TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Mistet Turbo trykk

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #413850  av Gjertsen
 
Hallo. Fredag mistet bilen trykket fra den ene turboen, så nå lader den kun ca 0,6 bar. mot 1,2 max som den er satt til.
Det kommer en ule lyd når jeg når over 0,6bar.
Ingen røyk eller olje fra potta, Turboen bråker ikke noe særlig (bortsett fra ule lyden)

Men jeg har oppdaget en liten "olje" lekasje, så lurer på om denne slangen kan ha noe med systemet å gjøre som påvirker turbon? Se vedlagt bildet med pil...
Det er turbo nr 2 som virker "død/gåen"

Gjelder en MkIV Euro spec.

Takk for gode råd, vil ikke sende den på overhaling før jeg VET det er grunnen.
Vedlegg
slange.jpg
slange.jpg (123.42 kiB) Vist 4268 ganger
 #413894  av Radial
 
Feil motor, og uorginale turboer, men hør om lyden er lik din i første video....isåfal står konklusjonen i video 2.


Ca 3:05 ut i videoen
[youtube][/youtube]



Konklusjonen:
[youtube][/youtube]
 #413913  av Gjertsen
 
Takk for svar.
Er noe av samme lyd ja, så da er vel turbon ødelagt slik jeg forsto det på "konkluksjonen" JÆVLIG intresant.

Noen som har "oppgradert" turboen før og vet ca pris?

Takk :)
 #413970  av Radial
 
Jeg har inntrykk av at det er ganske sjeldent Eurospec turboa går istykker... siden de er stål. Men ingen turbo er udødelig.

Men jeg ville kanskje sjekka pakningene og muffene på hele trykk-siden av turboene..... en slapp pakning eller muffe kan også lage sånn hyle-lyd, og du kan miste mye ladetrykk.

Ellers er det lite "oppgraderinger" til eurospec-turboene... de fleste med JDM spec som GIDDER å "oppgradere", de oppgraderer til Eurospec. Alle andre går singelturbo.
 #414062  av Gjertsen
 
Hmm.
Jeg mente ikke Oppgradering men overhalling :p 2 vis forskjellige ord som blandes:p DOH.

Får vel få en mekaniker til å se på slanger og slikt ja, hadde jo vært VELDIG bra om det kun var en slange...

Takk for hjelpa :)
 #414093  av et_casey
 
Denne lyden fikk jeg på min turbo nr. 2. Eurospec.
Da jeg sjekket turboen så var det en sprekk i eksoshuset.


-Lars
 #414144  av Gjertsen
 
Okei. Gikk det ann og fikses eller måtte du ha ny turbo?
Hva kostet det ca ?
et_casey skrev:Denne lyden fikk jeg på min turbo nr. 2. Eurospec.
Da jeg sjekket turboen så var det en sprekk i eksoshuset.


-Lars
 #414509  av Radial
 
sprekker i eksoshuset kan ikke fikses...da må eksoshuset byttes. Vi snakker i prinsippet om en ny turbo.
 #414527  av Gjertsen
 
Okei.
Har i dag fått en til å sjekke om det er noen vaceum slanger som var sprekt, men virket veldig veldig tett.

Eneste vi kanskje lurte litt på var monteringen av boostcontrolleren jeg har.
Noen som vet om ved montering av boostcontroller på Twin Turbo så skal slangen gå til en av turboene, eller begge?

Mekanikeren stusset litt på at min slange kun gikk til turbo nr 2? (den som er i front av bilen)
et_casey: Var det noe røyk fra eksosen når din var ødelagt? husker du hva turbo trykket lå på sånn ca ?

Tidligere trudde jeg at trykket lå på stabile 0,6bar. men jeg skjønner jo at jeg ikke har villet bilen noe værre så var moderat på gassen.
Ved fullt trøkk er den opp til 0,6bar også rett ned på 0bar.

Er riktig oppsett av boostcontroller med Twin Turbo slik som på bildet, eller kun til en av turboene????
Vedlegg
boostcomtroll skjema.JPG
boostcomtroll skjema.JPG (30.82 kiB) Vist 4065 ganger
 #414620  av et_casey
 
Det var ingen ekstra røyk når turboen ulte, den ville bare ikke ladde trykk da all eksos gikk ut av sprekken.
Jeg husker ikke hvordan trykket oppførte seg da det er ca 8 år siden.
Jeg bygde da om til singel turbo.


-Lars