TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • KN filter spørsmÃ¥l

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

 #3923  av CelicaTurbo
 
den måler mengden luft som kommer inn i motoren for å vite hvor mye bensin den skal sprøyte inn. Med et slik dings trenger du som regel et adapter for å få luftfilteret til å passe (leveres med kittene som regel), men det er jo mulig at den måleren er formet slik at det er mulig å klemme en slange på begge sider?

 #3925  av Goose
 
Nei. det må være kit...
Jeg så kit fra KN som passer til bilen min.

Der har dem eget "plass" til å skru på måleren.. (rett foran viltret).

Men det er vanskelig å få tak i sånnt i norge siden kitet er laget til celica GT (vvti heter GT i usa).
Skal prøve å få tak i det fra usa...

 #3949  av Goose
 
Var i kontakt med 4 forhandlere av KN filtere i buskerud, en av dem var importøren.
Dem kan ikke skaffe kit for Celica VVT-i.
Når jeg gir dem vare nr fra KN så sier dem at dette må være feil siden det står ikke i liste dems.
Faktum er at Det finnes ikke lister som inneholder varenummer til Typhoon Kits fra KN. Ingen av 69 serien fra KN er å få tak i Norge. Og disse sakene ser virkelig godt gjennomført ut..


http://www.knfilters.net/typhoon/Typhoon.htm


Får nesten lyst å begynne å importere disse sakene selv.
(Toyota Extreme Import? Bra firma navn. hehe :wink: )

Jaja..
Skal prøve å få tak i en sånn CA system (cold air intake system)
til celica'n min.
Gir ikke opp før en sånnen sitter under panseret.


Kanskje dere har andre produsenter som lager minst like fra kits som KN?

 #3961  av CelicaTurbo
 
ser bra ut det kittet der da, men du har jo link på toppen av siden til online forhandlere som selger dette da og noen er vel villig til å selge til Norge?

Men hvilket kit passer til din bil da? Den "Use Our Application Guide to find a Typhoon for Your Vehicle"-linken funket ikke når jeg prøvde.

Ellers, du som har en slik Celica, vet du hva som er forskjellen på den Celicaen med åpning på panseret mot den som ikke har det? Ser ut som de har prøvd å skape en slags visjon av GT4-scoopen på ST165/185/205? Sier det noe om effekten i bilen altså?

 #4005  av Goose
 
med det første så er åpning i panseret en pynt på T23.
det er verken intercooler eller noen form for radiator der.
De bilene har ikek turbo.

MEn hvis du kikker på hvor utganger peker på i motorrommet så ser det ut som lufta som kommer inn der skal blåse rett ned på topblokka elelr litt mer mot torpedoveggen, om det har noen invirkning i effekten på bilen vet jeg ikke.

Har ikek spørt ennå om noen er villig til å selge til norge...

Det som passer til bilen min det er de til GT serien.
altså: Typhoon 69-8520x og 69-8521x serier...
22 og 23 er for T-sport eller GTS som der heter i usa.

Alle nye T23 celicaer har åpning i panseret, det er forrige modellen 205 tror deter (den med runde lukter) som ikke har åpning.
Forrige modelen er utstyrt med SLI 1,8l motor på 117 HK. (standart)
De nye T23 serien er utstyrt med VVT-i 1,8l på 143 HK.

Momentet på en vvti er større og motoren er mye mer hissig, den liker seg best over 3500 rpm.


Forskjellen på vanlig T23 og T-sport er liten utseende messig, kun motor og noen så detaljer som xenon lys, ellers det samme.

Jeg tror at grunnen at Toyota satt på åpningen på panseret på nye celica er fro å vise at dette er ikke noe pyse bil selv om det er standard, å få ut 143 HK ut fra en 1,8l er det få bilprodusenter som har gjort, og ikke sankk om 192 GK på T-sport også 1,8l er jo meget bra, og alt dette uten turbo.
Selv om 192 VVTL-i HK er ikke det samme som 192 HK med turbo gjør likevel at bilen er hissig og går som helv... etter at du paserrer riktig turtall.

Det er digg å kjenne når du drar på sikkelig på 3-gir og 2. camen overtar, denne følelsen hadde du ikke i 1,8 STI motor som er på forrige celica modeller.

HÃ¥per jeg ga deg bra nok svar eller?:)

 #4009  av jumbo
 
Goose skrev:Momentet på en vvti er større og motoren er mye mer hissig, den liker seg best over 3500 rpm.
Hmm. Er ikke mye sprut i motoren min så lavt, nei :mrgreen:

Vet ikke om dette inntrykket samsvarer med dere andres erfaringer, men jeg synes 3S-GE motoren min ikke begynner å trekke virkelig bra før opp rundt 5K. Derifra derimot :mrgreen:

Jeg har både originalt luftfilter og eksos, så jeg kunne vel forbedret en del med enkle inngrep, men jeg satser heller på å bytte ut med en turbomotor. Er så uendelig mye mer å vinne på det...

 #4011  av Goose
 
Alle Toyoa motorer (montert evartfall i celica, mr2 og supra) "virker ikke" før lang ut på utrtalls skala, poenge mitt var at du kjener det ikke så godt i sti 1,8l som du gjør i vvti'n .:)

Uansett så er Toyota car engines mye bedre enn andre motorer:)

 #4013  av erling
 
jumbo skrev: Vet ikke om dette inntrykket samsvarer med dere andres erfaringer, men jeg synes 3S-GE motoren min ikke begynner å trekke virkelig bra før opp rundt 5K. Derifra derimot :mrgreen:
Er 4 gasspjeld som åpner på 5000 rpm.. Så det merker jeg godt ja. :D

 #4028  av CelicaTurbo
 
selvfølgelig vet jeg at T23 ikke har turbo men har egentlig antatt at den åpningen der er for å sammenligne en spesifikk modell av T23 med de eldre celicaene som hadde åpning (både ST165, ST185 og ST205 har åpning), særlig siden jeg var skråsikker på at jeg har sett flere T23'er uten denne åpningen? Ånpingen er nok bare kosmetisk ja.. :)

 #4061  av Goose
 
Alle standrad modeller av T23 har åpning.
Men det finnes styling som inkluderer en panser uten åpning.
(det er en bilde av den på nettet, en sånn gulen)

 #4076  av jumbo
 
erling skrev:Er 4 gasspjeld som åpner på 5000 rpm.. Så det merker jeg godt ja. :D
Det forklarer jo en del... Både ytelse, lyd, og forbrenning endrer seg ganske drastisk på dette turtallet, men da er det jo mer forståelig. :D

 #4109  av CelicaTurbo
 
"T-VIS" heter det, så om du ser noen snakke om det senere så vet du at det er det 4 ekstra spjeldene som åpner (enkelt forklart ihvertfall). Systemet er der for å gi bedre dreiemoment på lave turtall kombinert med bedre flyt (og dreiemoment) ved høyere turtall :)

 #4111  av jumbo
 
Takker! Så ble man et lite gram klokere i kveld også! :D