TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • TUV-papirer (krasjtest papirer for J-spec)

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra

 #275185  av empyrium
 
Kilgallon skrev:
FS-Styling.no skrev:Håper det aaaaaaldri blir muligheter for å registrere JDM biler...... HEHEHEH.....
Han høres veldigt smarte ut :D eg har ikke supra men eg ønsker meg en. Eg har en jdm gt4 som eg prøver og få skilter på,eg var innom satans vegvesen og de sa til meg at eg bare trengte et TUV papir på bilen så skulle de godkjenne den,kanskje det er lettere og få godkjent en gt4?

 #275186  av styggen82
 
empyrium skrev:
Kilgallon skrev:
FS-Styling.no skrev:Håper det aaaaaaldri blir muligheter for å registrere JDM biler...... HEHEHEH.....
Han høres veldigt smarte ut :D eg har ikke supra men eg ønsker meg en. Eg har en jdm gt4 som eg prøver og få skilter på,eg var innom satans vegvesen og de sa til meg at eg bare trengte et TUV papir på bilen så skulle de godkjenne den,kanskje det er lettere og få godkjent en gt4?
noen som har snakket med Japanauto i det siste? snakket med de for ca en måned siden og de sa det var vanskelig men ikke umulig......

 #275187  av empyrium
 
nei eg har ikke snakket med han,men eg har snakket med toyota og de sa noe interessant om registrering av jdm biler,eg tenkte og skjekke det opp med lovverket til BT

 #275188  av styggen82
 
empyrium skrev:nei eg har ikke snakket med han,men eg har snakket med toyota og de sa noe interessant om registrering av jdm biler,eg tenkte og skjekke det opp med lovverket til BT
fikk du noe ut av de? sa de a?

 #275198  av KentSupra
 
Hei jeg har hørt att en eller annen i drammen har godkjent en bil NÅ i høst som er import fra Japan, er det noen som hveit noe om det????
:D

 #275204  av empyrium
 
styggen82 skrev:
empyrium skrev:nei eg har ikke snakket med han,men eg har snakket med toyota og de sa noe interessant om registrering av jdm biler,eg tenkte og skjekke det opp med lovverket til BT
fikk du noe ut av de? sa de a?
Eg spurte om de kunne skaffe dokumentasjon fra japan så fikk eg dette som svar:
Det stemmer ikke at vi kan gi noe dokumentasjon for Celica fra Japan. All informasjon om biler for hjemmemarkedet i Japan finnes kun på japansk og dokumentene kan heller ikke brukes for godkjenning av bil i Norge. Det du antakeligvis må gjøre er å finne lik bil som i dag går på norske skilt og så ta kontakt med vegtrafikkstasjonen i ditt distrikt. Ved å oppgi den andre bilens reg.nummer må du be om at din bil godkjennes og registreres i henhold til det den andre er gjort

Har noen hørt om den måtten og regga en bil på?

 #275209  av KeNsA
 
empyrium skrev:
styggen82 skrev:
empyrium skrev:nei eg har ikke snakket med han,men eg har snakket med toyota og de sa noe interessant om registrering av jdm biler,eg tenkte og skjekke det opp med lovverket til BT
fikk du noe ut av de? sa de a?
Eg spurte om de kunne skaffe dokumentasjon fra japan så fikk eg dette som svar:
Det stemmer ikke at vi kan gi noe dokumentasjon for Celica fra Japan. All informasjon om biler for hjemmemarkedet i Japan finnes kun på japansk og dokumentene kan heller ikke brukes for godkjenning av bil i Norge. Det du antakeligvis må gjøre er å finne lik bil som i dag går på norske skilt og så ta kontakt med vegtrafikkstasjonen i ditt distrikt. Ved å oppgi den andre bilens reg.nummer må du be om at din bil godkjennes og registreres i henhold til det den andre er gjort

Har noen hørt om den måtten og regga en bil på?
Har hørt det, har prøvd det, men funka ikke! :( Jeg fikk min JDM Supra Regga i Mai i år, å så prøvde en kompis å regge sin JDM, fikk kopiert vognkortet mitt osv men fikk ikke dette godkjent!!

 #275212  av empyrium
 
Vis det står i regelverket at den måten er godkjent kan de ikke motsi noe men vis regelen er forandret så skjønner eg at det ikke fungere. Toyota sier vertfall at det skal fungerer på gt4 men det hadde våre kjekt og fått jdm supra godkjent i norge:D så eg skal vertfall prøve og finne en løsning .Er jo drømme bilen :D

 #275215  av 300zx-tt
 
Er vel ikke akkurat drømmebilen vel.....det må vel bli en venstrestyrt supra,eller har jeg missforstått noe????
Spar penger og kjøp rettstyrt er det eneste som er sikkert....hvis du vil ha regget supra.

 #275219  av 9ls
 
vet ikke om dette er relevant jeg.men kopierer dette fra 200sx forumet. lik post som dette.en som hadde sendt mail til vegdirektoraten ang. registrering av jdm biler og fikk følgende svar tilbake:

Jeg har fått noen linjer fra LMK og Vegdirektoratet ang. registrering av JDM biler...


...
Med utgangspunkt i interessante, bevaringsverdige og sjeldne kjøretøy, kan LMK ovenfor Vegdirektoratet anbefale at eiere/importører av slike kjøretøy gis unntak fra tekniske forskrifter. Det finnes mange kjøretøy som er produsert i lite antall, og som er spesielle nok til å kunne sies å "berike den norske kjøretøyparken".
De som LMK anbefaler unntak for er derfor i utgangspunktet ansett som motorhistoriske, nesten uansett hvor gamle de er.
En del av biler som kun er produsert for snevre markeder, som for eksempel det japanske, går under betegnelsen "Gatebiler".
Herunder nevnes bl.a biler av typen Nissan Skyline, Nissan Silvia og Mitsubishi Lancer Evolution.
Av disse bilene finnes det så mange eksemplarer i Norge at de ikke lenger kommer inn under hatten for å være motorhistoriske, uansett modell eller hvor spektakulære, bevaringsverdige og spesielle de måtte være.

Generelt er også kjøretøy av "gatebiler" i høyrisikosonen for å bli sterkt modifiserte da dette er den vanlige trenden innenfor det miljøet som anskaffer ser slike kjøretøy. Både LMK og Vegdirektoratet våger påstanden om at disse endringene av de aller fleste bileierne ikke blir forevist trafikkmyndighetene for å bli ført inn i vognkortet. Disse bilene fra dette bilmiljøet har også i mye større grad enn andre biler registrert på unntak (1-15 regelen og som Motorhistorisk Verneverdig) vært innvolvert i mange ulykker, tildels med meget tragisk utfall. Svært mange av bilene fra dette miljøet er også "rødmerket" hos forsikringsselskaper.

Av denne grunn vil ikke Vegdirektoratet fra nå av lenger godta unntak for tekniske forskrifter på biler fra Japan. LMK og Vegdirektoratet vil ikke lenger behandle søknader for disse bilene samt å være svært tilbakeholden med anbefaling av søknader for biler som sorterer under "Gatebil"-begrepet.

...........


..så da har vi til dels saget av grenen vi satt på...

 #275220  av Ã¸f
 
jaja.får vel spare penger og kjøpe lhd supra,ser ikke ut til at det er mulig å regge rhd :?
Sist redigert av øf den 21 des 2007 22:20, redigert 1 gang totalt.

 #275221  av sindrejl
 
9ls skrev:vet ikke om dette er relevant jeg.men kopierer dette fra 200sx forumet. lik post som dette.en som hadde sendt mail til vegdirektoraten ang. registrering av jdm biler og fikk følgende svar tilbake:

Jeg har fått noen linjer fra LMK og Vegdirektoratet ang. registrering av JDM biler...


...
Med utgangspunkt i interessante, bevaringsverdige og sjeldne kjøretøy, kan LMK ovenfor Vegdirektoratet anbefale at eiere/importører av slike kjøretøy gis unntak fra tekniske forskrifter. Det finnes mange kjøretøy som er produsert i lite antall, og som er spesielle nok til å kunne sies å "berike den norske kjøretøyparken".
De som LMK anbefaler unntak for er derfor i utgangspunktet ansett som motorhistoriske, nesten uansett hvor gamle de er.
En del av biler som kun er produsert for snevre markeder, som for eksempel det japanske, går under betegnelsen "Gatebiler".
Herunder nevnes bl.a biler av typen Nissan Skyline, Nissan Silvia og Mitsubishi Lancer Evolution.
Av disse bilene finnes det så mange eksemplarer i Norge at de ikke lenger kommer inn under hatten for å være motorhistoriske, uansett modell eller hvor spektakulære, bevaringsverdige og spesielle de måtte være.

Generelt er også kjøretøy av "gatebiler" i høyrisikosonen for å bli sterkt modifiserte da dette er den vanlige trenden innenfor det miljøet som anskaffer ser slike kjøretøy. Både LMK og Vegdirektoratet våger påstanden om at disse endringene av de aller fleste bileierne ikke blir forevist trafikkmyndighetene for å bli ført inn i vognkortet. Disse bilene fra dette bilmiljøet har også i mye større grad enn andre biler registrert på unntak (1-15 regelen og som Motorhistorisk Verneverdig) vært innvolvert i mange ulykker, tildels med meget tragisk utfall. Svært mange av bilene fra dette miljøet er også "rødmerket" hos forsikringsselskaper.

Av denne grunn vil ikke Vegdirektoratet fra nå av lenger godta unntak for tekniske forskrifter på biler fra Japan. LMK og Vegdirektoratet vil ikke lenger behandle søknader for disse bilene samt å være svært tilbakeholden med anbefaling av søknader for biler som sorterer under "Gatebil"-begrepet.

...........


..så da har vi til dels saget av grenen vi satt på...
de kan jo ikke si dette da det finnes langt mer enn GATEBILER fra japan da! feks aristo, soarer og chaser er spesielle biler som jeg sikler mye etter pga svært skjeldent utseende, kraftig motor og lukseriøst utseende/interiør. Samt mafiafaktoren er høy :D

 #275222  av sindrejl
 
300zx-tt skrev:Er vel ikke akkurat drømmebilen vel.....det må vel bli en venstrestyrt supra,eller har jeg missforstått noe????
Spar penger og kjøp rettstyrt er det eneste som er sikkert....hvis du vil ha regget supra.
tja, en st205 er en utrolig sint og rå bil som jeg stortsett kjørteifra det meste på banen med. Min drømmebil er supra, men har full forståelse for at kanskje noen liker st205 istede. Fikk mange kommentarer da jeg eide den bilen at den var langt råere enn mange av landets supraer. Likevel kjøpte jeg meg supra etterpå :lol:

 #275225  av oleb
 
9ls skrev:vet ikke om dette er relevant jeg.men kopierer dette fra 200sx forumet. lik post som dette.en som hadde sendt mail til vegdirektoraten ang. registrering av jdm biler og fikk følgende svar tilbake:

Jeg har fått noen linjer fra LMK og Vegdirektoratet ang. registrering av JDM biler...


...
Med utgangspunkt i interessante, bevaringsverdige og sjeldne kjøretøy, kan LMK ovenfor Vegdirektoratet anbefale at eiere/importører av slike kjøretøy gis unntak fra tekniske forskrifter. Det finnes mange kjøretøy som er produsert i lite antall, og som er spesielle nok til å kunne sies å "berike den norske kjøretøyparken".
De som LMK anbefaler unntak for er derfor i utgangspunktet ansett som motorhistoriske, nesten uansett hvor gamle de er.
En del av biler som kun er produsert for snevre markeder, som for eksempel det japanske, går under betegnelsen "Gatebiler".
Herunder nevnes bl.a biler av typen Nissan Skyline, Nissan Silvia og Mitsubishi Lancer Evolution.
Av disse bilene finnes det så mange eksemplarer i Norge at de ikke lenger kommer inn under hatten for å være motorhistoriske, uansett modell eller hvor spektakulære, bevaringsverdige og spesielle de måtte være.

Generelt er også kjøretøy av "gatebiler" i høyrisikosonen for å bli sterkt modifiserte da dette er den vanlige trenden innenfor det miljøet som anskaffer ser slike kjøretøy. Både LMK og Vegdirektoratet våger påstanden om at disse endringene av de aller fleste bileierne ikke blir forevist trafikkmyndighetene for å bli ført inn i vognkortet. Disse bilene fra dette bilmiljøet har også i mye større grad enn andre biler registrert på unntak (1-15 regelen og som Motorhistorisk Verneverdig) vært innvolvert i mange ulykker, tildels med meget tragisk utfall. Svært mange av bilene fra dette miljøet er også "rødmerket" hos forsikringsselskaper.

Av denne grunn vil ikke Vegdirektoratet fra nå av lenger godta unntak for tekniske forskrifter på biler fra Japan. LMK og Vegdirektoratet vil ikke lenger behandle søknader for disse bilene samt å være svært tilbakeholden med anbefaling av søknader for biler som sorterer under "Gatebil"-begrepet.

...........


..så da har vi til dels saget av grenen vi satt på...
Gjelder ikke dette registrering via unntaksregelen? JDM-biler har vel blitt registrert på vanlig måte med TÜV?

 #275226  av Stiansen
 
Så det de mener er at man ikke får registrert disse bilene pga. at de tror alle trimmer dem og det ikke føres i vognkortet? Høres dumt ut, mulig det var jeg som tolka det feil..

Men om en JDM-type går, f.eks. Celica eller Aristo for den del, ja da burde alle få registrert sine Jdm-biler :wink:
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16