bensinlukt er typisk for en bil som ikke kjøres mye, eller har fått masse bensin via dårlige kaldstarter etz... helt normalt,og krever ikke no motorrrens... går seg til når motoren er varmkjørt (Fordamper).
Hvis ventilløftera er treige, olja er møkkete (kort tid etter olje er ny), motoren generelt ser veldig sliten ut inni KAN det være en god idè... men pass deg for en ting:
Motorrenser som funker, av typen QMI feks skal man bare helle hele flaska ned peilepinnehullet mens bilen går på tomgang og motoren er Varm. Kjemikaliet som brukes minner veldig om Whitesprit(med litt "attåt"), olja blir veldig tynn mens rensen pågår, og vegger, kanaler, stempelringer etz "vaskes" rene med whitesprit. Hvis det ligger mye dritt og lort ett sted, så vil dette trolig løsne og bli med olje/whitesprit blandinga helt framtil kanskje uheldug vis ett rådeLAGER... også setter dritten seg i lageret i stedenfor, hvilket er ganske uheldig.... blir litt som å sende dritten fra en åreforkalkning i låret rett inn i hjertet isteden. Det trenger ikke gå sånn, men det er en risiko for det.
Har du kikka inn i motoren, så ser du fort tingenes tilstand med svart brennt koks over alt, etz.... ett tegn på at motoren har levd ett veldig dårlig liv med feil/gammel olje. Orginalt kjører 1jz på 5-30 Fullynt olje og 10 000km skiftintervaller, og skal være veldig fin innvendig dersom intervallene er fulgt.
Sist redigert av Radial den 05 jun 2012 12:46, redigert 1 gang totalt.
- 2004 Ssangyong Rexton 270XDi
- 1993 JZX90 Mark II. 1JZ-GTE, BW S200SX-RS51, Megasquirt MS3x.
x - Jeep Gr. Cherokee 4.0
x - 1992 Volvo 940GL
x - 1989 Volvo 740 GL/TIC 232hk@1bar
x - 1987 Suzuki TS-125ER