TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Bensinpumpe styring.

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #431308  av NISMO
 
Heisann.

Jeg har en 2JZ fra en aristo og kjører med AEM sitt sprut.
Problemet mitt er at jeg får ikke til utgangen til bensinpiumpen fra sprutet.
Nå har jeg koblet pumpene slik at de starter når jeg vrir om tenningen.
Det jeg lurer på er om jeg kan aktivere relèet med noe som kun gir ut spenning eller jord når motoren går. Har tenkt på spenningen til ladelampen... Er det en dårlig ide? Det skal vel være en viss motstand på den?

Pumpene mine må vertfall stoppe om motoren kveles så om noen har et tips til meg så hyl ut.
 #431327  av TBS
 
Hei, jeg lurer på det samme.
Har sett litt på AEM pinouten, og det ser ut som at pin ''22A'' er fuelpump control. Er det noen som kan bekrefte dette?
Eller går det an å programmere pin 61B eller 68B som er ''Available Switched Ground 1.5amp max'' til å aktivere relè til bensinpumpe?
SE LINK:
http://www.internetwork.org.uk/aem/EMS_Supra.pdf
NISMO skrev:Heisann.

Jeg har en 2JZ fra en aristo og kjører med AEM sitt sprut.
Problemet mitt er at jeg får ikke til utgangen til bensinpiumpen fra sprutet.
Nå har jeg koblet pumpene slik at de starter når jeg vrir om tenningen.
Det jeg lurer på er om jeg kan aktivere relèet med noe som kun gir ut spenning eller jord når motoren går. Har tenkt på spenningen til ladelampen... Er det en dårlig ide? Det skal vel være en viss motstand på den?

Pumpene mine må vertfall stoppe om motoren kveles så om noen har et tips til meg så hyl ut.
 #431332  av NISMO
 
Jeg har prøvd den 61B (LS8) utgangen også. Men fikk ikke det til å fungere.

Har lagt inn parameterene jeg fann på nettet.
Til slutt fikk jeg ut 5V på 22A utgangen og nå fann jeg ut at det er riktig.
Se side 8 på denne filen:
http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=& ... 2450,d.bGE

Ser ut som jeg må ha en OEM fuel pump ECU? Noen som har mer peiling på dette? Er det en egent styringsenhet for bensinpumpen?
 #431333  av Radial
 
I Bilcross bruker man ofte oljetrykksbryteren til slike funksjoner..Funker veldig greit.

Men det beste er å gå AEM-Sprutet i sømmene, og forstå hvor det ikke funker.
Det har nok noe med at Originale supraer bruker en egen computer i bagasjen til kontroll av bensinpumpa, og AEM lager jo denne boksen for å være "plug&play" og sender derfor ett 5v pwm-signal for denne computeren istedenfor en vanlig 12v relé-funksjon, som mange vil ha til racing-bruk.

Men det er sikkert enkelt å fikse det, hvis man kan software'en.
 #431337  av NISMO
 
Radial skrev:I Bilcross bruker man ofte oljetrykksbryteren til slike funksjoner..Funker veldig greit.

Men det beste er å gå AEM-Sprutet i sømmene, og forstå hvor det ikke funker.
Det har nok noe med at Originale supraer bruker en egen computer i bagasjen til kontroll av bensinpumpa, og AEM lager jo denne boksen for å være "plug&play" og sender derfor ett 5v pwm-signal for denne computeren istedenfor en vanlig 12v relé-funksjon, som mange vil ha til racing-bruk.

Men det er sikkert enkelt å fikse det, hvis man kan software'en.
Det har jeg ikke tenkt på før... Oljetrykksbryteren bør fungere.
Tenker f.eks å koble den bryteren parralet med en impulsbryter som jeg kan holde inne et par sekund før jeg vrir om tenningen slik at jeg har bensintrykk før jeg begynner å kjinne.
 #431407  av NISMO
 
Jeg prøver nå å få fatt i et rele med 5V spole.
Dette releet skal styre et vanlig 12V rele så det blir dobbelt opp med feilkilder men det får heller bli sånn.
Da er vertfall styringen av pumpene riktig.
 #431850  av Radial
 
jeg tror du har misforstått litt, ihverfall ift orginal-systemet.

5v signalet fra en orginal 2jz ecu er ett 5v PWM-signal. Google "PWM" så ser du åssen ett pwm signal ser ut.
I korte trekk er det en 5v spenning som går fra 5-0v mange ganger i sekundet, og dette behandles i den originale bensinpumpe-hjernen i bagasjen, som da senker eller øker spenninga til pumpa avhengi av frekvensen på 5v-signalet fra ecu. (Spenninga senkes for å redusere lyd og pumpeslitasje)

AEM ecu'n kan muligens sende ett rent konstant 5v-signal på denne kretsen (det ville satt en eventuell FPC til å gi bånn gass på bensinpumpa), men jeg ville prøvd å få sjekka det signalet med ett oscilloskop før du hiver inn ett 5v- relè. Du kan risikere at 5v-relé går apeshit når det skal gå av og på feks 10 ganger i sekundet.
 #432002  av NISMO
 
Radial skrev:jeg tror du har misforstått litt, ihverfall ift orginal-systemet.

5v signalet fra en orginal 2jz ecu er ett 5v PWM-signal. Google "PWM" så ser du åssen ett pwm signal ser ut.
I korte trekk er det en 5v spenning som går fra 5-0v mange ganger i sekundet, og dette behandles i den originale bensinpumpe-hjernen i bagasjen, som da senker eller øker spenninga til pumpa avhengi av frekvensen på 5v-signalet fra ecu. (Spenninga senkes for å redusere lyd og pumpeslitasje)

AEM ecu'n kan muligens sende ett rent konstant 5v-signal på denne kretsen (det ville satt en eventuell FPC til å gi bånn gass på bensinpumpa), men jeg ville prøvd å få sjekka det signalet med ett oscilloskop før du hiver inn ett 5v- relè. Du kan risikere at 5v-relé går apeshit når det skal gå av og på feks 10 ganger i sekundet.
Takker for tips.
Jeg måle bare med et vanlig multimeter og fikk 5 volt konstant. Men det er seff mulig at releet ikke får med seg "dippene".