TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• RHD --> LHD

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #365467  av TomKald

Hallais!

Noen som har gjort dette før? har kjøpt inn alt eg trenger og vurderer og gjøre jobben (evt la are ourum ta noe av den, om han har tid :-) )

Hvordan er lovverket i forhold til dette? alle rhd supraer eg har sett har en ekstra kommentar i vognkort som sier registrert på untaksparagraf bla bla, dette har ikke min... ! ?

mvh
 #365499  av Radial

Når er bilen førstegangsregistrert?
 #365502  av TomKald

Ikke 10 år siden ivertfall, trur det var 2004-2005...
 #365505  av Radial

Biltilsynet bytta jo datasystem og vognkort i 2006 eller 2007 husker jeg, så da er sikkert noe informasjon blitt borte på utskriftene. Ville tatt en telefon til BT, de har nok en enkel oppgave med å svare deg :)
 #365506  av Radial

ang. eventuell ombygging Den er sans registrert på motorhistorisk grunnlag eller lignende. og da har du i praksis ikke lov å gjøre en dritt teknisk på bilen.. den skal være helt som den rulla ut av fabrikken.
Tror du har lov til omlakkering ol, men det er omtrent ingen ting du får gjort...selv noe så uskyldig som LHD konvertering
 #365508  av Snos

Jeg hadde nok lagt fra meg den idé med en gang, men for diskusjonen skyld kan vi fortsette.
Bilen skulle vært registrert som bevaringsverdig kjøretøy, samt det skulle stått i vognkortet.
Og da er det i bunn og grunn ikke lov å gjøre noen større endringer.
Men la oss forutsette at den er registrert på vanlig måte.

Her er noen utdrag fra kjøretøyforskriften
3. Ombygging av kjøretøy
3.1 Kjøretøy skal framstilles for regionvegkontoret til ny godkjenning dersom det foretas ombygging eller endring av kjøretøyet som gjør at det ikke lenger er i samsvar med vognkortet. Det samme gjelder andre ombygginger eller endringer av kjøretøy som har betydning for trafikksikkerheten, eksempelvis i bærende konstruksjoner, styring, forstilling, bremser mv.
7. Krav om dokumentasjon
For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøyet - ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. - avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjonen/ombyggingen/oppbyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for.
Slik dokumentasjon som nevnt i første ledd, kreves ikke dersom kjøretøyet på de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av regionvegkontoret
Krav til dokumentasjon er det største problemet.
Er i hovedsak 3 alternativer.
1. Toyota godkjenner ombyggingen, men det vil jeg tro er mer eller mindre umulig da toyota leverte godkjente LHD biler og dem ikke har tatt seg bryet med å godkjenne ombygginger av RHD.
2. Du betaler en formue på å få godkjent det av TÜV eller annet kompetent uavhenging laboratorium. (Eksport til svergie, ombygging, godkjenning og så import til norge er alltids et alternativ, men det koster og det forusetter at det ikke er noen svenske lover som hindrer ombygging av RHD biler, men da risikerer du å måtte betale engangsavgift på nytt. Og da kan du like godt kjøpe en "ny" LHD)
3. Godkjenning av biltilsynet. Som loven sier:
(...)dokumentasjon(...)kreves ikke dersom kjøretøyet på de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av regionvegkontoret
Så da er det i bunn og grunn opp til det aktuelle biltilsynet om de mener de kan godkjenne det eller ikke. Vist du skal prøve deg på denne veien bør du sende en søknad først med detaljer om framgangsmåten. Mest sannslynlig vil du få avslag eventuelt evig mye krav til dokumentasjon siden biltilsynet i norge prøver å fraskrive seg mest mulig ansvar. Men er alltids en mikroskopisk sjanse for at du heldig.
 #365526  av TomKald

Eg e me på det du skriver der...

Eg trur ikke eg gidder sende søknad for dette, eller i det hele tatt inkludere bt.

tingen er at de sjekker neppe sånn på evt. tekniske kontroller eg vil møte på, og i og med at det ikke står i mitt vognkort at den er importert, eller registrert på unntaksparagraf/motorhistorisk så trur eg klarer å ro meg unna det meste...

Så lurer på om noen har oplevd noe trøbbel med dette før...om noen i det hele tatt har bygd om osv.. ?
 #365529  av 2r-e-rik

send søknad til statens vegvesen å legg deg så flat du klarer å spør om hva som skal til for å bygge om. hva dem ønsker av dokumentasjon. å hvilken oppfølging dem ønsker.
svv tilgir aldri, men dem kan tilate.
har du alt på det rene så trenger du ikke være redd for kontroller. men når du allerede har modifisert bilen å blir tatt, så skal dem aller helst ta deg for alt dem kan.
resultatet kan bli nektet videre registrering.