TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • drivakslinger

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #4801  av CelicaTurbo
 
Vel, Toyota sier de skal være ferdig med å bytte bakhjulslageret i morgen men drivknytene var de ikke helt glade i. De kunne fortelle at begge mansjettene fremme var ødelagt (fant bare en jeg) og at det var en del grus og dritt inni der. Drivakslingen måtte byttes og det kostet omtrent 10.000 for begge sider, eventuellt kunne de renske godt opp og bytte mansjetter men jeg ble frarådet det av to grunner: det var en kortvarig løsning og selv det kom til å koste opp mot 7000,-

får ikke prisene mellom de to eksemplene til å stemme men hver drivaksel kostet vist rett under 4000,- stykket :shock:


så.. jeg får bilen igjen uten at det problemet er fikset for jeg har rett og slett ikke penger til slike ting nå. Mekanikeren mente på at det nok kom til å holde en god stund til og at det var lurere å komme tilbake senere å bytte hele greia..

vel vel, det jeg vurderer da er å krype under og vurdere jobben selv, om det ser rett frem og greit ut skulle ikke det være noe problem med fattens garasje, to bukker og en helg tilgjengelig. Har gjort lette mekaniske jobber før men er alltid nervøs for å ta i ukjente ting uten hjelp.. er vel bare å hoppe i det tenker jeg. Så gjelder det bare å skaffe meg noen nye akslinger siden det trossalt er like mye jobb å bytte akslinger som det er å rense opp inni der.. ser fensport selger brukte akslinger for £60 men så er spørsmålet om de er i bra tilstand eller ikke.. undersøke om jeg finner en vraket GT4 her til lands også så lenge den ikke er frontskadet :?

 #4802  av CelicaTurbo
 
Vel, har sjekket bildelsdatabaser nå og det er ingen GT4 tilgjengelig på høggeriene her til lands.. ikke akkurat uventet :?

 #4803  av erling
 
Hør med www.ais.no, de forhandler CDX drivledd, har ikke hørt annet enn at det er like bra som orginalt. Når jeg jobbet der hadde de en reduksjon i prisen på alt av CDX, på mellom 40-60%. Et drivledd ligger på mellom 300,- til 1000,- ny mansjett og smøring følger med. Du trenger vel ikke bytte hele drivakselen. Og ikke vær redd for å mekke litt selv, tror ikke den jobben er no problem for deg. :)

Kan jo legge til at Eivind Oppland kjører med standard CDX-ledd i sin 600 hk EVO....

 #4806  av CelicaTurbo
 
hm, jeg kan jo undersøke med de da men spørs om de har laget noen GT4 drivledd før da.. men mulig de har alle mål og detaljer nødvendig for å lage det? Prisen er nå ihvertfall ikke særlig avskrekkende :) Så får jeg krype under bilen neste helg om det ikke er allt for kaldt og se hvordan de greiene der henger sammen i praksis :)

 #4818  av Goose
 
Hva med sverige?
Der for du hele jobben for ca 5k tenker jeg.... :D
HEYA SØTA BROR!

 #4840  av CelicaTurbo
 
vel, da har jeg fått bilen tilbake med nytt bakhjulslager.. får jekke opp bilen senere og faktisk sjekke at hjulet nå er skikkelig for å være sikker..

ellers fikk jeg snakket litt mer med folket hos Toyota og 9500,- kostet det meg for to komplette nye akslinger, dvs allt fra girkassen og ut med alle klemmer, mansjetter, bolter, grease osv. De skulle ha rett over 12.000 for å gjøre jobben med å bytte det for meg. De mente at det var greit å bytte hele akslingen, særlig siden jobben med å demontere akslingen fort ville koste meg like mye som den ekstra prisen for det komplette settet..

vel vel, kryper under til helgen og ser hva jeg finner ut der.. om jeg skal satse på ny drivknyte eller spare som f@en til komplette akslinger :? Noen som har peil på hvordan akslingene er festet inni girkassen? Slik jeg har forstått det er de bare skøvet på plass i et spor og er egentlig ikke boltet fast eller noenting..?

vel, vel, får satse på å vinne den lottopremien tenker jeg :)

 #4849  av erling
 
Det hørtes VELDIG merkelig ut at det ikke ikke skulle være billigere å bytte bare leddene. Forutsatt at akselen er ute, tar max 10 min å bytte begge leddene på en golfaksel iaffal, kan ALDRI tenke meg at Toyota har funnet på noe så mye mer spesiellt. Dessuten er det vel ytre leddene som er defekte? Nei, fiks det selv, er ikke sikker på hvordan indre leddet er festet, men hvis det er iorden trenger du ikke ta akselen helt ut. Eneste du trenger er å gjøre er vel å løsne mutteren på ytre leddet før du jekker opp, løsne nedre bærekule, og evt andre ting som ligger i veien, for at du får akselen ut av lageret, fjerne mansjett, kakke av ledd med hammer, montere nytt og skru alt sammen igjen. Siden du da sparer 10 000, bestiller du effektanlegg. :P:P
Sist redigert av erling den 04 feb 2003 18:07, redigert 1 gang totalt.

 #4850  av Christian
 
Har ikke tatt opp de på min, men det står vel garantert i BGB'en...?

 #4869  av jensi
 
Har tatt ut drivakslingene på 3-4 forskjelige biler inkl.Mr2 en.Er bare å dra ut akslingene.Kan sitte litt,det er en låse ring som sitter helt inne i akslingen.Det er bare å bruke krefter.Kan ikke forstå vitsen med å bytte hele akslingen.
Det er vel bare den ytre knuten/mansjetten fremme som blir slitt p.g.a svinging?
Husk selvfølgelig å tappe ut gearoljen først dersom du må ta ut hele akslingen noe jeg iallefall ville gjort.Lettere å få av knuten da.
Det finst også mansjetter som er delte .Då slipper du å ta av akslingen.
Har ingen erfaring med disse men har hørt at de blir brukt av orginalverksteder.
Jensi

 #4870  av jensi
 
Er foresten ingen problem å kjøre med dette problemet.
Dersom du skal bytte leddet/akslingen så kan det ikke gjøre mer skade en det allerede er(ulyder).
Hadde en NISSAN som jeg kjørte med en utslitt knute i ca 50000 km.
Det blei verken verre eller bedre.Kullene inne i leddet er ca 10 mm i diameter så det skal mye til at de knekker helt vil jeg tro.
Jens

 #4880  av CelicaTurbo
 
vel, kose-leste i manualen i kveld og fant ut dette:

bytte hele aksel: rimelig enkelt, og det er bare å dra den rett ut av girkassen ja og dytte inn en ny, med et par detaljer :)

overhale aksel: ser ut til å være en komplisert affære som jeg ikke forstod helt, men mye nøyaktigheter med mål og forsiktig-meg-her og forsiktig-meg-der :? Men, jeg kan ikke helt se noe annet enn at det skal være ganske rett frem det også? Men men, som sakt ser jeg bedre på det i helgen for da kan jeg ligge under bilen og sammenligne med boken..

 #4883  av erling
 
Kan du legge ut den manualen? Jeg klarer ikke i min villeste fantasi å se for meg at det skal være problem. Sånn som jeg forstod jensi er det akkurat likt som på golf (eller enklere, på golf er det indre leddet skrudd fast oxo). Altså det ENESTE du gjør etter å ha tatt ut akselen er å fjerne mansjett utav veien, gi leddet et kakk for å få det utav sporet til den innvendige låseringen. Dette er veldig enkelt, og det behøver ingen som helst justering. Poenget er at du må ha en skrustikke å feste akselen i, å kakke av leddet med hammer, det nytter vanligvis ikke å dra av, trenger et KAKK. :)

Det som tar tid å kan være vanskelig er jo å få løs akselen, bolten på bærekule osv kan være litt fastrusta e.l. Hvis du har en plass å skru, tid og verktøy er det ingenting som hindrer deg i å klare den jobben. Hvis ikke blir jeg nødt til å reise opp til Bergen, du får ikke lov å bruke 12 000,- på det der. :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Stemmer det som jensi sier oxo, at det er som regel kun slitasje på ytre leddene, de får mye belastning når man svinger og aksellererer. Men er det hull i indre mansjetten tar jo de kvelden oxo. Men finn ut hvor mange ledd som er defekte. (Indre/ytre). De indre leddene er det som regel bare å plukke i filler, rengjøre og sette inn med nytt fett hvis det er de som har gått hull på. De kan vanligvis berges, fordet om de har laget litt ulyd.

 #4929  av CelicaTurbo
 
Det er definitivt ytre ledd ihvertfall og indre ledd vet jeg ikke tilstanden på, skal se på det i helgen. Ellers har jeg ingen planer om å betale 12.000 for dette, jeg skal gjøre det selv men har ikke bestemt meg for hvilken rute enda.. er sikker på at det skal være greit rett frem om jeg bare klarer å se for meg delene i akslene samtidig som jeg leser de greiene i boken.. jeg gidder ikke skrive av boken nå men jeg kan gjengi teksten her i morgen om det er interessant, eventuellt scanne bilder i helgen for foreldrene har en scanner.. det er ikke så mye tekst at det gjør noe, noe av grunnen til at jeg ikke helt ser sammenhengen :?

Ellers, skal sjekke med det selskapet som du tipset om etter helgen når jeg vet mer om hvordan ting ser ut :)

 #5004  av CelicaTurbo
 
vel, snek til meg litt tid på jobben i går og søkte på GT4 gruppen på yahoo.com etter informasjon om bytte av drivknyten (CV joint) og jeg fant ikke noen reell guide. Det var vist en guide på http://www.gtfour.com men den siden ser ikke ut til å eksistere lenger :?

Men, det jeg fant ut: Selve den bitten med kuler inni detter frahverandre om du ikke holder sidene sammen (det står det allerede i min manual), flere personer advarte mot å la den dette fra hverandre mens flere personer mente at de uansett åpnet den for å renske for den var ikke såå vanskelig å sette sammen igjen. Jeg satser da på å åpne den om det er nødvendig (om den mansjetten er ødelagt), ellers for å demontere akslingen mens den var montert var det et klips som måtte fjernes som var helt umulig å komme til, resultatet er at mange skjærer over hele ytre akslingen. DET skal ikke jeg gjøre ihvertfall :? Rart at det ikke står noenting om dette i min manual da? Men, jeg tenker jeg uansett drar hele stasen ut av girkassen når jeg først er i gang, selv om det egentlig ikke skal være nødvendig. Jeg får bestemme meg endelig på lørdag når jeg kryper under bilen.. tar også med et digitalkamera så jeg tar et par bilder av sakene..

"stay tuned!"

 #5032  av CelicaTurbo
 
vel, her er bilder av mansettene og drivakslinger, bra dritten under der men dere ser hovepoengene. Det ser ut til at begge indre ledd med mansetter er ok, selv om det er mye olje på de ser det ut som om mansetter sitter skikkelig og er tett. Ytre ledd derimot er ødelagt på begge sider ja. Høyresiden som jeg viste om før jeg fikk problemet (men hadde glemt) er den som ser best ut, mens venstre mansett som jeg vet var 100% i sommer er nå helt ødelagt og det er et stort gap inn i knyten.. er en del grease inni der men også en del sand og slikt :?

bilder her: http://www.ts-ogn.no/drivknyte.htm