TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Største felgbredde mkiv ?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #435438  av AndersDuda
 
Hei !

Lurer på å kjøpe meg nye felger til min mkiv supra, men lurer på hvor brei felg som går på bilen ? Har ikke breddekit eller noe men vurderer litt valsing. Det står HR coilovers på bilen.

Felgene jeg har mest lyst på er 18x12" ET20. Regner med det er litt for stort egentlig ? Dette er bak altså. Alternativet er 18x10 ET35.

Takker for hjelp på forhånd ! :D
 #435624  av mkIV1994
 
18" er jeg ikke helt sikker på. Skal også kjøpe felger nå snart. planen er 8,5x19 og 10x19.
 #435630  av AndersDuda
 
mkIV1994 skrev:18" er jeg ikke helt sikker på. Skal også kjøpe felger nå snart. planen er 8,5x19 og 10x19.
okey, janei min er godkjent med 18" i vognkort.. så likegreit for min del å fortsette med å ha 18" :)
 #435632  av Zepticon
 
AndersDuda skrev:
mkIV1994 skrev:18" er jeg ikke helt sikker på. Skal også kjøpe felger nå snart. planen er 8,5x19 og 10x19.
okey, janei min er godkjent med 18" i vognkort.. så likegreit for min del å fortsette med å ha 18" :)
Om du endre dekkdim så har det ikke noe å si om det er 18" eller 19" eller 16" som er godkjennt fra før.

Godkjenningen i vognkortet er bare for den eksate dimensjonen. Det finnes ikke noe "generell 18-tommers godkjenning"
Så om bilen er godkjennt med 235/40-18, så er 255/35-18 like ulovlig som 255/30-19. I begge tilfellene må du til BT på kontroll for å få dette i vognkortet, og dermed lovlig å kjøre med.
 #435637  av AndersDuda
 
Zepticon skrev:
AndersDuda skrev:
mkIV1994 skrev:18" er jeg ikke helt sikker på. Skal også kjøpe felger nå snart. planen er 8,5x19 og 10x19.
okey, janei min er godkjent med 18" i vognkort.. så likegreit for min del å fortsette med å ha 18" :)
Om du endre dekkdim så har det ikke noe å si om det er 18" eller 19" eller 16" som er godkjennt fra før.

Godkjenningen i vognkortet er bare for den eksate dimensjonen. Det finnes ikke noe "generell 18-tommers godkjenning"
Så om bilen er godkjennt med 235/40-18, så er 255/35-18 like ulovlig som 255/30-19. I begge tilfellene må du til BT på kontroll for å få dette i vognkortet, og dermed lovlig å kjøre med.
er fullt klar over det :)
 #435642  av Zepticon
 
Okay :D Tenkte det var best å si det, siden svaret du ga over ga intrykk av noe annet :)
 #435653  av ArildM
 
Tror det er sjeldent at dette håndheves til enhver tid rett og slett fordi så mange i dag kjører på alufelg i annen dim enn hva bilen ble levert med. Har blitt stoppet i teknisk kontroll uten at dekkdimm ble sjekket. Fikk påpek når jeg kjørte med felger som stakk litt utenom hjulbuen, men da var det bare å sette på helårsdekkene og vise bilen, for så å sette på de andre dekkene igjen :) Så lenge man ikke går helt amok med VIP superduperstance så tror jeg man kan endre innen fornuftens grenser uten å måttte bekymre seg så veldig mye.
 #435670  av AndersDuda
 
ArildM skrev:Tror det er sjeldent at dette håndheves til enhver tid rett og slett fordi så mange i dag kjører på alufelg i annen dim enn hva bilen ble levert med. Har blitt stoppet i teknisk kontroll uten at dekkdimm ble sjekket. Fikk påpek når jeg kjørte med felger som stakk litt utenom hjulbuen, men da var det bare å sette på helårsdekkene og vise bilen, for så å sette på de andre dekkene igjen :) Så lenge man ikke går helt amok med VIP superduperstance så tror jeg man kan endre innen fornuftens grenser uten å måttte bekymre seg så veldig mye.
Det er sant :) men hjalp ikke spørsmålet mitt :p
Jeg for vell ty til gamle måten og måle meg frem :)
 #435746  av Stiansen
 
Jeg har 3 sett med felger til Supran og hadde jeg vært deg hadde jeg ikke ville ha så breie hjul..
18x10 med 275/35-18 Toyo RA1
19x10,5 med 285/35-19 Toyo T1R
17x11,75 med 315/35-17 Nitto NT05

Jeg bruker de breieste hjula der kun når jeg har bruk for litt ekstra feste for de er 10x så ukomfortable å kjøre med som de andre. Det sporer og det høres ut som du har en trommel bak med mye dekkstøy.
De hjula jeg liker aller best å kjøre med er faktisk de smaleste. Ja, det ser tøft ut med sinnsykt breie hjul, men 285-dekk ser bredt ut det også.

Legger ved et bilde av min bakfra med de breieste hjula. ;)