TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Celica ST185 GT4 - Holder ikke tomgang nÃ¥r den er kald og starter ikke varm

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #458460  av Iceman22
 
Hei!
Har nylig kjøpt meg en GT4 ST185, men har støttet borti et par problemer som jeg ikke finner helt ut av.
1: Når bilen er kald, så vil den ikke holde tomgang, dvs. jeg må holde gassen inne for å forhindre at den kvæles. Etter 5min kjøring så blir den bra og tomgangen er normal. Mistenker tomgangs ventill (IAC), kan det være relatert?
2: Når bilen er varm og jeg skrur den av, så vil den ikke starte rett etter dette. Starter går rundt men virker som den enten ikke får bensin eller gnist. Når den kjøler seg ned i ca 10min starter den fint igjen. Mistenker at den for mye bensin, at den "drukner" og vil ikke starte.

Er klar for å kjøpe nye deler eller fikse det som er, men vet ikke helt hvor jeg skal begynne :/
 #458462  av ArildM
 
Luftmengdemåler på denne? Kan være verdt å rense / sjekke om den er ok.
Kanskje den som tuller når den er kald også?
IAC lagde mye tull med tomgangen på 4age 20v motoren, men aldri slik at den ikke ville starte, var kun for å regulere tomgang når motoren var varm. Kaldstart er vel ofte en egen prosedyre, uten at jeg vet det 100% for 3sgte motorer.
 #458465  av Iceman22
 
Jeg prøvde å koble ut luftmengdemåleren mens motoren gikk, og da gikk den dårligere med engang. Er ikke det en indikasjon på at den fungerer som den skal?
 #458466  av ArildM
 
anyways switched them back and problem solved. so just to recap, exchanging rso on the isc valve and stj (cold start time switch) will cause hot start flooding, makes sense if you look at the wiring schematics.
Mulig du har rett i å begynne med IAC :) Hvis ikke bør du nesten sjekke om du har gnist når den ikke vil starte, og feilsøke derifra :)