TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Flyttet batteriet bak - hvor legge jording?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #416592  av Supra MKIII up north
 
Hei!

Ser på supramania at noen snakker om å strekke en jordingskabel fra batteriet (som nå ligger bak i bilen) via ramma på bilen og fram til motoren/starteren. Hva er det de egentlig mener når de sier at karosseriet ikke er egnet som jordingspunkt?

Skal motoren ha EN jordingskabel og så skal starteren ha EN egen??

Skal batteriet bare kobles til motor/starter og ikke til karosseri i det hele tatt?

Kan noen være så snill å bare forklare HVOR og HVA jeg må jorde når jeg har flyttet batteriet bak!!

Takk takk på forhånd ;)
 #416598  av Scotty
 
Samt på kaosseriet så er det sveisede skjøter og der er det nok litt korrosjon. Trekk en TYKK jordingskabel frem til motorblokka. Så har du en jordingskabel til et godt egnet punkt baki. Så tar du også å jorder motorblokka til starteren og kaosseriet fremme.
 #416603  av Supra MKIII up north
 
Scotty skrev:Samt på kaosseriet så er det sveisede skjøter og der er det nok litt korrosjon. Trekk en TYKK jordingskabel frem til motorblokka. Så har du en jordingskabel til et godt egnet punkt baki. Så tar du også å jorder motorblokka til starteren og kaosseriet fremme.
Kan du tegne opp et enkelt koblingsskjema over dette? Er ikke helt med..

Jeg skal altså trekke en tykk kabel fra batteriet bak som skal festes hvor på motorblokka?

"Så tar du en jordingskabel til et egnet punkt baki" - hvor skal denne gå fra, og hva er et egnet punkt? Er dette en kabel fra batteriet til et "egnet punkt"??

"Jorder motorblokka til starteren OG kaosseriet fremme" - er ikke motorblokka akkurat jordet av den TYKKE kabelen? :p

Har ikke peeeiling på elektronikk, så ingen må få tenning her nå :p Ta heller å forklar det ;)
 #416605  av Scotty
 
- Èn tykk kabel som går fra batteriet til jordingspunktet på blokka. (er et hull til en bolt på kaldsiden på blokka, samme blir brukt til den originale jordingskabelen)

- Èn kabel fra batteriet til et godt punkt baki. Du klarer sikkert finne noe fornuftig ;) f.eks brannveggen, dempertårn osvosv.

- Èn kabel fra motorblokka (samme punkt som den tykke fra batteriet) til starteren.

- Èn kabel fra samme punkt ovenfor til ramma/kaosseriet et sted i motorrommet.

Du kan ikke jorde for mye for å si det sånn ;) Jording er viktig. Husk å overdimmensjoner. Samt bruk hovedstrømbryter og sikringer (ikke på jordinga nei).
 #416612  av 2r-e-rik
 
det er ikke nødvendig med jording kabel frem til starter på en bensin motor... Bare kortest mulig kabel fra batteriet til karrosseri...
Og så må du slipe vekk lakken der du kobler i karrossen...
 #416636  av FS-Styling.no
 
Har batteriet mitt baki også... Har en 90 kabel + framover til et koplingspunkt frammi motorrommet så har jeg en 90 kabel - til et punkt baki bagasjerommet.... midt mellom baklyktene har jeg festet den...er noe jordings greier der fra før... Har aldri hatt noe problem med strøm på bilen slik...