TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • 2jz med AEM og singelturbo, IAT og MAP sensor?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #414439  av TBS
 
Hvor er beste plassering av AEM MAP og IAT sensor? slik jeg har forstått skal MAP sensor skal ha vakumslange fra innsugsmanifolden, etter spjeldhuset. tenker å gjenge borre og gjenge opp til denne et sted på manifolden/plenumet der det er mye gods..?

Og IAT sensoren skal /bør monteres på intercooler røra så nærme spjeldhuset som mulig..? Har det noe å si om den er før, etter eller i nærheten av dumpventilen?

Jeg har original 2jz Aristo hjerne, og AEM v.1 sprut.
hvordan funker det å starte opp på Aristo hjernen da jeg har lav ohms 550cc dyser og resistor pakke til dem, og ledningsnett fra supra mk4 som er tilpassa mk3 chassiet?

-Tim
 #414510  av Radial
 
IAT står for "Inlet Ambient Temperature" aka Innsugs-tempratur.
Du er da avhengi av at sensoren står i Innsuget der traktene inn til hver sylinder er, ikke forran gasspjeldet hvor temparaturen teoretisk sett kan være en litt annen enn i innsuget. Det orginale innsuget til 2JZ har plassert det orginale IAT sensoren ca midt i unnsuget, og det er den plasseringen du bør bruke på AEM sprutet ditt.

MAP trenger bare en slange fra innsuget, som du selv nevner.
 #414649  av TBS
 
Radial skrev:IAT står for "Inlet Ambient Temperature" aka Innsugs-tempratur.
Du er da avhengi av at sensoren står i Innsuget der traktene inn til hver sylinder er, ikke forran gasspjeldet hvor temparaturen teoretisk sett kan være en litt annen enn i innsuget. Det orginale innsuget til 2JZ har plassert det orginale IAT sensoren ca midt i unnsuget, og det er den plasseringen du bør bruke på AEM sprutet ditt.

MAP trenger bare en slange fra innsuget, som du selv nevner.

Okei, takk :)

Det synes jeg også høres mest logisk ut, men jeg har lest noe om at den bør monteres før innsuget pga varmegang på selve innsugsmanifolden ved hard belastning av motoren...?
 #414709  av Radial
 
Innsugs-tempen blir svært lite påvirket av motorens temperatur. det er tross alt en jævla stor flow med luft som kjøler innsuget sålenge spjeldet er åpent....?
At varme kan klare å snike seg fra den godt kjølte toppen, gjennom innsugspakningen, via den tykke aluminiumen opp innsugs-traktene, opp til ett stort plenum og helt til andre siden av plenum, gjennom messingen og isolasjonen til sensoren, og helt fram til sensor-elementet er nok svææært lite realistisk ;)

Og hvis det skulle være varmt i innsuget, så er det bare tryggere at ECU selv oppfatter at det er varmt der og gir deg en korrekt blanding for varm luft :)