TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Lurer pÃ¥ Ã¥ kjøpe Supra, hvordan er disse bilene egentlig?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #417729  av Tante Edgar
 
Jeg har sett endel på Supra MKIII rundt 90-92 mod og lurer på hvordan disse bilene er å ha. Fra før har jeg en svært strøken Celica GT4 og har ikke hatt noe som helst tull med den på de 2 1/2 årene jeg har hatt den. Kan det samme sies om Supra? Selvfølgelig kommer mye an på hvordan bilen er brukt og tatt vare på, men tenker litt mer generelt på hvordan de pleier å fungere med normalt/godt vedlikehold.

Selv er jeg nøye med at ting skal virke og at evt trimming ikke skal gå utover driftsikkerheten på bilen. Foretrekker at bilene er originale og helst ikke gått så mye. Alt som har gått under 200 000 er interessant selv om det nok begynner å minke på biler med så få km. Hvor mye hk tåler f.eks drivverket på disse bilene? De nyere Supraene tåler visst enormt mye både i drivlinje og motor, men kan der gjøres småting med 7mgte motorene uten å behøve å bytte alt mulig slik som på 3sgte?

Nå skal jeg ikke ha en Supra primært for å trimme den, men det hadde jo vært morsomt om den kunne hatt f.eks 3-400 STABILE hk uten å trenge å bytte motor for hver eukontroll. Tenker da mer på en motorstyring med 2 profiler eller noe sånt, en høy og en lav effekt. Etter noen år med 4wd så har jeg lyst på en litt mer leken bil som tåler litt kjøring og holder bra kvalitet.

Hva er Supraeierenes erfaringer om dette?
 #417733  av Supramk3turbo
 
Supra mk3 er en god bil, like skuddsikker som supra mk4 er den nok ikke, men veldig god den også :)

orginale 7m-gte motoren har sine sykdommer, men en godt holdt motor skal gå stabilt å lenge. Driv verket er veldig solid. Finner du en orginal turbo bil med R154 manuell kasse, tåler dette mye. Supra mk3 driv verket er forøvrig kjent for å være robust.

7m-ge kan fort bli kjedelig, men den fungerer den også. 7m-ge kom med en annen girkasse, w58, denne tåler ikke like mye som R154 da den ikke er beregnet for turbo motorer.

Bilene begynner jo å bli gamle, å rust er jo et kjent problem. Særlig kanskje i skjærmer og innerskjærmer mot dempertårn bak, så dette kan være greit å sjekke.

Det finnes også supra mk3 med 1jz-gte, også 2jz-gte. Disse er sjeldent godkjent da de er ombygd i etterkant, men til gjenngjeld har du en mye mere robust og solid motor, som også er lettere å billigere å trimme.

Ellers er det en gulle god bil å kjøre :) Får man på et passe senkesett og noen grommere krengestag blir den straks enda morsommere. Orginalt er den litt slapp i understellet.

Jeg har forøvrig snart en supra mk3 1990 mod til slags, orginalt 7m-gte men konvertrert til 2jz-gte. Selges med orginal 2jz-gte twinturbo og orginal ECU. Kan også følge med motor som trenger overhaling. dette er en 2jz-gte med Greddy t78 singel turbo, sard 850 cc dyser, lettet svinghjul, titan motorsport veivhjul, aem sprut og diverse. Bilen har også diverse uppgrades i understell og girkasse.

Thomas.