TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • problemer med 2jz GTE coiler

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #412483  av Aleks_
 
Flere som har problemer med at gnisten blir blåst ut på litt høyt turtall?

eg kjører singelturbo og 1.1 bar i trykk og da blåses gnisten ut.

kjører 0,6mm gap på pluggene.

Hva kjører du?

noen som har oppgraderte coiler liggende? eventuellt nye orginale?
 #412486  av Radial
 
Non-VVTi motor, ikkesant? VVTi har nemlig veldig gode coiler sies det.

Orginal-coila på non-vvti derimot, de pleier å gi seg på rundt 5-600hk på 2jz, men da er de friske.... uten sprekker... og med fungerende ignitor og el-nett. Finnes oppgraderings-coiler, men det beste er å gå for noen MSD LS1 coiler eller lignende med en gang... Men da må du ha datasprut, for orginalsprutet klarer ikke drive dem.

Ellers kan det nevnes at ledningene og kontaktene til coila ofte er dårlige, de ligger jævla trassig til under dekselet der og blir utsatt for mye varme, fukt og olje... dette fører til korrosjon, dårlig kontakt og til slutt lav spenning på coilen, som igjen gir dårlig gnist. Noen ganger er jordingspunktet delvis korrodert også... da taper du også gnist.. Sitter også ett Støy-filter på jordings-kretsen til coila som kan skape litt krøll. Dette kan dog måles.... man MÅ ikke rive opp hele el-nettet.

1JZ og 2JZ har mye av de samme problemene med coiler.

Da har du litt å gå etter :)
 #412488  av Aleks_
 
jepp er non vvti motor.

har datasprut. (vi-pec v88) men akkurat nå er det litt pengen det skranter på for nye coiler.. men er nok eneste utvei :P

vet at noen av coilene er sprekker i. hadde de ute hin dagen å vasket de og satt de inn med silikonfett etterpå.

dekselet til coilene kjører jeg uten, men det ser ut som at de har vært god å varm de ledningene nedi der så dekselet har nok vært på en gang før når noen andre har hatt motoren ja :P
 #412489  av Radial
 
Få tak i noen krympestrømper og elektronikkrens.... rens hele driten, over med krympestrømpa og varm opp. Da skal ikke gnistene slå over (bra isolasjon i krympestrømpe :) )

Men beste er nok å gå for LS1-coiler med en gang, ikke orginale med MSD sine "oppgraderings" coiler. De funker jævla bra, og særlig på E85 av en eller annen grunn (mange som sliter med kaldstart og E85 på de fleste andre coiler).

Du kjører vanlige NGK BKR7ES-plugger, ikkesant? eventuelt 6 eller 8
 #412490  av Aleks_
 
kjører bcpr7es :P

kor ska krympestrømpen over da? hele coilen? eller bare den delen som ligger nedi toppen om du skjønner? :P
 #412493  av Radial
 
nei pokker, var det bcpr de het ja :P

De skal fra undersiden av kluimpen på toppen og helt ned til bånn ja... ta selvsagt av den blå silicon-hetta først da :)
 #412496  av Supramk3turbo
 
BCPR og BKR er 2 forskjellige plugger, men begge virker vell på 2jz-gte, den ene stikker vel lenger ned i sylinderen enn den andre, husker ikke hvem :p

Jeg kjører bkr7e plugger, virker bra de :) Med disse superspark coilene og ellers orginalt tennings system :)
 #412537  av Radial
 
Jeg har selv superspark-coiler, fikk dem til en grei penge fra en Supra MK4 mann. Absolutt ingen forskjell fra de orginale for min del, foruten at de ikke var så jævelig sprekt (datt biter av mine) og trolig ikke vil gi meg overslag til jord på 10-15 år.

Forrige eier av coila klarte ca 600hk på Orginal-coilene sa han,som da var nesten 20 år gamle, fikk litt mer ut av superspark, men gikk til slutt over på mer moderne design, MSD LS1-coiler (som veldig mange andre gjør).

Så fakta er nok mer at Superspark er tilsvarende nye OEM coiler... bare litt mer fancy, og ett helt annet tennings-system er helt nødvendig for å få skikkelig fart på sakene. Ingen lager ekstern ignitor på systemene sine lenger, og det er ikke uten grunn.

nye orginal-coiler(ikke denso, men) får du her til en billig penge, for de som vil bytte ut de gamle de har: http://www.rockauto.com

Toyota --->1994--->Supra--->Ignition--->Coil---> (den rimeligste)

http://www.rockauto.com/catalog/moreinfo.php?pk=532481

Blir ca 3000kr inkl frakt og moms. Det er veldet Superspark starter på FØR de sendes fra der du kjøper dem.
Har ikke orka tenke på hvor mye Toyota skal ha for dem...



Men det er mye RUNDT disse coila som også kan senke effektiviteten, som nevnt over... så er lurt å ha alt på stell der først, før man begynner å bestille deler.
 #412538  av Supramk3turbo
 
Det kan jo også være flere faktorer som fører til at bilen går dårlig/fusker? Kjører du datasprut?? Er den mappet skikkelig?? Hva slags afr ligger du på ved pådrag?? Sjekket over vakumnettet for lekasjer å lignende??

Eventuelt kan du prøve med noen bkr7e plugger... Jeg mins å huske at jeg også kjørte bcpr plugger i starten av mitt prosjekt, slet en del med fusking ved pådrag da, men gjorde også en del vedlikehold på tenningsystemet i samme slengen, så det kan også vært synderen i mitt tilfelle.