TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Oppkobling av 2jzgte

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #417251  av jza80
 
Håper det er noen her med litt peiling på elnett til mkiv. :)
Holder på å koble opp en 2jzgte i en mkiv, motoren kommer fra en aristo. men ledningsnettet fra manuell supra tt.
Bilen er helt ribbet inni, vil ha ledningsnettet enklest mulig.
Jeg finner ikke ledningene som skal komme fra bensinpumpa.

Trenger jeg noen av kablene som egentlig skulle gått inni bilen? eventuelt releer?
Og hvordan virker den "fuel pump controller"`?
Må man ha den får å få liv i bensinpumpa?
Hvordan kan bensinpumpa alternativt kobles opp? kan man bare koble rett på + med bryter?

Hvilke pinner trengs det strøm på for å få start?
Er det noe annet som må til for å få liv i dette?


Takker på forhånd for svar!
 #417290  av Drafter
 
du kan ikke forvente mye hjelp her tror jeg.

hvis du er heldig, og da mener jeg heldig, så er det eneste svaret du får det du nettopp selv stilte.
bare at det blir slengt i fleisen din istedet. :mrgreen:
(minner litt om den satans regjeringa egentlig.)


prøv supraforum, toyotanation eller lignende steder.
mye mer fagkyndige folk.. :roll:
 #417317  av jza80
 
ok.
motoren kommer fra en aristo.
hvordan fungerer vannpumpa egentlig.
er en sånn solenoide\hydraulikk sak på den?
trenger jeg den?
 #417319  av FS-Styling.no
 
Skriver det igjen: www.supraforums.com
 #417340  av TBS
 
jza80 skrev:ok.
motoren kommer fra en aristo.
hvordan fungerer vannpumpa egentlig.
er en sånn solenoide\hydraulikk sak på den?
trenger jeg den?

Den hydrauliske vannpumpa er det vel bare å bytte ut med en gang, for den har en innebygd hydraulisk pumpe som driver radiator vifta på Aristo bilene, og det er vel kun Aristo som hadde dette oppsettet etter det jeg har forstått...? du trenger også nytt reimhjul :)


http://store.driftmotion.com/static/i-2 ... erpump.php
 #417360  av jza80
 
har nytt reimhjul, men er pumpa ubrukelig når man ikke har den koblet til vifta?
kan man ikke bare koble den i bypass, eller blende den?
 #417365  av Radial
 
jeg kan svare litt her:

Fuel Pump Controller:
Vanlige jdm JZ-ECU'er (Og ja, dette gjelder alle jdm JZ motorer) styrer IKKE bensinpumpa via noen vanlige relèer etz som andre biler.... nei, her har Toyota sin egen filosofi; "Vi reduserer spenninga til pumpa når den ikke trenger maks potensiale, Da lever pumpa lenger og bråker mindere!!"

De har helt rett, og for en orginal bil fungerer dette utmerket. For at de skulle klare dette, så har de satt inn en Fuel Pump Controller eller Fuel Pump Computer(FPC) som det også heter i bagasjen på alle biler med JZ-motor. Det er FPC'en som gir av/på "relèfunksjon" + reduserer spenninga til pumpa fra 12v til ca 8v når du har under 1/4 gass og er under 3000rpm.
Selve FPC'en står med konstant 12v så fort du slår om tenninga, men styres med EN kabel fra ECU'en.... som overfører ett PWM (Puls wave modulation) signal som Veldig enkelt fortalt forteller hva FPC'en skal gjøre (Av/på/reduser spenning) til enhver tid.

Mangler du FPC'en, så vil du ikke feks ikke få funksjonen som skrur av bensinpumpa i en kræsj (Og ja, denne funksjonen er faktisk påkrevet i en motorsportbil og).
Hvis du velger å ignorere akkurat det sikkerhetsproblemet der, så kan du sette inn ett vanlig Relè... med styrestrøm fra noe som skrur seg på i det du vrir om nøkkelen. Typisk er dette "hovedrelè" til feks ECU.... ELLER du kan ha det på en bryter som du sier.

Mange innen Bilcross velger også å sette styrestrømmen til bensinpumpa via Oljetrykksbryteren... noe jeg ville anbefale deg å vurdere om du skal droppe FPC'en.


Vannpumpa;
Hydrofan-vannpumpa brukes orginalt på 1jz MK3 supra, 1jz JZX-chassi, og Aristo chassiene. Ett forbanna fint system når det virker, men ett helvete når det ikke virker, og er svindyrt.
Bytt til 2JZ-GTE pumpe fra MK4 som beskrevet i linken som stod i en post lenger opp her.... da denne er 110% mekanisk og ikke har Hydrofan-systemet. IKKE prøv å kjøre lenge på den gamle hydrofan-pumpa uten olje.... den skjærer seg når den ikke har olje. Ny vannpumpe er uansett lurt på en 10-15 år gammel motor som plutselig skal varve 7000rpm
 #417371  av jza80
 
takk for det! bra info!
vet du hva den boksen som er ca halvparten så står som ecu er?
er det til traction control eller?
 #417392  av Radial
 
det står på boksen... :) Samme sticker som delenummeret står på.... "Controlunit, ABS" ol.
 #417417  av ST205RR
 
jza80 skrev:den er selvfølgelig delvis borte.
det står 2jz gte m\t på den.

jo,men står det ikke et 10 siffra delenummer på den ?
 #417426  av jza80
 
jo. mem det er også delvis borte
123000 0022 12
er ikke sikker på første 2 tall,