TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Hjelp med valg av motordeler

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #423082  av alelys
 
Hei :D

Ønsker forslag av dere med erfaring og kunnskap om 2jzgte,
til valg av type/merke på deler til motoren.

ønsket er en motor som er god til å kjøre på veien med og 700hk på hjulene :)
Hva slags olje kjører dere med?

Tenker da på f.eks. stempler, råder ,kammer (spec?), ventilfjærer, dyser, turbo, btr, fuelrail, innsugsmanifold, coiler, tennplugger, etc.

Håper på gode svar :)

-Alexander
 #423101  av Radial
 
Ett meget godt oppsett:

Bilde


Les linken under:
http://www.speedhunters.com/2012/08/fre ... ngry-bird/

Den der har ufattelig respons ift hva den koster.
Støpejernsmanifold som aldri går istykker, mm.. Hadde jeg hatt 2JZ hadde jeg virkelig satt meg inn i detaljene rundt motoren hans.
 #423124  av Stiansen
 
Radial skrev:Ett meget godt oppsett:

Bilde


Les linken under:
http://www.speedhunters.com/2012/08/fre ... ngry-bird/

Den der har ufattelig respons ift hva den koster.
Støpejernsmanifold som aldri går istykker, mm.. Hadde jeg hatt 2JZ hadde jeg virkelig satt meg inn i detaljene rundt motoren hans.
Er enig her, her har du et oppsett med sinnsyk respons. Ikke så mye effekt som du ønsker men ellers vil jeg nok si at du har noe å se etter her.
Støpejernsmanifolden sprakk jo på "Fritt fall" tv-programmet der Fredric var med.

Hvilket drivstoff har du tenkt å kjøre? 700 på hjula på 98-oktan er egentlig ganske mye.

Noen stikkord av hva jeg ville valgt i din situasjon,
264 kammer, JE stempler med 9:1 i komp, Carrillo råder, ID1000 dyser (Disse er veldig bra, og tåler E85), Precision 6766 turbo (kanskje en som er enda litt mindre også sånn som 6265), innsug holder det originale og coiler kan du også kjøre de originale da disse klarer 1000hk. Om de ikke skulle holde så får du kjøpt SuperSpark, de er identiske med de originale men 15% kraftigere.
 #423129  av alelys
 
Bilen skal bli brukt til hverdagsting, og E85 er 11mil unna, så planen er 98 pumpebensin :)
Ønsket er 700hk, overlever godt om det blir noe mindre :)
Hva er et "typisk" ladetrykk for å oppnå 700hk med et ca oppsette av det du skriver?

Er redd jeg ikke har plass til støpejernsmanifolden :|

Lyst å utdype grunnen for å øke komp forholde med 0,5?

Leser at åsbø kjører med orginal råder.
Hvor mye tåler orginale råder og innsugsmanifold?

Takker for svar :D
 #423140  av Radial
 
ikke plass? Er det ikke en Supra dette skal inn i?
Støpejernsmanifolden er laga for MK4 supra, og Aasbø sin supra er Høyreratta den og.
Visste ikke den knakk på fritt fall, men har vart en god stund...voldtekt i ett par år her hjemme, Irland, Abudabi etc.
Hvis ikke så kan du jo gå for en custom/kina Rustfri en da, de funker vel så bra de (myyye crappy kina-greier, just sayin), bare den støpejernsmanifolden tar ubeskrivelig liten plass iforhold, og koster ingen verdens ting ift mye annet som tåler juling: http://www.ebay.com/itm/93-98-TOYOTA-SU ... 0777197765

Økt kompresjon utgjør dramatiske effekter på spoolup og respons... det setter bare ett lite tak på hvor høyt ladetrykk du kan kjøre. Aasbø kjører også E85... da kan du kjøre høyere kompresjon.
Tror jeg leste at Aasbø lader 1,6kg på den compomotive snurra si jeg... correct me if im wrong.

Hvorfor han kjører orginale råder veit jeg ikke...høres en smule skummelt ut når du er nær 800 i motor, og især når du har så mye effekt såpass tidlig i registeret...så smidde råder er ikke for effekten skyld, for du vinner ikke en eneste hk på smidde råder i seg selv, men for sikkerhetens skyld så er det lurt på de effektene der.
 #423145  av alelys
 
Radial skrev:ikke plass? Er det ikke en Supra dette skal inn i?.
Nei Bilde men tenkte det passet å lage tråden her, siden motoren er fra supra.
Er en pick-up :mrgreen:

Kan hende jeg ordner met et custom grenrør i norge med god stålkvalitet,
Så lenge pengene holder, skal jeg gå etter kvalitet :)
 #423147  av Radial
 
jza80 skrev:http://www.ebay.com/itm/93-98-TOYOTA-SU ... 0777197765

Den manifoilen der er vell kopi av Spa manifoilen som aasbø bruker..?

Du har nok helt rett der.... en liten titt på bildene avslører SPA manifolden på runnera til 1,2 og 3.
http://www.designengineering.com/catego ... o-manifold


Fullt mulig kopien gjør en brukbar jobb den og men...ja :P
 #423148  av ArildM
 
Pickup? Nå som du har 10 poster håper jeg på prosjekttråd med bilder :mrgreen:
 #423150  av alelys
 
ArildM skrev:Pickup? Nå som du har 10 poster håper jeg på prosjekttråd med bilder :mrgreen:
Tja, passer det med en ford pickup på dette forumet da? :P

Holder på å sette opp en bestillingsliste av deler :)

Lurer litt på dette med vann/oljekjøleren.
Skal ha filterflytte og 30 raders oljekjøler med termostat, skal jeg ta vare på vann/oljekjøleren eller fjerne den?
(lånt et bilde)

Bilde
 #423153  av Radial
 
Noen vil være uenige med meg, men jeg anbefaler deg IKKE å fjerne den.

Du vil slite nok som det er med kjøling på 700hk, all den kjølinga du kan få er velkommen.
Den er vesentlig mer effektiv enn vanlige luft-til-olje kjølere....
Igjen, titter du innom Aasbø sitt supra-bygg så ser du en svær kloss på øvre radiator-slange med skrifta "Mocal" elns på...det var en vann-til-olje kjøler det og, har ikke hørt om at han slet med oljetemperaturen hvertfal :)
 #423170  av alelys
 
Radial skrev:Noen vil være uenige med meg, men jeg anbefaler deg IKKE å fjerne den.
ok :)

har fikset opp en liste, kom med innspill! :)

Noen deler har jeg fra bestilt på forhånd:
Ny vannpumpe
Topp-pakning
Strammerbrakett fra SponWorks (tror jeg) :lol:
demperarm for multireim strammer fra SponWorks
Kevlar register reim

Bilde

for bedre bilde av listen http://i481.photobucket.com/albums/rr17 ... rdeler.jpg
Sist redigert av alelys den 13 des 2012 01:01, redigert 1 gang totalt.
 #423171  av Stiansen
 
Ser ikke dum ut den lista der.
Grunnen til at jeg ville økt kompen litt er rett og slett pga respons og kjappere spool.
Typisk trykk for 700 hjulhk vil nok være rundt 1,8 bar. På min gamle motor med 9:1 i kompresjon, 272 kammer, 1mm overdim ventiler osv bremsa jeg 717 på hjul på 1,8.

I ny motor, der toppen er portet ekstremt og med de groveste kammene som finnes, men med original komp fikk jeg 649 på 1,38.. Men det er da en sinnsykt kostbar motor med den toppen som tilsvarer en Stage 5 fra Titan Motorsports.

650 på hjul burde du kunne klare med det oppsettet der på 1,5-1,6 tenker jeg.

Angående den kjøleren så ville jeg også latt den være der. Min står og jeg har aldri hatt problem med kjøling. Viftene du har satt opp der har jeg hørt litt forskjellig om og vil derfor anbefale deg AAP kitet som Mvp Motorsports selger.
 #423172  av alelys
 
Stage 5 fra Titan Motorsports var jo billig :lol:

Garrett gtx3582r VS Precision 6266 ?! :D
 #423173  av ArildM
 
Tja, passer det med en ford pickup på dette forumet da? :P
Det er hjertet som teller :mrgreen: Så lenge det har Toyota motor og/eller drivverk er det definitivt på sin plass med en prosjekttråd :) Vi har jo allerede Focus WRCen med Supra motor her inne:

http://www.ts-ogn.no/index.php?option=c ... hilit=ford