TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • vakumslanger ang. singelturbo konvertering

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #420535  av Cosworthz
 
hei. har demontert org manifold og twinturbo. har fått på nytt grenrør og skal til med å montere singelturbo.

<har ett lite problem..

Først: Jeg kjører orginal hjerne frem til Våren.altså bilen vil ikke bli brukt noe hardt før bilen blir stallet på lager over vinteren, men vil ha den kjørbar slik at jeg vet at ting fungerer.

er ufattelig mye vakumslanger som ikke er tilkoblet noe etter at jeg har fjernet twinturbo-systemet, og vet ikke hvor de skal nå etter montering av singelturbo-kitet, eller hva som kan fjernes med tanke på at jeg skal kjøre orginalt sprut?

Noen som har ei tegning/bilde på hva som trengs og evt hvor de skal stå.

har ett bilde på en bunt med sensor og vakumslager som sto fremfor turbo ved vannpumpen: hva kan gjøres med denne? hvor skal slangene?
Vedlegg
IMG_0396.JPG
IMG_0396.JPG (894.16 kiB) Vist 4751 ganger
IMG_0397.JPG
IMG_0397.JPG (851.58 kiB) Vist 4751 ganger
 #420551  av Gjertsen
 
Hallo. Jeg holder også på med ett slikt prosjekt og spørt her om noen har info å dele!
Hittil uten stor suksess! Det burde jo sitte nok kompetanse her inne til å kunne hjelpe!!
Se tråden min i prosjekter for noen vaceum slanger som skal blendes!
 #420554  av Supramk3turbo
 
Hei.

Dette er egentlig ganske lett. Veldig mange vakum slanger taes vekk. I bunn å grunn er det bare snakk om å bruke sund fornuft. Hva trenger vakum? Ventiler å kontakter vedrørende twin turboene kan du bare se vekk i fra. Jeg har bare stripset kontaktene sammen i en bunt, i tilfelle jeg skulle gå tilbake til twin en gang.

På turbo siden av motoren blir det kun wastegate som trenger vakum, dette må jo kobles opp via en boost controller, eller du kan koble opp slik at du kjører på grunn trykk. Om du skal ha dump ventil på utløpet av turbo trenger jo også denne vakum. Ellers er det bare å beholde resten som det er orginalt på motoren mener jeg å huske :)
 #420562  av Gjertsen
 
Er d virkelig så enkelt? Hva med den originale boostcontrolleren som er i en bunt med ledninger om jeg har forstått d rett?
 #420564  av Cosworthz
 
er det da slikt at det jeg viser på bildet (vakumslager inn til sensor/el.komponent av no slag) kan trygt fjernes og da kjøre motoren med orginal ecu?

i kitet fikk jeg med ett rør som skal være mellom turbo og luftfilter, det har 3 stk påsveiset nipler, ett er litt større en de to andre. hva skal de brukes til?
 #420574  av Gjertsen
 
Cosworthz skrev:er det da slikt at det jeg viser på bildet (vakumslager inn til sensor/el.komponent av no slag) kan trygt fjernes og da kjøre motoren med orginal ecu?

i kitet fikk jeg med ett rør som skal være mellom turbo og luftfilter, det har 3 stk påsveiset nipler, ett er litt større en de to andre. hva skal de brukes til?
Den ene skal det en slange på opp til uttaket oppå toppdekselet nærmes turbon, er vel 12mm slange ca!
 #420589  av Radial
 
Det er tre ting man vil koble inn på innsugsrøret til turboen:
-Veivhusventilasjonen (toppdeksel på eksossiden)
-Eventuelt REsirkulerende dumpventil
-Tomgangsmotoren (Hvis du ikke har VVTI 2jz, da har du ikke tomgangsmotor da denne er "integrert" i gasspjeld-funksjonen) Kan løses på en enklere måte ved å sette på ett mini-luftfilter direkte på den eventuelle tomgangsmotoren.

Husk at vakum ikke nødvendigvis bare betyr "vakum" (negativt trykk). Wastegate skal feks kun ha positivt trykk (ladetrykket) for å regulere ladetrykket.... og da kortest mulig slange så wastegate kan reagere raskest mulig. Derfor hentes trykk til denne via kompressorhuset (egen nippel på mange turboer), Eller det sveises på en tilsvarende nippel på absolutt første IC røret ut av turbo.

kilder som ønsker seg negativt og positivt trykk (som kun kan hentes fra innsuget) er dumpventilen.... den vil du gjerne skal presses tett av ladetrykket når du gir gass, og åpne så fort du har stengt gasspjeldet og fått vakum i innsuget.
 #420644  av Cosworthz
 
Radial skrev:Det er tre ting man vil koble inn på innsugsrøret til turboen:
-Veivhusventilasjonen (toppdeksel på eksossiden)
-Eventuelt REsirkulerende dumpventil
-Tomgangsmotoren (Hvis du ikke har VVTI 2jz, da har du ikke tomgangsmotor da denne er "integrert" i gasspjeld-funksjonen) Kan løses på en enklere måte ved å sette på ett mini-luftfilter direkte på den eventuelle tomgangsmotoren.

Husk at vakum ikke nødvendigvis bare betyr "vakum" (negativt trykk). Wastegate skal feks kun ha positivt trykk (ladetrykket) for å regulere ladetrykket.... og da kortest mulig slange så wastegate kan reagere raskest mulig. Derfor hentes trykk til denne via kompressorhuset (egen nippel på mange turboer), Eller det sveises på en tilsvarende nippel på absolutt første IC røret ut av turbo.

kilder som ønsker seg negativt og positivt trykk (som kun kan hentes fra innsuget) er dumpventilen.... den vil du gjerne skal presses tett av ladetrykket når du gir gass, og åpne så fort du har stengt gasspjeldet og fått vakum i innsuget.
hei
tusen takk for gode svar:) men.. jeg ble litt forvirret ang det du anbefalte å koble slange på nippelen til kompressorhuset på turboen og til wastegate.

jeg har koblet slik via hks elektrisk boost controller ventilboksen:
fra nippel 1 (tynste slange) - til vakum fra bensintrykksregulator
fra nippel 2 - til nippel på kompresserhuset på turbo (ca 60cm lang slange)
fra nippel 3 - til wastegate (ca 90cm lang slange)


trodde slik jeg hadde gjrt det var riktig, men ble veldig usikker nå.

har jeg gjort feil?
 #420746  av Radial
 
Manualen til HKS forklarer mer enn ord ang kobling.
Nederste bilde er relevant for deg tror jeg.... men vet ikke hvilken hks boostcontroller du har.
Viktigste er å gjøre det slik det står i manualen.... noen controllere har en trykksensor integrert i ventil-enheten (istedenfor å ha den løs, eller i selve Control-boksen til hele systemet), og da må du ha vakum fra feks bensintrykksregulatoren ol... Men alt dette står i manualen din.

Eks:
http://www.hks-power.co.jp/en/products/ ... index.html

Bilde