TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • AEM "safc" (A/F Controller)

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #421141  av Radial
 
Har fått ett tilbud på en AEM safc til latterlige 1500kr...brand New.
Den har clamp&hold på map sensoren til ECU etz og virker som ett godt alternativ til Standalone som er minst 4 ganger prisen.

Noen som har erfaringer med safc? Eventuelt noen som mapper sånnt?
Skulle sikkert fått til noe selv men må være bedre å få gjort det av noen med Litt peiling.

Hva tror folket?

Tenkte å hive det i JZX'n sammen med noen 650 dyser og sikte meg inn på 400 hjulhester...har singelsnurre som orker 470 ponnier.
 #421550  av jza80
 
Har lurt litt på det samme. Fikk med safc til bilen jeg kjøpte nå...
Eneste som jeg kan tenke ikke er så bra, er at tenninga styres av map signal(tror jeg?) Så når du skal ha større dyser, lurer du hjernen til at den har mindre trykk for å få samme af verdi.
Men da får du også verre tenning..

Stemmer det?
 #421561  av Radial
 
Fått advarsler om at denne ikke egner seg så godt til JZ-motorer med det vanlige 12-tanns hjulet på veiva + kamsensor.
AEM-enheten har en litt for dårlig støyfiltrerings-funksjon, og det er en del støy på trigger-kretsen til JZ-motorene, dermed får mange problemer med både Oppstart og feiltenning over 5000rpm.
Det "Kan" løses ved å montere inn noen motstander og faenskap i paralell med sensorene til veiv/kam, men det er ingen som med sikkerhet kan si at det virker.

AEM F/IC (Som enheten heter) er dog ellers veldig god sies det, og mange har tydelig vis fått gode resultater da denne styrer Bensin og Tenning uten å kødde med signalene inn til ECU (Noe SAFC gjør).

Så alt i alt ett fint produkt, som desværre går dårlig til JZ motorer =/
Er å titter etter standalone isteden.... Haltech Sport 1000 kan funke bra på 1JZ med Batchfire på Dysene og Wastespark på coila. Haltech'en har også Autotune med brebåndslambda som kan mappe bensinblandinga greit fram til du er hos mapperen, og nesten "samtlige" mappere har erfaring med Haltech.
 #421570  av jza80
 
finnes det ikke noen lettvint måte å "tune" singelturbo og litt større dyser til 2jzgte?
Det er så jævli langt til nærmeste mapper, og datasprut koster jo litt det også..

Noen som har erfaring med aem fic?
Det er visstnok piggback som kan styre dutycyclen på dysene, istedefor å lure hjernen med safc.