TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • drivakslinger

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

 #5037  av CelicaTurbo
 
Dette sier manualen:

Front halfshafts:

- remove wheels
- remove cotter pin, cap and locknut from hub while depressing brake pedal.
- remove dust shield if equipped.
- loosen the 6 nuts attaching the inner end of the halfshaft while depressing the brake pedal.
- remove the 2 bolts attaching the lower arm to the steering knuckle
- remove the tie rod nut and disconnect the tie rod.
- using SST 09950-20017 or equivalent press the outer end of the halfshaft from the steering knuckle and then remove the halvshaft. Pry out the inner shaft section from the case.

Allt det er ganske greit og forståelig.

CV-joint overhaul:

- mount the front driveshaft in a vise and check that there is no play in the inboard and outboard joint.
- make sure that the inboard joint slides smoothly in the trust direction.
- make sure that there is no excessive play in the radial direction of the inboard joint.
- disconnect the side gear shaft, removing the 6 bolts and washers. Inspect the boots for damage.
- remove the inboard joint boot clamps.
- with chalk or paint, matchmark the inboard joint and the driveshaft.
- remove the snapring securing the joint into the driveshaft.
- using SST 09726 10010 or equivalent, a socket wrench and a press, remove the inboard joint from the driveshaft.
- remove the bolts, nuts and washers from the inboard joint.
- remove the inboard joint from the joint cover.
--- When lifting the cover, keep the inner and outer race together or the joint may come apart. Should the joint come apart assemble it in the following manner:
--- align the matchmarks.
--- insert spark plug socket into the inner race
--- lift the outer race and cage and insert six ball bearings.
--- jiggle the outer race and cage to seat the balls in their respective grooves.
--- lower the outer race and cage so that they fit tightly with the inner race.
- remove the inboard boot, damper and outboard joint boot.
- remove the dust cover from the side gear shaft. Replace the side gear shaft o-ring, then press a new dust cover to the side gear shaft.


Det var det for demontering.. montering høres værre ut. Å ta ut hele akslingen er ikke så ille, demontere den virker forståelig nok men kan fort støte på problemer der. Og, jeg har sett på andre forum at folk har fjernet ytre aksling uten å ta allt sammen ut av girkassen men da er den "snap ring" et helvete å komme til vistnok, kanskje enklest å bare ta allt sammen ut om jeg ikke får til den ringen? Illustrasjoner i boken hjelper litt men flere av de er så lite detaljerte at de etter min mening er helt meningsløse, går nesten ikke ann å se hva de skal forestille eller hvilken funksjon tegningen har :?

Tror det blir et bra prosjekt for meg å gjøre jeg, så blir neste prosjekt å bytte alle foringer i understellet for det bråker for mye, samt gummi setene på doppen av demperne mistenker jeg at lager litt lyd avogtil. Deretter må jeg undersøke de to lagrene som drivakslingen går gjennom bakover og det ser ut som en helt grei jobb. Det hender at det kommer en svak uling akkurat ved 70 km/t og det er vistnok disse lagrene som er synderen da..

men men, tanken min var at denne bilen skulle bli en prosjektbil når den tid kom at jeg fikk meg hus med garasje og en annen dagligbil, men det er allerede flere prosjekter som står i kø med den bilen, desverre ingen oppgraderingsprosjekter, bare ting som må fikses foreløpig da.. så den er allerede en "prosjektbil" da tydelighvis :)

 #5044  av erling
 
Med tanke på at den andre er mer skadet skulle en nesten tro at den ble revet opp av noe jeg har kjørt over?
Det er helt vanlig at den sprekker op akkurar der den har sprekkett, er barew vanlig slitasje dety, Men detr indre leddet5 er jo oxo skrudd fast, så hvis du vil ha hele greisa ut må du skrur oopp de umbrakoene/tusenspor, eller hva det nå er fror mo, og får akslingene ut i friluft, men iindre ledden e så jo greie ut ddeqm. :)

 #5046  av jumbo
 
Vi poschter ikke i fylla, gjør vi vel? :mrgreen:

 #5047  av CelicaTurbo
 
er klar over at jeg må åpne indre ledd og får å få det til ser det ut som det er lettest å dra ut hele akslingen egentlig..

ellers, jeg var så heldig at jeg fikk tak i scans fra ST165 BGB sine sider om emnet, altså modellen før min bil men det er trolig ganske så likt da, har lagt de inn i siden over så det er tilgjengelig fra

http://www.ts-ogn.no/drivknyte.htm

MYE bedre illustrert enn Chiltons manualen ihvertfall :)

 #5057  av erling
 
:mrgreen: Hadde litt, øøh, "tykke fingre" i forrige post ja... :lol:

Men du har kontrollen da Kristian. Det går vanligvis greit å bytte ytre leddet mens akselen henger på oxo, men det ser du best selv hva som er greiest, hvor mye dill som henger i veien, osv.:)

 #5072  av CelicaTurbo
 
ok, får se om jeg får tak i noen ytre ledd da.. toyota selger bare hele akslinger ihvertfall.. (så jeg sjekker det selskapet du tipset meg om).

Tipper egentlig at jeg kommer til å vente med denne jobben frem til mai jeg med lys og mer varme, vil vel ikke være et problem vel? Jeg skal kjøre en lang tur-retur Fredrikstad etter påske og drivknytene skulle vel ikke hindre meg i å ta en slik tur vel? De lager vel bare mer og mer lyd men det er ikke farlig?

Faktisk hadde bilen bare symptomer i to dager og deretter har jeg ikke merket noenting til det overhodet.. men det er jo der like fullt så klart.