TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Ulyd i Supran min! - The True Story

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #21309  av @lpher
 
Som noen har fått med seg så har jeg hatt en bitteliten ulyd som har vært uidentifiserbar ei stund nå....

Vel....lyden var der da jeg fikk bilen...og det var vel go ei stund etter at jeg kjøpte den at jeg vurderte det dit henn at den 'ikke hørte hjemme' ;-)

Vel...hadde en kompis til å lytte litt på den....(tidlligere ford mekaniker)
Ble ikke noe klokere....men vi konkluderte vel med at lyden ikke var av spesielt skummel karakter...og jeg slo meg til ro med å love meg selv at jeg skulle sjekke med Toyota Hell Bil....

Antok vel hele tia at det dreide seg om falskluft eller lign. i forbindelse med turboen...fordi det hørtes ut som det hadde en sammenheng med turbo #1....og muligens #2 også....men da overdøyvet vinden lyden..
så det var umulig å høre det ;-)

Var innom toyota i forrige uke for å sjekke noe....og lånte samtidig med meg en mekaniker 'som hadde mer peiling enn gjennomsnittet' ut for å høre på lyden.....tok en liten prøvetur...fant ingenting.....

Kjørte den opp på bukk....der mekanikern mente han hørte lydene best fra girkassa!!! No!! ...this just MIGHT get real expensive! ....tenker jeg...

Bestilte time for at de skulle gå over det....time torsdag 16.okt. Today!

I mellomtiden har jeg faktisk funnet 2-3 engelske og 1-2 amerikanske Supra eiere som har hatt akkurat de samme symptomene/lydene....

Det viser seg nemlig at Automat kassa til mkIV Supran....ikke liker andre oljer enn Toyotas egen T-IV ATF ;-) ...og jeg visste at min ikke hadde Toyotas egen olje...den tidligere eieren leverte nemlig med ALT av papirer....automatkassa på bilen min har fått Castrol SAF-XJ hele livet...den tåler det...men kassa er tydeligvis ikke laget med slik olje 'in mind' ;-)

Jeg forklarer dette til mannen som tar imot jobben på Hell Bil....å ber dem flushe kasse helt gjennom...(fordi et par av de nevnte engelskmennene....ble ikke kvitt lyden helt før etter 2-3 skift!!) og fylle på med T-IV olje....ber om en renewal på bakakslingen/diffen med det samma...og får også utlevert TTE senterkapslene i samma slengen...(different story...another post...later ;-) )

Henter bilen idag....bilen er 100% stille....det eneste jeg hører er en turbo som plystrer for harde livet...og holder jeg gassen lenge nok inn så joiner det en turbo til i plystringa...UTEN at den ulyden er der!! ;-)

Hmmm...dette blir litt for stille i lengden....altfor snill lyd...må nok på med effektannlegg etthvert her ja ;-)

Dette ble en jæskla lang avhandling....MEN the reason im posing this...is a simple one.....

(DE SOM IKKE GIDDER LESE HELE INNLEGGET....LES OPPSUMMERINGA HER:)

I klartekst:
Eiere av Supra TT mkIV med umodifisert Automatkasse BØR ikke bruke annen girolje enn Toyota's T-IV ATF ;M-)


@lpher
Jeez, detta må være en av de lengste postene jeg har skrevet selv her inne vel? ;-)

PS! Diff-oljeskift kosta jo nesten ingenting det jo! ;-)

 #21312  av CelicaTurbo
 
flott med enkel løsning :)

 #21317  av chris
 
Bra det ordna seg da! :)

Ikke noe er som den følelsen når man har fått fiksa noe som man har irritert seg over lenge.

 #21337  av Ninjamannen78
 
Jævli greit å vite, er ikke sikkert jeg hadde vært så nøye med å fylle toyota olje hvis du ikke hadde skrevet den post`en.. Thanx @lpher :D

 #21461  av @lpher
 
CelicaTurbo skrev:flott med enkel løsning :)
Chris skrev: Bra det ordna seg da!
Ikke noe er som den følelsen når man har fått fiksa noe som man har irritert seg over lenge.
Me thinks so too...for å si det mildt ;-)
Ninjamannen78 skrev: Jævli greit å vite, er ikke sikkert jeg hadde vært så nøye med å fylle toyota olje hvis du ikke hadde skrevet den post`en.. Thanx @lpher
Dont mention it... ;-) ...det er det som er den største av fordelene med slike communities som dette...man slipper å finne opp kruttet flere ganger ;-)

@lpher