TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Skjelving i bilen ved igangsetting Supra mk3 1jz

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #439106  av Lenny
 
har byttet ut "drift og drag" cluthen (eller hva det var) som var i bilen tidligere pga den var steinhard og hele bilen skrammlet og hoppet hver gang jeg skulle starte. har nå orginal trykkplate og ACT Performance steet disc. men er fortsatt noe risting/skarammling ved igangsetting. Forslag til hva det kan være? og når jeg monterte orginal trykkplate så tar clutch armen borti trykkplata hvis jeg trykker hardt på cluthpedal. må jeg evt chimse ut noe der i forbindelse med og gå over til orginal trykkplate? står RPS på den cluthen jeg tok ut. :roll:
 #439112  av mulle-mek
 
hej styr unna orginal det vil slure hvis du skal øke hk
prøvde på min mk3 7mgte med spell ny clutch men de var fiasko
så du må nok leve med litt vibrasjon/lyder
 #439116  av Lenny
 
Oky, ja skal vist tåle litt mer en orginalt den ACT plata da, men den andre clutchen som var i er ikke brukbar til vanlig kjøring for min del da, skulle tåle 600-700 hk tror jeg det var jeg leste, men må ha to føtter på clutch for og klemme den inn og nyrebelte når den skal ut igjen :lol:
 #439148  av Radial
 
Lamellen står riktig vei?

null risting i min 1jz med ACT extreme trykkplate og lamell.
 #439217  av Radial
 
Kan heller tenke meg at kontaktflata mot lamellen er like "flat" som bølgeblikk.
Svinghjulet burde da vært plana før montering av clutch.

Jeg planet min før jeg satte det tilbake, null skjelving. Måtte dreie av nesten 1mm fordi lamell-flata var veldig skjev.
 #439224  av Radial
 
Det er nok klokt ja.

husk at du trolig må dreie ned anleggsflata til trykkplata tilsvarende det du dreier av lamellflata.
Ellers mister du litt av spennet mot trykkflata.
 #439258  av Lenny
 
En ting til, er det at clutharmen tar borti trykkplata når jeg trør inn pedalen, og er en smule slark etter at jeg monterte orginal trykkplate. må dette chimses eller noe slik? eller er det en annen måte og "stramme" opp clutharmen?
 #439270  av Radial
 
Det er mulig å montere utløserlageret feil (gaffelen i feil hakk på utløserlager), da kan du lignende feil.
Det er og mulig å montere trykkplata feil dersom du ikke treffer styretappene... da bør du ha vm i ubalanse, men det er mulig.

Ta deg en god kikk i 1JZ-manualen for MK3. Den finner du med ett enkelt google-søk, til og med på engelsk.
Står mye kjekt der om dette...den jeg brukt til min 1JZ.
ATC plata er prikk lik originalplata, bare med stivere fjærer. Det skal derfor ikke være noen forskjell fysisk sett.
 #439292  av Radial
 
For en motor som ikke skal over original turtallsperre, kan jeg ikke se noen god grunn til å velge alu-svinghjul. Motor blir raskere til å endre turtall, noe som er fint for en formel1 bil som har superraskt gir-system. Ellers ser jeg ikke gevinsten.. på treige R154 kasser og vanlige clutcher.