TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • MK3 drar dÃ¥rlig fra 3000

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #429454  av hermund
 
hei, ny her

Har en MK3 som jeg nettopp kjøpte, men jeg sliter med at den ikke drar noe særlig over 3000 omdreininger turbotrykket er stabilt hele veien, den drar godt opp til ca 3. så begynner den og dra dårlig, den ryker og fælt på tomgang og sakte fart kjøring, den er litt modda,

spec 7M-GTE,

JDM
3" eksos,
kamdeksler m/AN tilkobling til Catch Tank
Aeromotive FPR
Lexus AFM
PTE 550cc dyser
HKS SSQV dumpventil
ARP studs
Apex-i luftfilter
CT26 turbo
Greddy Boost Controller
Bee*R power builder

Hva kan være feil? noen som har noen gode råd? pluggene ser nesten nye ut, og ser ut til å ha det fint, kan det være FPRen som kødder? har gått over vakumslangene, og det virker tett alt sammen.
noen som har noen gode råd?
 #429472  av ArildM
 
Prøvd å lese av feilkoder?
Sjekket at det ikke er noe vakumfeil?
 #429479  av hermund
 
har sjekka vakumslangene ganske bra ja, finner ingen feil der. har kun reader for obd2 så får ikke lest noen feilkoder selv, skilta har ikke kommet på enda, så får ikke kjørt noen steder for å få lest :P tenker å gå over bensinsystemet
 #429485  av ArildM
 
Jepp :) Håper noen av veteranene på disse motorene kanskje kan hjelpe deg mer :) Mer inne på 4AGE motorene jeg :wink:
 #429492  av Supramk3turbo
 
Kan være AFM'm som har tatt kvelden.... prøv å koble den av for å se om det gjør noe forskjell. Hva slags farge er det på eksosen?
 #429507  av Radial
 
Løs tefting på Catchtanken? :lol:

Neida, men ett slikt oppsett må ha en Bredbånds-Lambda. Det er første du bør anskaffe. Totalt meningsløst med ett justerbart bensinsystem ,hvis man ikke har en AFR å justere seg inn etter...man ender da opp med dårligere effekt enn orginalt.

Feilen høres ut som en typisk AFM-feil, som sender deg rett i nødmodus, og en god del svart/grå røyk.
Men pass også opp for Fuelcut pga for høyt ladetrykk.
 #429508  av hermund
 
jess, glemte å skrive det, men har bredbondslamda også, men må være noe feil med måleren siden den viser samme tallet konstant, tok ut giveren og den var ikke sota.
røyken er hvit, edit: pluggene er også hvite har orginal afm også, kanskje prøve den for å se om det blir noen bedring?
 #429509  av ArildM
 
Hvite plugger = for mager blanding :)
 #429510  av hermund
 
derav har jeg konkludert med at den får for lite bensin over 3000. kan vel være AFMen som gjør hele greiea, skal sjekke det ettepå
 #429513  av Supramk3turbo
 
Om det er afm som er gåen vil den mest sannsynlig få for mye bensin, ikke for lite.... Hva slags tall viser bredbåndslamdaen din... kan være at det har går helt i peak den ene eller andre veien, ofte har de en grense på lavere enn 10 og høyere enn 17.
 #429514  av hermund
 
Supramk3turbo skrev:Om det er afm som er gåen vil den mest sannsynlig få for mye bensin, ikke for lite.... Hva slags tall viser bredbåndslamdaen din... kan være at det har går helt i peak den ene eller andre veien, ofte har de en grense på lavere enn 10 og høyere enn 17.
okey, den viser 14.5, bensintrykket er 45 psi jamt og den lader 1 bar.
 #429515  av Supramk3turbo
 
Det er fordeleren... om den har kommet ut av posisjon kan nok også det være svaret på problemet ditt... Da burde du komme deg på verkstedet hvor de har tenningslampe så du får justert tenningen på nytt.. Helst ikke kjør mye innen du får gjort dette, å ihvertfall ikke belast motoren med harde pådrag... Kan ta skade av dette med feil tenning.
 #429517  av hermund
 
Supramk3turbo skrev:Det er fordeleren... om den har kommet ut av posisjon kan nok også det være svaret på problemet ditt... Da burde du komme deg på verkstedet hvor de har tenningslampe så du får justert tenningen på nytt.. Helst ikke kjør mye innen du får gjort dette, å ihvertfall ikke belast motoren med harde pådrag... Kan ta skade av dette med feil tenning.
Jah, fant akuratt ut det på Supramania. skruen var løs å det var tydlig merke på braketten at denne har justert seg selv. så jeg får lånt meg ei lampe i mårra å justert inn igjen tenninga før noe blir konkludert.
Kysser fingrene for at feilen ligger der :)
 #429530  av Radial
 
Sikker på det er en bredbånds-lambda?
Smalbånds-lambdaer opererer på 14, 4 til 14, 7....Og da har du isåfal ett display som viser hva Smalbånds-lambdaen gir ut, og det er alltid 14, 4-14, 7. (google it, så skjønner du forskjellen)

Løst fordelerlokk, turbo. ..ikkje braa! :S
 #429536  av hermund
 
okey. jeg skjønner, hvordan ser jeg forskjell på de brei å smal båndslambda? googla bilder, men ser ingen forskjell på de.

hva kan ta skade av at fordelerlokket er løst under kjøring? så eg kan se etter det også :?

skulle gjeren hatt/lånt et eksosanlegg med grei demping og cat for eu-godkjenning om noen har og vil hjelpe meg med det :D