TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • 91 Celica GT4 som gÃ¥r dÃ¥rlig nr.3 Takk for tipsene

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #4322  av EspenM3
 
Da er jeg her igjen da...
Nå går bilen som den skal. Etter å ha skiftet plugger, rotor og fordelerlokk, samt å få et verksted til å kontrolere tennkablene så gikk den bra i 2 dager. Tok da en sjangs på at tipsene jeg hadde fått om at det kunne være pluggkablene stemte. Kjøpte et nytt sett, og siden da har bilen gått uten noe tegn til fusking :D
SÃ¥ takk for tipsene....
PS! Er det vanlig at det romler litt i bakstillingen til disse bilene? Det er litt mye lyder i humper og på ujevn vei synest jeg, men alt av foringer etc i bakstillingen virker da ok :?:

 #4340  av CelicaTurbo
 
det er mye stag og greier der bak og det er lyder i min også.. slik jeg har forstått det hjelper det å bytte foringer men orginal foringene er allt for slappe så poly-foringer er en stor fordel.. Whiteline (produsent av div understell) har en artikkel som beskriver dette om GT4'en og forteller at ved kraftig akselerasjon eller vektflytting kan stagene flytte seg flere cm utav posisjon og det gjør ræven ustadig og urolig.. De har da foringer som passer for noen av stagene men jeg vet ikke hvordan det er å få dette til landet. Jeg kunne gjerne tenke meg demperne deres også men det er vel umulig å få godkjent noe slikt :?

Ellers, vannvittig bra at du fikk ordnet det problemet ditt da, litt mer fornøyd med bilen nå? :)

 #4351  av EspenM3
 
Hei.
Joda. det er jo litt morsommere når man kan dra på uten å sitte å lure på når den skal begynne å fuske etc..Vanligvis fusket den under omtrentlig hver forbikjøring før :cry:
Jeg må jo si at det er en vannvittig morsom bil å kjøre på snø og is. Hvordan er fordelingen av drivkraften på denne bilen egentlig? Følte at den satt mye bedre på isbanen enn Audi S2`n gjorde..Nå hadde jeg riktignok smalere dekk da, men...

Når du sier at du ønsker deg demperene til disse whiteline. Hvorfor skulle det være noe problem å få godkjent disse? I de fleste tilfeller har biltilsynet , eller hvilket som helst verksted ikke peiling på hva det er, og sier du at det er originalt så går som oftest det.
Jeg skal montere Bilstein/Eibach gruppe N understell på M3`n til våren.
Det er ikke godkjent for offentlig vei.
Men det kjøpte jeg direkte fra BMW i Tyskland, så da har jeg faktura å banke i bordet. Men jeg har vist så mye rart med uoriginale dempere/fjærer før, og aldri fått en anmerkning!!
Så jeg hadde ikke latt tvil om godkjenning stoppe meg på understellspunktet var jeg deg!!

Angående den romlingen i bakstillinga. SYnest det var litt merkelig, men jeg fikk tatt takst på den, og de fant absolutt ingenting bak der. Så da er det vel bare sånn da. Litt synd, for det er nesten samme lyden som er i min mors Suzuki Ignis. Bare at der er det i forstillingen..Enda verre spør du meg!!

 #4354  av CelicaTurbo
 
vel nå forstod jeg "romling" som bare lyder da og min bil dunker litt når man går over ujevnheter som fartsdumper og slikt, men noen kontinuerlig rumle-lyd skal det ikke være der bak da?

Ellers har bilen 50-50 kraftfordeling med åpen diff fremme, viskosekobling mellom front og bak, og en torsen diff mellom bakhjulene. Det er så bra firehjulstrekk som det kan bli for vanlige biler det.. samme som Impreza bruker.

Jeg sjekket hvilken firehjulstrekk audi brukte og det jeg fant ut da var at alle nyere Audi (bortsett fra A3 og TT) hadde åpne differ fremme og bak med en torsen kobling mellom akslingene. Hva som er best aner jeg ikke :)

tror dekkene og veiholdning ellers gjør størst forskjell egentlig :)

så, når blir det økt trykk og eksos og slikt da? :)

 #4355  av Goose
 
Quatro er 4 hjustrekken til audi og den har oprinelig fremhjulsdrift. Det er elektroniken som justerer kraftfordelingen. Jo mer behov for bak hjulene jo mer drift det blir på bak hjulene... (hvis jeg husker riktig)
Audis quatro er ikke noe rubust 4WD i forhold til pernament 4WD som f.eks. celica GT4 og Impreza har...

Mange sier at det er en "hjelpe 4WD" på audi og ikke en "bruks 4WD"..

jaja, jeg vet evartfall en ting at audis drivverk suger i forhold til kraften på motorer... Kameraten min hadde en S6. det var det største drite han kjørte! :lol:

 #4356  av EspenM3
 
Vel. Både jeg og S2`n kjørte med nye Good year UG500 piggdekk. Men min med 185, han med 205. Tror mye forskjell ligger i det. Men jeg prøvde S2`n på isen og da. Den var det mye vanskeligere å få noe skikkelig feeling med underlaget med. Mye pga av en veldig rar variant av progresiv servo..

Rumling er vel det jeg kaller det når det er jevnt mye dunking over ujevnheter.På plan vei er den tyst...

Angående eksos,trykk og slikt....Tror ikke det blir noe påkost på den fronten med det første.Celicaen er jo tross alt bare vinterbilen foreløbig.
Og på vinterføre så har den nok krefter nå når den funker som den skal.
Har brukt mye kroner på min gamle bayer i det siste, og når våren kommer så er det den fordømte forsikringa da....M3 er faktisk vesentlig dyrere enn GT4 når det gjelder forsikring!!

 #4357  av erling
 
Goose skrev:Quatro er 4 hjustrekken til audi og den har oprinelig fremhjulsdrift. Det er elektroniken som justerer kraftfordelingen. Jo mer behov for bak hjulene jo mer drift det blir på bak hjulene... (hvis jeg husker riktig)
Audis quatro er ikke noe rubust 4WD i forhold til pernament 4WD som f.eks. celica GT4 og Impreza har...

Mange sier at det er en "hjelpe 4WD" på audi og ikke en "bruks 4WD"..
Det er Haldex-systemet du tenker på med "hjelpe 4WD", det systemet finnes bare på A3, S3 og TT. ALLE de andre Quattroene har permanent 4x4 og torsondiff. Grunnen til de litt understyrte kjøreegenskapene har med vektfordeling og design på hjuloppheng å gjøre. Den er konstruert med det i bakhånd at den skal slippe foran først.

 #4359  av Goose
 
Ble klokere i dag og gitt! :wink:


Ut fra min erfaring så har celica meget bra fordelig.
Den slap aldri selv om jeg kjørt fort på fjellet hvor det var hard snø på veien... Det er min erfaring evartfall... Det samme var med min forrige celica... Så jeg tror nok at Toyota vet hva de lager :)

 #4365  av CelicaTurbo
 
hehe, erling kom meg i forkjøpet der, men, det var det jeg mente med "bortsett fra A3 og TT" pga at de da har haldex kobling :)

og jeg tror nok at Audi vet hva de gjør, det er bare det at de foretrekker den "trygge" understyringen :)

Espen: om bilen bare er vinterbil så har du ikke noe behov for mer krefter nei så da er det bare å la den være standard. Ellers, kan du si hvordan GT4 er når man kjører aktivt på glatta egentlig? Har ikke hatt store områder å leke på jeg men har inntrykk av at dess mer jeg spinner dess mer kontroll har jeg omtrent.. :? Trenger absolutt mer trening ihvertfall :?

 #4369  av EspenM3
 
Hei.
Joda, det stemmer nok det om mer gass, mer styring. Det er akkurat som å kjøre forhjulstrekk, bare at her hjelper bakhjulene med også.
Når man kjører S kombinasjoner med 4WD på glatta så er det veldig enkelt etter en stund å bruke kontraen(som man kan dosere selv etter litt trening) til å ta sving nummer to. Stikkordet her er vel "slipp aldri gassen"
Uansett hvor langt hekken har kommet, styr imot og gi gass. Jeg har mange ganger kommet ut av svingene med hekken først, men hold gass og styr i mot så kommer fronten i front igjen.Og slakke U-svinger kjører man bare på sladd igjennom hele. Det er litt vanskelig å gi noe kjøreråd om dette, det må utprøvest. Men jeg kan si så mye som at den smale grusveien hjem til meg med ett fint snødekke ble utrolig morsom etter 50-60km trening på isbanen..Har man en morsom vinterbil så skal den brukest også :D
En ting med celicaen. Det er litt for stor avstand mellom gass og bremsepedal. Jeg opplevde noen ganger at foten forsvant mellom der, med snurr som resultat. Men hva gjør vel det :oops: :D
Finn deg en stor parkeringsplass eller tilsvarende med is eller snø og test i vei.

 #4378  av CelicaTurbo
 
får først se om snøen kommer tilbake her i bergen før sommeren :)

 #4379  av EspenM3
 
Ja det var det med snø da :D
Her har vi fått 40cm siden tirsdag!! Herlig....Bare å spinne i vei :twisted:
Isbanen er derimot igjennsnødd..Men snø gir bedre feste=større fart
Det er bare å finne de rette plassene/veiene!!!!!

 #4382  av CelicaTurbo
 
det er ingen som arrangerer isbaneløp her og komunene hadde aldri tillatt det uansett :?

 #4389  av jumbo
 
Jøss. Hva slags kjipt mokkune er det du bor i? :shock:

 #4393  av CelicaTurbo
 
bor i bergen, men har inntrykket av et det skjer ingenting som helst av denne typen aktivitet på denne kanten av vestlandet :?