TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #425405  av sTian!
 15 feb 2013 15:08
Har en supra mk4, som jeg vil bygge om til enkel turbo å få det godkjent.
Er det noen i landet som har fått dette til å innskrevet i vognkort?

Har hatt en dialog med bts, sendt inn søknad å snakket med ombyggings gruppen i Oslo, dem sier egentlig det samme. Att det ikke er lov. Sendte også saken min videre som klage, men ble stopp i andre enden der og.

Det dem sier er att bilen må til eksternt organ for måling på rullende landeveg med fullstendig rapport på avgass ved tung belastning, lett osv.. Denne tar ca 2 dager, å bts sier att det er 99% sikkert att bilen ikke vil klare denne testen pga alder å modifiseringen som blir gjort. Selv om man monterer turbo med samme flowrate som de 2 gamle.

Men trenger bare _EN_ bil som er godkjent med dette i vognkortet før, evt bare godkjent på bts med bilder...
 #425536  av bjornalf
 19 feb 2013 09:22
er nok ingen som har noe godkjent nei. men er jo bare å kjøpe oppgraderte original turboer som holder til ca 500hjul hk... så ser dem ingen forskjell :) enklest å best :)
 #425545  av Radial
 19 feb 2013 15:09
Det er ingen måte å "omgå" BT sine ord på... det er det mange som har prøvd før med svært lite hell. Gjør du som de sier derimot - så er du inne i varmen.

Men problemet ditt blir å få ned effekten med en Singelturbo.... de fleste som setter på en singelturbo på 2JZ'er ender opp med mer effekt uansett ladetrykk fordi alt blir så mye mer effektivt, og du har ikke "lov til" mer enn 330hk +/- 10% uansett.

En jeg vet om med u-skilta JDM S14 med 2JZ bremsa 350 hjulhester (over nesten 400 motor-hester) på 0,7bar med GT35-snurre på ett kina-grenrør. Helt orginal 2JZ hjerne og alt.

Du er derfor pent nødt til å holde deg til twin-turbo "look'en" egentlig...og bytte innmaten i dem om du vil få mer liv i supra'n tror jeg.
GT28-innmat er jo morro i sånnt feks.
 #425546  av Zepticon
 19 feb 2013 16:28
Radial skrev:Men problemet ditt blir å få ned effekten med en Singelturbo....

Nei, problemet blir å skaffe en syklustest på motoren med singelturbo. Det betyr stort sett et TUV papir (evt Norske Veritas), som fort koster 70 000kr. At den har samme effekt er inget problem å ordne, det kan du benke her til lands, men den må følge utslippskravene for sin årsmodel, og det må man måle en lab.
 #425560  av bjornalf
 19 feb 2013 21:34
du må innom TUV eller DEKRA i tyskland. der må du også bestå testene ;) så bilen må mappes ganske bra før du skal ned. med tanke på avgasser osv... hadde satsa på gt28 oppgraderingen da den vil være billigst... har vell blitt hentet ut nesten 650hjul hk der men det er jo ganske høyt trykk osv :)
 #425564  av Stiansen
 19 feb 2013 22:17
bjornalf skrev:du må innom TUV eller DEKRA i tyskland. der må du også bestå testene ;) så bilen må mappes ganske bra før du skal ned. med tanke på avgasser osv... hadde satsa på gt28 oppgraderingen da den vil være billigst... har vell blitt hentet ut nesten 650hjul hk der men det er jo ganske høyt trykk osv :)


Har en kompis som har disse Hybrid GT28 turboene.. De ga 485 hjulhk på 1.2 bar på vanlig 98-oktan. De har hentet 680 hjulhk på slike turboer nå med Billett turbinhjul, men da som sagt en del høyere trykk da og annen bensin.
 #425578  av sTian!
 20 feb 2013 05:15
bjornalf skrev:du må innom TUV eller DEKRA i tyskland. der må du også bestå testene ;) så bilen må mappes ganske bra før du skal ned. med tanke på avgasser osv... hadde satsa på gt28 oppgraderingen da den vil være billigst... har vell blitt hentet ut nesten 650hjul hk der men det er jo ganske høyt trykk osv :)



Greit nok att man må ned til tuv for å ta slik test, en her sier att det koster 70.000..det er feil, ca 1000euro sku dem ha. men det å mappe bilen om utgår da tuv ikke kan utføre en slik test i henhold til normen som stod i 1994 på bilen dersom det er justerbar hjerne. det knut ekkeren sier hos bts samt ombyggings gruppen er også att den minste ombygging fører til att bilen ikke klarer kravene den hadde da den slapp ut fra fabrikk, å selv om jeg tar testen med helt orginal motor vil den med 90% sikkerhet ikke klare testen pga gammel motor, slitte sensorer etc. når jeg spørr hvorfor dem kan kreve denne testen når dem vet det ikke går så sier dem bare "det er bare sånn reglene er".. i 2007 ble vist reglene litt mer klare på all dokumentasjon som skal følges. så håpet mitt ee att noen har fått dette gjort før denne tiden.. både jeg å flere kan betale en slump for slik dokumentasjon.


å det med å bremse over effekt så er det jo mange triks man kan gjøre for å strupe effekten i benk å ved prøvetur uten att det merkes..
 #426993  av DBrekke
 27 mar 2013 10:16
Dette er veldig interessant, da jeg har vurdert det samme. Jeg har enda ikke vært i kontakt med BT, men har tenkt på akkurat det samme. Skulle gjerne ha godkjent bilen min og med singelturbo.
 #427607  av toypartsbergen
 11 apr 2013 23:24
har godkjent to med singelturbo, så det er fullt mulig å få til.
 #436845  av Zepticon
 05 nov 2013 21:39
AndersDuda skrev:er interessert i dette jeg også.. ikke mulig å få til ? nå med "ny lov om ombygging" ? :)

Det er ikke noen ny lov for ombygging. Det erekommet en lov for amatørbygging av kjøretøy. Ombygging ahr nøyaktig samme regler som de har hatt de siste årene.
 #438345  av Oluf
 02 jan 2014 11:57
En kompis av meg (NosliW her inne) har MKIV godkjent med singel turbo. Den hadde singel turbo når den ble importert slik jeg forsto, og var en av de føste Supra'ene som ble importert til landet.

Står Supra turbo i steden for twin turbo i vognkort. Tror ikke det er spesifisert noe mer enn det i vognkort.