TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Ã…rsak til defekt turbo?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #418117  av Gjertsen
 
Heisann.
Tidligere så ble begge turboene mine defekte/ødelagt. ( Euro MkIV)
Firmaet som skulle overhalle sa til meg at turboene var defekte grunnet liten/ingen olje.

Jeg har nå kjøpt Singel turbo som skal monteres til uka, og for at ikke det samme skal skje denne,
hva kan da være grunnen til at turboene ikke fikk så mye olje?

Jeg bemerket meg følgende når jeg åpnet opp til kamakslinger at det var endel ( mye) tørket olje over de fleste kamakslingene. kun 2 stk virket til å ha vært "fine" dette tørka olja er nå fjernet. Kan dette ha hatt noe med "ødeleggelsen" av turboene?

Takker for ALL hjelp.
 #418124  av Haugrud
 
kjører for lenge før du skifter olje, tett trykkrør inn på turboen, dårlig oljekjøler, stopper motoren for tidlig etter hardkjør så oljen kokser, dårlig oljetrykk...det jeg kommer på akkurat nå..
 #418127  av Supramk3turbo
 
Hvor langt har denne motoren gått?? :)
 #418134  av Gjertsen
 
Olja er skiftet hver 5000 ca.
Olje kjøler, hvor står denne?? Hvordan finner jeg ut om den er dårlig?

Motor har gått 133.000km.

Er det noen metode for å finne ut av om ny turbo får nok mengde olje etter montering? jeg har ikke olje trykksmåler, kanskje det kunne vært lurt å anskaffet?
 #418139  av Supramk3turbo
 
Gjertsen skrev:Olja er skiftet hver 5000 ca.
Olje kjøler, hvor står denne?? Hvordan finner jeg ut om den er dårlig?

Motor har gått 133.000km.

Er det noen metode for å finne ut av om ny turbo får nok mengde olje etter montering? jeg har ikke olje trykksmåler, kanskje det kunne vært lurt å anskaffet?
Okei, da har den jo ikke gått sååå langt, men kan så klart være at du har en dårlig oljepumpe som gir litt lite trykk... Når du bygger om til singel turbo med glidelager, så legger du jo opp ny tilførsel til turbo, samt stor oljeretur ned i bunnpanna. Så har du nok trykk skal nok dette gå helt fint.

På min 2jz har jeg kjørt en brukt Greddy t78 siden 2008 uten tegn til slitasje på turbo i det hele tatt.

Men veldig greit å ha en oljetrykksmåler ja. Bør ha rundt 2 bar trykk på varm motor og tomgang.
 #418253  av Gjertsen
 
Supramk3turbo skrev:
Gjertsen skrev:Olja er skiftet hver 5000 ca.
Olje kjøler, hvor står denne?? Hvordan finner jeg ut om den er dårlig?

Motor har gått 133.000km.

Er det noen metode for å finne ut av om ny turbo får nok mengde olje etter montering? jeg har ikke olje trykksmåler, kanskje det kunne vært lurt å anskaffet?
Okei, da har den jo ikke gått sååå langt, men kan så klart være at du har en dårlig oljepumpe som gir litt lite trykk... Når du bygger om til singel turbo med glidelager, så legger du jo opp ny tilførsel til turbo, samt stor oljeretur ned i bunnpanna. Så har du nok trykk skal nok dette gå helt fint.

På min 2jz har jeg kjørt en brukt Greddy t78 siden 2008 uten tegn til slitasje på turbo i det hele tatt.

Men veldig greit å ha en oljetrykksmåler ja. Bør ha rundt 2 bar trykk på varm motor og tomgang.
Okei. Er det normalt å legge ny tilførsel til singel turbo kontra stock twin?
Jeg har funnet slike oljekjølere på nett. men hvor på bilen er dem plassert? anntar at jeg har en orginalt?

Innsiden av en turbo skal være smørt og fin, kontra "tørket/kokset" olje?
 #420016  av Gjertsen
 
Noen som vet om hva jeg trenger på det orginale boostcontroll systemet på supran?
Er en haug av slanger og ledninger der. Some one??