TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Bilen fÃ¥r for mye bensin, gÃ¥r ikke pÃ¥ tomgang og fusker

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #421959  av DBrekke
 
Trenger litt hjelp nå! Bilen er en Supra MKIV TT 2JZ-GTE eurospec 93 mod.

Sist gang jeg var ute å kjørte begynte den å fuske. Dette skjedde helt plutselig. (som om et signal ble kuttet). Dermed gikk ikke bilen som den skulle. Får ikke kjørt den en meter da jeg ikke får opp noe turtall. Bilen går ugjevnt på tomgang på ca 500rpm og når jeg gir gass kommer det svart røyk av eksosen.

- Jeg har AF måler som går ned på 10 (kanskje under og, men måleren starter på 10).
- Har byttet plugger (NGK BKR7EIX). De gamle var svarte og luktet bensin....
- Har testet coilene og det virker som at alle virker som de skal.

Bilen er bygget om til singelturbo i våres og kjørt med orginal ECU på 0.8 i trykk.

Håper at dette er noe enkelt som kan fikses. Har lite lyst å sette den på verksted for feilsøking da erfaringen sier at det kan bli dyrt. :S

Dersom noen holder til i østfold-området og har lyst å hjelpe meg er dere hjertelig velkommen!! =)

Blir meget takknemmelig for alle tips..
 #421969  av Supramk3turbo
 
Det er vell LMM (luft masse måler) på eurospec.. kan være den muligens.
 #421970  av DBrekke
 
Drafter skrev:Har du målt bensintrykket?
Kan jo hende at bensintrykksregulatoren er ødelagt og at den får altfor mye bensin
Har tenkt litt på det. Har ikke noen bensintrykksregulator. Hvordan måler jeg evt dette? og hvilket trykk skal den ha?
mr2storbrua skrev:Mulig at lambda er gåen, den som går til ECU altså, og at den har gått i nødmodus...
Lambdaen er iallfall like svart som pluggene. Har forsøkt å rengjøre den uten noe forbedring. Kanskje jeg bare må kjøpe ny og se?
Supramk3turbo skrev:Det er vell LMM (luft masse måler) på eurospec.. kan være den muligens.
Det er LMM på den ja. Har sett litt på den, men kan ikke se noe galt. Når jeg kobler fra kontakten virker det som bilen går fint i noen sekunder, før den dør ut igjen. Har lånt en LMM fra en annen bil. Denne var fra england tror jeg, men hadde ikke likt delenr iallfall. (vet ikke om det har noe å si?) Uansett gikk det ikke noe bedre med den dessverre. :S Vil ikke kjøpe ny bare for å prøve heller da den koster over 10 000,- hos toyota..
 #421975  av alelys
 
Har dette vært en cosworth har alle andre ropt MAP sensorn i kor.

jeg fikk samme prob på min cosworth og da viste det seg å vare map sensoren. :P

Er det mapsensor på 2jzgte?
 #421978  av Drafter
 
alelys skrev:Har dette vært en cosworth har alle andre ropt MAP sensorn i kor.

jeg fikk samme prob på min cosworth og da viste det seg å vare map sensoren. :P

Er det mapsensor på 2jzgte?
Ja det er det.

Etter litt søking på google fant jeg denne tråden.
http://www.supraforums.com/forum/showth ... his-happen

Samme problemer som deg ser jeg, og de mener også at det er FPR.
Altså fuel pressure regulator (bensintrykksregulator)

En annen ting å sjekke er vakuumslangene til MAP sensoren.

Men det letteste du kan gjøre er jo å ta en diagnose test..
 #422029  av Radial
 
Holder en svæær knapp på at vakumslangen til map har hoppet av... breen there done that; )

går ann å hente ut feilkoder på jz motorer og, hvis en sensor skulle være helt på bærtur plukkes det ofte opp av ECU
 #422039  av DBrekke
 
Radial skrev:Holder en svæær knapp på at vakumslangen til map har hoppet av... breen there done that; )

går ann å hente ut feilkoder på jz motorer og, hvis en sensor skulle være helt på bærtur plukkes det ofte opp av ECU
Har jeg egentlig map sensor? Er jo luftmassemåler på bilen.. Og hvor sitter map sensor evt?
 #422051  av Radial
 
du har både MAP og MAF på Eurospec/US spec.

MAF brukes vel til finjustering i Closed loop (lave luftstrømmer) for best nøyaktighet, mens MAP og IAT styrer resten.
MAP-sensoren sitter på venstre side bak innsuget på de fleste JDM-modeller.... står "Sensor, Turbo pressure" ol på den... slangen til denne flyr gjerne av når trykket blir litt høyere enn normalt, noe som er typisk når det er kaldere i været :)


Ellers kan du og måle deg til om eventuell MAF er defekt ved å måle signal-spenninga ut fra MAF sensoren. Den skal ligge mellom 1-4V litt avhengi av luftstrømmen (er en 0-5V sensor).... hvis din MAF-sensor er defekt skal du ha en helt vill og ulogisk verdi på dette signalet (Typ...0,00V eller 4,96V feks, som er maks/min av sensoren klarer å gi)
Det samme gjelder for MAP-sensoren.... uten vakum ligger denne på ca 2,3v i signal UT.... med vakum er den nede på 1,6-1,7V mener jeg å huske... og i overtrykk går den helt oppp til 4,9V avhengi av trykket.


Din 1993 skal også ha Diagnose-uttak vil jeg tro... som alle 90-talls japser har. Denne kan også fortelle deg litt om hva som er feil. Kortslutte TE1 og E1 (funker på JDM modeller hvertfal), tenninga i hakket før starteren går rundt, og følg med på Check-engine lyset som nå blinker en fin serie med tallkoder.
http://mkiv.supras.org.nz/articles/engine_1.htm
 #422072  av DBrekke
 
Radial skrev:du har både MAP og MAF på Eurospec/US spec.

MAF brukes vel til finjustering i Closed loop (lave luftstrømmer) for best nøyaktighet, mens MAP og IAT styrer resten.
MAP-sensoren sitter på venstre side bak innsuget på de fleste JDM-modeller.... står "Sensor, Turbo pressure" ol på den... slangen til denne flyr gjerne av når trykket blir litt høyere enn normalt, noe som er typisk når det er kaldere i været :)


Ellers kan du og måle deg til om eventuell MAF er defekt ved å måle signal-spenninga ut fra MAF sensoren. Den skal ligge mellom 1-4V litt avhengi av luftstrømmen (er en 0-5V sensor).... hvis din MAF-sensor er defekt skal du ha en helt vill og ulogisk verdi på dette signalet (Typ...0,00V eller 4,96V feks, som er maks/min av sensoren klarer å gi)
Det samme gjelder for MAP-sensoren.... uten vakum ligger denne på ca 2,3v i signal UT.... med vakum er den nede på 1,6-1,7V mener jeg å huske... og i overtrykk går den helt oppp til 4,9V avhengi av trykket.


Din 1993 skal også ha Diagnose-uttak vil jeg tro... som alle 90-talls japser har. Denne kan også fortelle deg litt om hva som er feil. Kortslutte TE1 og E1 (funker på JDM modeller hvertfal), tenninga i hakket før starteren går rundt, og følg med på Check-engine lyset som nå blinker en fin serie med tallkoder.
http://mkiv.supras.org.nz/articles/engine_1.htm
Tok en titt på det nå. Det ser ut til at alle vacumslanger sitter der de skal. Har iallefall ikke hoppet av Map sensoren. Jeg får prøve å måle litt på både MAP og MAF og se om det blir noe forskjell.

Har forresten funnet ut at når jeg nappet av kontakten til MAP sensor så ble det ingen forskjell i bilens gange, men når jeg tok av kontakten på MAF sensor så hørtes bilen meget fin ut på tomgang. Den gikk da på riktig turtall, men AF måleren viste fortsatt ned mot 10. Bilen går kanskje i nødmodus?
 #422082  av Radial
 
Høres veldig ut som nødmodus pga defekt MAF...