TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Priming bensinpumper mkiv

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #429102  av iverzen
 
Skal besnsinpumpene "prime" før man starter? Mine gjør ikke det og bilen er tungstarta som f...
Hva kan være galt om de ikke primer før start? Har aem v2 så lurer på om der er en setting som styrer dette..
 #429112  av Radial
 
Jepp,helt vanlig det...Til og med min Megasquirt gjør dette i 1,5 sek i det strømmen kommer på (man får ikke skrudd av denne funksjonen heller).
 #429113  av Radial
 
litt info her...ser ut som du må sette priming pulse selv:
Fuel Pump Prime: the start-up cal is set to 0.00 sec (and the EMS has a hard-coded failsafe of 2.00 sec).. what do most of you other guys have this set to? and does adding seconds to the pump prime time help in engine start?
[/url]http://www.3si.org/forum/f103/aem-start ... er-354632/[/url]
 #429122  av iverzen
 
Her kobla opp eget rele til pumpene. Så er der en egen ecu til pumpene. Finner ikke styresteøm som fungerer til og få bilen starta. Kobler jeg styrestrømmen rett på pluss polen så starter bilen.
 #429127  av Radial
 
Du må sette deg mer inn i hvordan din FPC(Fuel Pump Computer) fungerer for å få dette til å fungere brukbart.
Det er ett 5v puls-signal som kommer fra den orginale ECU'en til FPC'en i bagasjen. Raskere pulser = veksling fra 9 til 12v til bensinpumpa.
Dette 5v-signalet er ubrukelig uten å bruke litt tid og innsats (Se bilde nederst).
Utgangen fra FPC'en kan brukes (den som går til vanlige bensinpumpa)..men vil enten være 9 eller 12v, og 9v klarer ikke alle vanlige relèer å veksle over med...men noen klarer.

Personlig lagde jeg denne kretsen til min JZX90 med samme "typen" Bensinpumpe-løsning, men din JZA80 har ikke heeeelt lik FPC, og dette er en litt knotete løsning, men gjorde gjobben.
Bilde

Hvis du før laget en sånn her løsning, så kan du bruke vanlige relèer... SSR-relèer er dyre og blir varme, og derfor ikke idèelle for å drive bensinpumper... men med en vifte på så funka min i 1,5 år uten problemer.
Bilde
 #429142  av iverzen
 
Det må da gå ant og koble styrestrømmen til releet fra en pin på sprutet og få kobla vekk hele fuel ecu?
Har aem v2 så det finnes sikkert flere ledige utganger som kan aktiveres
 #429149  av Radial
 
Er nok mye enklere og smartere å finne en pinne på AEM-sprutet som er laga for Bensinpumper med en enkel 12v On/Off ja... FPC-greiene er svært knotete for hvermannsen.