TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Kjøre uten varmeapparat? bypass

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #418037  av jza80
 
Har en supra som jeg skal kjøre uten varmeregister.
Bør man blende rørene som går inn til registre, eller kjøre i bypass?
 #418102  av Radial
 
bypass med slange og dobble slangeklemmer. Definitivt enklest.

Dog, jeg ville STERKT råde deg til å beholde det orginale varmeregisteret/Blåsesystemet, hvis det ikke er Veldig mye plunder og heft med det.
Du MÅ uansett ha defroster for å fjerne Dugg på regnversdager i en Motorsport-bil... Det blir og VELDIG varmt inni der uten viftesystemet.... Jeg fjerna (KNUSTE) mitt og angrer som pokker på at jeg gjorde det.... Sitter nå med ubrukelige elektriske dugg-vifter, og en ellers helvetes tempratur inni der når sola skinner...
 #418389  av ErikG
 
Vil annbefale å kjøre det i en egen kjøler, enten en grei oljekjøler foran, eller bygge en radiator i bagasjen. Da slipper du problemer med vanntemp på banekjøring
 #418407  av jza80
 
blir det ikke samme å kjøre uten, som å kjøre med varmeapparat på kaldluft?
er vell ikke gjennomstrømning da.. eller?
 #418413  av Radial
 
jza80 skrev:blir det ikke samme å kjøre uten, som å kjøre med varmeapparat på kaldluft?
er vell ikke gjennomstrømning da.. eller?
Nå veit jeg ikke akkurat hvordan varmeapparatet i JZA80 fungerer, men på min JZX90 så stengtes gjennomstrømningen av vann + en klaff dirigerte lufta utenom varmeregisteret hvis jeg satte i "maks kaldt".

Hvis det skulle være litt lunk, så åpna vannkrana til varmeapparatet litt + spjeldet flytta på seg så litt luft gikk igjennom registeret.
Jeg hadde også ett AC register som var rett forran Varme-registeret...så trengte jeg AC, så åpna sirkulasjonen til AC-registeret, vannet til varme-registeret rett etter ble kutta og det kom etterhvert kald luft.
På moderne biler er varmeregisteret i bilen "konstant varmt"... også bestemmer en luftklaff om lufta skal gå innom eller ei.



Det Erik nevner er å bruke de eksisterende slangene til Varmeregisteret, og heller montere en ekstra radiator forran eller i bagasjen på bilen for å holde tempraturen på 2JZ'en litt mer i sjakk.
JZ-motorer lager ekstremt med varme...selv i orginal form. Dette kompenseres som regel med en enorm radiator.... enten i bagasjen (som blåser ut bak) eller forran (krever ofte litt ombygging).
Men jeg ville uanz bare beholdt Varme-apprat/Blåsesystemet i orginal forfatning dersom det er mulig....det er ingen gode erstatninger på ettermarkedet som klarer å blåse både varmt og kaldt som faktisk er effektivt.