TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Mulig Ã¥ fÃ¥ godkjent singel turbo pÃ¥ mk4?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #438346  av Zepticon
 
Oluf skrev:En kompis av meg (NosliW her inne) har MKIV godkjent med singel turbo. Den hadde singel turbo når den ble importert slik jeg forsto, og var en av de føste Supra'ene som ble importert til landet.

Står Supra turbo i steden for twin turbo i vognkort. Tror ikke det er spesifisert noe mer enn det i vognkort.
Står det spesifikt i vognkortet at denne er ombyggd fra twin til singel?
Eller ble den importert og registrert med singelturbo?

Slik jeg tolker det du skriver så ble bilen importert, og registrert som en helt vanlig Supra, uten at det ble oppdaget at det den var ombygd fra twin til singel. Hva som sto i bilen når den var innom BT er forholdsvis urelevant, med mindre BT er blitt gjort oppmerksom på at den er uorginal, og noterer dette under merknader.
Det spiller heller ingen rolle hva som står i vognkortet mtp navn, så lenge BT kan sjekke typegodkjenningsnummeret, og så sjekke dette opp mot bilen.

Dersom den er godkjennt med singel fremfor twins, så skal dette stå under "Merknader" delen i kortet. Om det ikke står noe under "merknader" så er ikke bilen godkjennt som annet enn en helt orginal Supra, med twins.

En slik ombyggingsmerknad ser da slik ut (dette er for en Landcruiser, men plasering og format er det samme):
Bilde
 #438351  av Stiansen
 
Oluf skrev:En kompis av meg (NosliW her inne) har MKIV godkjent med singel turbo. Den hadde singel turbo når den ble importert slik jeg forsto, og var en av de føste Supra'ene som ble importert til landet.

Står Supra turbo i steden for twin turbo i vognkort. Tror ikke det er spesifisert noe mer enn det i vognkort.
Den ble regga ganske tidlig, før de fikk noe spesiell forståelse for dette tror jeg. Den hadde singelturbo når den ble godkjent, men som du sier så står det ingenting spesifikt om det i vognkortet :)
 #438366  av Oluf
 
Stiansen skrev:
Oluf skrev:En kompis av meg (NosliW her inne) har MKIV godkjent med singel turbo. Den hadde singel turbo når den ble importert slik jeg forsto, og var en av de føste Supra'ene som ble importert til landet.

Står Supra turbo i steden for twin turbo i vognkort. Tror ikke det er spesifisert noe mer enn det i vognkort.
Den ble regga ganske tidlig, før de fikk noe spesiell forståelse for dette tror jeg. Den hadde singelturbo når den ble godkjent, men som du sier så står det ingenting spesifikt om det i vognkortet :)
Ok. Da vil jeg tro man får problemer med å bevise ovenfor BT att den faktisk ble godkjent med dette når den ble importert, hvis man eventuelt blir stoppet i teknisk.
 #438408  av Stiansen
 
Oluf skrev:
Stiansen skrev:
Oluf skrev:En kompis av meg (NosliW her inne) har MKIV godkjent med singel turbo. Den hadde singel turbo når den ble importert slik jeg forsto, og var en av de føste Supra'ene som ble importert til landet.

Står Supra turbo i steden for twin turbo i vognkort. Tror ikke det er spesifisert noe mer enn det i vognkort.
Den ble regga ganske tidlig, før de fikk noe spesiell forståelse for dette tror jeg. Den hadde singelturbo når den ble godkjent, men som du sier så står det ingenting spesifikt om det i vognkortet :)
Ok. Da vil jeg tro man får problemer med å bevise ovenfor BT att den faktisk ble godkjent med dette når den ble importert, hvis man eventuelt blir stoppet i teknisk.
Han slipper neppe noe lettere unna enn de andre ;)
 #448680  av AndersDuda
 
prøver å slå litt flammer i denne tråden igjenn..


siden min supra mkiv TT er Japspec, så har jo den litt lavere hestekrefter enn Eurospec orginalt.

Ville det gått å få godkjent med singelturbo dersom man oppnår Eurospec hestekrefter og monterer Eurospec bremser osv ? Ville da neeeeesten tro det siden man er "innenfor" hestekreftene ?
 #448683  av ArildM
 
Bør jo streengt tatt gå?
Spørs på avgasskrav og om du beholder motorstyringa?
 #448699  av ArildM
 
Du får slenge inn en saklig søknad.
Enn om du ordlegger deg slik at dine turboer har havarert, Toyota ikke kan skaffe nye, og at du ønsker å bytte til en bedre og mer moderne enkelt turbo som sørger for en jevnere kraftleveranse og lavere forbruk eller noe slikt da?
 #448714  av Oluf
 
Hvorfor ikke GT28 hybrid twins? Med mindre du har en plan om mer enn 500 hester på hjul så er det det beste alternativet IMO, bunndrag og mellomregister ett singelturbo oppsett bare kan drømme om, og det beste av alt, det ser fortsatt 100% originalt ut så du slipper å tenke på att BT skal henge seg opp i noe.

http://www.suprastore.com/tosusttwtugt.html


Når det er sakt er jeg litt usikker på om BT har hjemmel i lov for å frata deg skiltene/straffe deg på noe vis om du setter på singel turbo. Så vidt meg bekjent står det ikke i noen som helst lovtekst att det er ulovlig å bytte turbo og att denne må beholdes original. Hvor mye hk den produserer avhenger jo av hvor mye trykk du lar den levere uansett. Spørsmålet er vel egentlig hvem av partene som sitter på bevisbyrden, må du bevise att du ikke overstiger original effekt, eller må BT bevise att du eventuelt har over. HK er HK, om du produserer 280hk med to eller èn turbo må da være fullstendig likegyldig.

Er det noen her inne som har blitt stoppet i teknisk med singel turbo noen gang? Hva er argumentasjonen til BT for att det ikke er lov? Har de noen lovtekst å henvise til? De kan jo ikke bare anta att du har en million hk bare fordi du har èn turbo og ikke to? Klipper de skiltene eller sender de deg på full teknisk?
 #448718  av Zepticon
 
Oluf skrev:Når det er sakt er jeg litt usikker på om BT har hjemmel i lov for å frata deg skiltene/straffe deg på noe vis om du setter på singel turbo. Så vidt meg bekjent står det ikke i noen som helst lovtekst att det er ulovlig å bytte turbo og att denne må beholdes original. Hvor mye hk den produserer avhenger jo av hvor mye trykk du lar den levere uansett. Spørsmålet er vel egentlig hvem av partene som sitter på bevisbyrden, må du bevise att du ikke overstiger original effekt, eller må BT bevise att du eventuelt har over. HK er HK, om du produserer 280hk med to eller èn turbo må da være fullstendig likegyldig.
Du endrer motoren, og dermed er ikke typegodkjennignen din gyldig lengere. Effekt er forholdsvis uproblematisk, problemet er utslipp:)
 #448734  av Oluf
 
Zepticon skrev:
Oluf skrev:Når det er sakt er jeg litt usikker på om BT har hjemmel i lov for å frata deg skiltene/straffe deg på noe vis om du setter på singel turbo. Så vidt meg bekjent står det ikke i noen som helst lovtekst att det er ulovlig å bytte turbo og att denne må beholdes original. Hvor mye hk den produserer avhenger jo av hvor mye trykk du lar den levere uansett. Spørsmålet er vel egentlig hvem av partene som sitter på bevisbyrden, må du bevise att du ikke overstiger original effekt, eller må BT bevise att du eventuelt har over. HK er HK, om du produserer 280hk med to eller èn turbo må da være fullstendig likegyldig.
Du endrer motoren, og dermed er ikke typegodkjennignen din gyldig lengere. Effekt er forholdsvis uproblematisk, problemet er utslipp:)
Hvis det står spesifisert i typegodkjenningen for bilen att den har to turboer vil jeg tro de kan henge seg opp i det ja. Når det er sakt, er det noen som vet om du får kjøpt nye eurospec turboer fra toyota? Jeg vil tro att hvis du ikke får kjøpt disse ny lenger har du ikke så mye annet valg enn å bygge om til singel om dine egne er havarert.

Ang utslipp så vil jo ikke det nødvendligvis bli noe høyere så lenge turboen gir samme trykk på samme rpm range, men jeg ser jo problemet i å bevise det for BT.
 #448741  av bjornalf
 
Du får ljøpt nye ja.. til den nette sum av 27000,- pr stk sist jeg sjekka. I bodø....