TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Kjøle problemer pÃ¥ 1JZ

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #412807  av kodalracing
 
Har en mk3 er med 1JZ som blir veldig fort varm ved kjøring bruker den til drifting. ved litt gassing/hæing så er det fort 120grader i kjøleveska og 130 i olja. kjøre noen runder rolig så er den nede i 90/100 igjenn.

har alu radiator med 2 el vifte på. trur det er 20rads olje kjøler jeg har. varme apparat er tatt vekk og plugga ledningene, har kappa en del hull i fangeren så den får eksta luft mk3 er jo ganske tett i tryne. har også tatt vekk termostaten. har også sveiset igjen rør bettan melom vann utløpet til radiatoen og termostat huset og borra opp med 4mm hull uten at det hjalp noe

noen som har noe ide om hva jeg kan gjøre så jeg få tempraturen ned.

mvh Kim
 #412822  av Radial
 
største problemet er nok at lufta ikke kommer noen vei etter viftene. Står å butter i motoren/stenges inne i motorrommet.

Få radiatoren på skrå framover, lag en løsning med hull i panseret (ala WRC bilene har) og sørg for god tilførsel forran.... viktig med noen jævla bra vifter, 500kr's vifter fra Torshov bilrekvisita etz funger ikke...må ha noe med minimum 2000cfm.
Nappe ut termostaten fungerer veldig dårlig, fordi vannet da går for fort gjennom radiatoren, og rekker ikke avgi varmen.

Hvor mange liter kjøleveske går det på systemet ditt?
 #412905  av kodalracing
 
har løfta panseret foran og bak men skal prøve og løfte det mere.
har ikke veldig lyst til og skjære i panseret.;)

usikker på åsen vifter jeg har skal prøve v70 vifte nå flere som ha anbefalt den.

men ved høy tempratur vil jo bare termostaten stå oppe likevell. ha det noe virkning da??

vet ikke hvor mange liter det tar.
 #412918  av David
 
å løfte panseret i bakkant hjelper nok desverre bare når du står stille
det har med aerodynamikk å gjøre da det er et ganske turbulent området med høyt trykk pga frontruta,og det er derfor de fleste biler har luftinntak til varmeapperat osv der
dersom du ikke har så mye vinkel på frontruta kan det kanskje hjelpe litt i fart

når du fjerner thermostaten vil vannet sirkulere for fort igjennom systemet til at det tar til seg varmen.
det er OK å fjerne den hvis du lar en skive med hull tilsvarende den originale åpninga thermostaten har

V70 vifte er bra, er 2 typer, begge er bra men den ene er ganske mye bedre :)


men problemet trenger jo ikke være mer enn at radiatorn din er gammal og tett da..?
 #412956  av Radial
 
Hvis systemet tar noe særlig mindere kjøleveske enn det orginale (som er ca 9L inkl blokk og radiator) så vil det være mindere veske som skal demme opp for varmegangen.... og da blir bilen fortere varm enn en som har MER vann i systemet.

Termostaten er strupa ganske bra, du ser stempelet er ganske mye mindere enn slangen, som også David nevner.

Vifta er alfa&omega... vifta mi, som er fra en Mercedes C230Kompressor er 16" svær og suger så hardt at jeg kjenner suget framfor frontfanger'n... Sleit med varmegang i fjor jeg og, men det tok ca 30 sekunder fra 130c til 90... med Orginal radiator.
Har nå satt inn en radiator på over 110cm bedde, 60cm høyde og nesten 10 cm tykk. Systemet rommer nå rundt 18L vann..... trur det skal holde 1jz'n min kald i år hvertfal. Kjøling kan ikke overdrives nok...

Mange er glade i å hive inn en Vann/Olje varmeveksler + oljekjøler og.... da følger gjerne olje og vanntempen hverandre og hjelper hverandre med kjøling&varme.
 #413131  av kodalracing
 
åsen ser jeg forskjell på v70 vifta da? om hvem som er best. har fått tak i en nå.
radiatoren var ny i fjo,r koyorad som er til mk 3 supra.

vet ikke hvor mange liter kjøle anlegget rommer. er som org med litt større radiato og uten varme apprat.

koble opp den nye vifta og en liten radiator til varme apparatet så får jeg se åsen det blir.
 #413162  av Radial
 
den velkjennte V70-vifta er den som sitter på V70N fra 2001 til 2007.... og tilsvarende S60 og S80
Volvo hadde en TSB på disse viftene i 2005 eller noe, og bytta ut alle sammen fordi de kunne under visse forhold ta fyr (USA-Hysteri)..... da fløyt det over av vifter rundt omkring, og det var da de blei populære, fordi de er så sykt kraftige.

De suger rundt 3500cfm på bånn gass, og er veldig flate i designet som gjør at de passer trange motorrom. De er dog orginalt styrt av ECU med ett Pulsmodulert signal, så du må trolig klare å koble deg forbi den orginale relèboksen for å få den til å snurre.


men jeg tror nok radiatoren din er litt i minste laget/ Luftstrømmen under panseret er for lav så du må åpne opp litt.
 #416005  av kodalracing
 
da har jeg fått montert v70 vifte funka veldig bra. bare prøvd den på gardemoen da. etter et run så gikk den fort ned til70-80 grader i kjøleveska måtte ha bryter på den så jeg skudde den av og på så den ikke blei for kald.
tidligere lå den på 100 gader på samme bane. ikke skjært hull i panser ikke mont ekstra kjøler til varme apparat.
 #416039  av sindrejl
 
har samme problem med 1JZ, blir veldig varm med den lille originale radiatoren. På rudskogen snakket vi fort 120-130 grader vann og 150 grader olje før jeg gav meg :) Har bestilt 2 raders 56mm radiator og skal legge ut to oljekjølere istedetfor 1, på hver side av bilen så de ikke står iveien for radiatoren. Så får vi se om det hjelper litt..
 #417493  av kodalracing
 
jeg har koyo alu radiator fra suprastore og en 45raders olje kjøler fra et amcar firma husker ikke navnet akkurat nå. har bare testa på små baner og fungerer greit. kjører mye på høyt turtall og da blir den litt varm ca 100-100 kjører litt rolig en periode så er den ned i 90-90
skal på gatebil om 2 uker så blir morro og sjekke åsen det har blitt;)