TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • supra mekaniker

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #432921  av Gheimdahl
 
Er det noen gode supra mekanikere i Østfold som er gode på feilsøking??

Trenger sårt hjelp på min 94 twin turbo
 #432923  av Supramk3turbo
 
Har litt kjennskap til 2jz ihvertfall... Kan du beskrive problemet?
 #432924  av Gheimdahl
 
Går relativt greit på tomgang, men kutter og fusker på ca 3500rpm, på tomgang å under kjøring. Han jeg kjøpte den av leste Ut feilkode 42, og sa det var Speedsensoren som det var noe galt med, den som sitter på girkassen.
Kan det ha noe med fusk å kutt??
 #432927  av Supramk3turbo
 
Okei.

Er det automat eller manuell?

J-spec eller euro spec?

Ellers orginal motor styring?
 #432981  av Radial
 
Kode 42 er nok ett helt annet problem...ikke uvanlig på surpa heller, men påvirker kun ABS eventuelt.

Koble alt orginalt først og fremst (Altså, fjerne boostcontroller). Har sett alt for mange supraer som går på boost-cut.
kan du ruse motoren fritt når bilen står i fri? (da bygges det ikke trykk, pga for liten motstand)
 #433127  av Gheimdahl
 
Har fjernet boostcontrollern, går pent på tomgang, men så fort jeg skal ruse, så fusker, nøkker og hoster det.
Og så fort bilen blir varm etter tomgang og prøver å starte igjen, så vil den ikke starte... :s
Har ingen feilkoder.
 #433154  av ST205RR
 
bytt pluggene å sjekk coilene og ledningene til coilene i samme slengen :)
 #433157  av Radial
 
Ta en god sjekk av pluggene dine du.
Sett inn vanlige NGK BKR6ES, alternativt BCPR6ES og inspiser coilene svært nøye når du tar de opp.

Det er veldig vanlig JZ- coila sprekker opp rundt 120-150k. De er tross alt montert på ett ekstremt varmt sted uten NOEN form for kjøling.

Sprekkene starter i tuppen av coilen (under gummi-muffa mot pluggen, kan enkelt tas av) og går helt opp til toppen hvor selve coilen ligger. Langsgående sprekker.
Fuktighet kan trenge seg inn og skape ugang, ikke minst kan gnisten slå over mot veggene i hullet til coilene når sprekkene er der.

Løses enkelt ved å tre over (og varme) en passende krympestrømpe på hver coil for å dekke over sprekkene. Da kan du bruke bilen mens du venter på nye coiler.

Anbefaler virkelig å sjekke prisen på coiler hos Rockauto.com (USA)... de kan være vesentlig rimeligere enn norske forhandlere på nye Orginale Denso-coiler.
Orginale Coiler er gode for over 600 hjulhester, så du trenger ikke kjøpe noe "Super-Duper-hi performance" greier fordi om de orginale coila er slitene.
 #433227  av Gheimdahl
 
Har byttet coil kontakter, og det var litt sprekkete coiler som jeg da tok over med krympestrømper, sprekkene var kun 3 cm lange. Byttet plugger og startet den, gikk litt på tomgang, men fikk ikke ruset den til mer enn 1800 ca, og da fusker og kveler seg, og bilen stoppa når den kom på drifts temperatur. Pluggene er tørre men ned sotet. Og får ikke start på den igjen før den ble kald.... :/ ingen feilkoder. Noen tips????
 #433239  av Noxan8
 
Vacuum slanger? prøv å bytte plugger + pluggledninger?
 #433247  av Radial
 
Sitter det en Luftmengdemåler på bilen din? Vet flere Eurospec har dette orginalt før turboene.
Napp ut kontakten på den, og sjekk for feilkoder, og hvis mulig prøv å ruse den som du har gjort.... da SKAL det dukke opp en feilkode hvertfal (Siden du kobla vekk en del). Meg bekjent skal motoren gå i "limp mode" ved utkobling av MAF/MAP, og gå på nød-program...men du skal kunne ruse motoren meg bekjent.

Alternativt prøver du deg på MAP-sensoren eller TPS...napper du ut en av disse kontaktene MÅ du få en feilkode, ellers funker ikke diagnose-systemet (og da kan det bli festlig å feilsøke :) )

Jeg fikk mye hosting og spytting når slangen til MAP-sensoren på min 1JZ hoppa av...røyk svart på tomgang etc, og var tydelig svart på pluggene og fikk den knapt opp i turtall.

Problemet ditt virker mer og mer veldig bensin-relatert, siden en varm motor som regel ikke starter på for mye bensin. En Kald motor starter derimot på mye bensin.
MAP og eventuell MAF hos deg må undersøkes nøye.
 #433287  av Gheimdahl
 
ja, sitter luftmengdemåler, og napper ut den, kommer feilkode, og dør tvert.
har også nappet av maf og der å kommer feilkoden, men fortsatt får jeg ikke ruset bilen.
Noen som har hatt problemer med bensinpumpe/møkk i tanken??
 #433301  av Radial
 
Gheimdahl skrev:ja, sitter luftmengdemåler, og napper ut den, kommer feilkode, og dør tvert.
har også nappet av maf og der å kommer feilkoden, men fortsatt får jeg ikke ruset bilen.
Noen som har hatt problemer med bensinpumpe/møkk i tanken??
Ved tett filter skal du ha motsatt problem - for lite bensin. Noe som tydelig vis ikke er noe problem siden plugga blir svarte.
Men det er alltid lurt å bytte filter. filteret på pumpa i tanken derimot blir sjeldent defekt.

Diagnose-systemet fungerer altså, og du kan nappe ut MAP uten bedring....
Prøv å se litt på variasjonen på MAP-sensoren. ref denne pinout'en:

Bilde

bør være ca 2-2,5v mellom 1 og 2 når motor ikke går (men tenning på). så fort motoren går, bør spenningen falle.


Luftmengdemåleren kan også måles på samme måten, men har naturlig vis en helt annen piout og fordi den måler annerledes.
Men prinsippet er å måle en verdi med motoren av - En med motoren på - og det skal skje en forandring. Jeg har desværre ikke en pinout til Eurospec LMM.

Holder en knapp på at MAP står fast.... men en feil på LMM kan gi tilsvarende symptomer.