TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Godkjenning av motorbytte i Supra MK3 med skilter?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #431993  av BVG
 
Hei

Er det noen som har god kjennskap til som kan være behjelpelig med å svare på noen spm rundt motorbytte i en Supra MK3 89 mod med skilter, fra 7M-GTE til 1jz? Om det er vanskelig å skaffe dokumentasjon på at bremser, understell og chassis tåler et slikt motorbytte eller må man feks montere større bremser? Fins det ferdige maler for søknad om godkjenning man kan benytte? Såvidt jeg har skjønt var MK3 levert med 1jz i Japan, er det noe som taler til min fordel for å få godkjent den motoren i min MK3? Passer en 1jz rett på motorfester og er det samme ledningsnett og hjerne? Er det andre ting jeg bør tenke på? Er det noen som har gode erfaringer som har gjort dette sjøl og fått godkjent, håper det er noen som kan hjelpe meg med noen gode svar rundt dette her da jeg dessverre har hatt motor ras pga den gikk oljetom ved turbohavari. Hadde satt stor pris på om noen kan hjelpe meg med noen klare svar rundt dette :) Skal innom Toyota i morra også for å høre hva dem kan bistå med av dokumentasjon i fbm bytte evt, men har ikke alt for høye forhåpninger der egentlig...
 #432020  av Radial
 
kort oppsummert:
1JZ har ett helt annet el-nett og ECU enn 7M. Du kan få koblet 1JZ ECU'en på ett 7M-nett men det blir sjeldent bra og lønner seg virkelig ikke.
Men dette er ditt minste problem....

Problemene starter nok hos Biltilsynet;
1JZ har avgasser og effekt som ikke lar seg forene i noe EU-land omtrent (unntatt England)....Faktum er at 1JZ ikke er brukt i en eneste europeisk bil, og dette gjør at avgassene aldri er beregnet for bruk i Europa. Det finnes ikke europeisk dokumentasjon som BT kan bruke. Japan har egene utslipps-krav som ikke matcher europeiske, derfor er eventuelle japanske-papirer ubrukelige.
Man må da altså få "målt" avgassene i en helvetes dyr og avansert syklus hos feks TÜV i Tyskland.

Effektmessig finnes det ikke ett eneste papir på at ett Europeisk og Japansk MK3 er like i chassis og bremser. Det er kun Toyota som kan velsigne slikt (Alternativt TÜV i Tyskland), og det vil nok aldri toyota gjøre.
Dette fordi når en bil bygges for Japan, så har de egene krasj-tester og krav til en bil. Europa har sine krav.... det kan være snakk om forskjellig styrke på stål i A-stolper, gulv og lignende. Derfor går det ikke på papiret å bytte motor til annet enn det bilen er Typegodkjent med i Europa.

Det er selvsagt fysisk helt mulig å bytte til 1JZ, men det er ikke ett "plug&play" bytte, og du får det trolig aldri godkjent.

MEN, hvis du får toyota til å godkjenne en 1JZ med 280 hester i en 220 hester's bil, og BT klarer å gi faen i avgassene (fra 19-pil-og-bue).... så har du en god sak :)
 #432030  av ArildM
 
Toyparts i bergen er vel det største håpet for deg. De har vel fått godkjent slikt bytte, med forbehold om at jeg tar feil :oops:
 #432060  av BVG
 
hmmmm.... dette var svært nedslående i forhold til hva jeg håpa på og hørt av andre :oops: Kanskje det enkleste og smarteste er å få tak i en kjørbar delebil med en 7M-GTE motor som er i god stand eller til og med overhalt, og med litt hell trimma lett. Enten i Sverige eller Tyskland, og kjøre den hjem på norsk prøveskilt :idea: Er jeg heldig finner jeg en i samme farge som min også i karosseriet så har jeg en hel delebil i hvit samtidig... Evt en overhalt 7M-GTE motor med ny turbo, forsterka råder og topp etc etc...
 #432067  av ArildM
 
Problemet er vel litt både i forhold til avgasspapirer, og å få Toyota i Norge til å bekrefte noe som helst. Det er en gjenganger på alle motorbytter, uansett selv om Toyota har levert det originalt. Toyota vil rett og slett ikke hjelpe oss med motorbytter.
 #432074  av BVG
 
Har sendt PM til Toyparts, så får jeg høre hva han sier... På tide å få litt søvn for denne karen nå før nattevakt, takk for tilbakemeldinger :)