeg får fjerna egrventilen. Samtidig så skal jeg prøve denne modden: http://www.mr2oc.com/61-3sgte-turbo/287 ... 3sgte.html
 #457935  av Rambraut
 
Skiftet plugger, fjerna egr og skifta tempsensor. Skiftet i tillegg noen vacumslanger selv om disse ikke var defekte.

Ser ut til at problemet er løst, har i allefall ikke fått frem noen form for fusk i ettetid samt at bensinforbruket ser ut til å ha sunket noe.
 #457940  av ArildM
 
Bra :)