TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • 2jz-gte jdm spørsmÃ¥l

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #439183  av olemoda
 
Har en 2jz gte (aristo) jeg skal ha i en driftebil.
I år blir det bare orginal motor og turboer osv.
Hvor mye ladetrykk tåler de før turboene går til h......?
Og hvor stor må restriktorringen i eksosen være?( har hørt at det er vanskelig å justere med boostcontroller, trykket blir for høyt uansett)

Må man montere noe fuelcut defender eller noe sånt?

Og siden dette er en automat, så er det vel en ledning eller noe man må godseeller gi + for at ecu får signal om at den står i "park" slik at den starter ?
 #439212  av Stiansen
 
1.2 bar bør du ikke gå over for da ryker de rimelig fort. Sett inn en restrictor på 50mm bak downpipen din ;)
Fuelcut defencer må du ha over 1 bar.. kjøre drifting med fuelcut tror jeg må være triste greier :)
 #439302  av olemoda
 
hehe.
tenkte å kjøre 1 bar så varer de kanskje en liten stund.
tenkte å kjøpe et sett i reserve, evt prøve å få tak i eurospecturboer.
Går det ann å hive på en eurospec hjerne kanskje? den klarer jo litt mer trykk??? vet ikke jeg=)
Men de orginale jdm dysene, hva er str på de og hvor mye ladetryk kan jeg kjøre med de? tåler de 1 bar uten problemer?
Må legge til at bensinsystemet er laget for langt over 1000 hk med flere pumper så det er ikke noe problem =)
 #439306  av ragge
 
jeg har en JDM supra 6trinns, hvor jeg har gjort nøyaktig dette:

Kjøpte bilen med original hjerne og original eksos, da "orket den" 0,8 bar, siden katalysator kveler motoren.
Dette var UTEN luftfilter.

SÃ¥ monterte jeg MINES hjerne - ladet fremdeles 0,8 bar. Fjernet katalysator - ladet da 1,5 bar. Dette var UTEN eksosannlegg.

Deretter sveiset jeg eksos UTEN restriktor, og kjørte på mellom 1,5 og 1,6 bar..

Dette gikk ca 2000 km, hvorav noen av disse km var på GATEBIL i september. Dagen etter gatebil forsvant det ene turbinhjulet ut av eksosen gitt!!

Så ja, turboene på JDM tåler ikke 1,6 bar, de overruser.
Du må ha restriktor ring som nevnt tidligere - jeg lade i 50 mm og fikk "bare" 1,2 bar - noe som er litt lite da jeg har en kompis som kjørte 1,4 bar på JDM turboer og MINES hjerne UTEN havari.
JDM dyser: 440 ccm. Du bør ha en chippet hjerne for å få ut bra med "ork" fra motoren og kunne lade ekstra - 1bar på 2jz og original turboer er jo ikke allverdens.

NYTT SPØRSMÅL:
kan man bruke JDM hjerne i euro-bil ?
Kan jeg putte min JDM -mines hjerne i en EURO bil på skilt ?

På eurobilene har jo dysene annen impedans ? JDM har høy impedans dyser, det har ikke euro ?
Og går det an å bruke manuell hjerne på en automat bil eller må¨hele jævla ledningsnettet byttes hvis man skulle bygd om en automat supra til manuell?
http://www.supra-forum.com/articles/gen ... fferences/


http://montrealracing.com/forums/showth ... wap-bible)

forskjeller på JDM vs EURO/US:

http://www.toyotanation.com/forum/19-su ... jzgte.html

Euro spec'en kjører jo en resistor pakke siden den har lav impedans dyser, så det går vel til dundas å bruke JDM hjerne på euro bil? Eller?
 #439313  av olemoda
 
1 bar er ikke all verdens. Men det funker foreløpig.
Spm er jo om dysene klarer 1-1.2 bar uten å måtte chippe hjernen og bytte dyser:-)
 #439315  av Radial
 
Dysene fikser så mange bar du kan kaste på dem, men om motoren din fikser den magre bensinblandinga på 1bar og over, er en annen sak.

Monter bredbånds-lambda, og kryss fingra for at du ikke går no særlig over 11,5 på maks belastning. Over dette risikerer du havari.

Mines hjerne er galskap uten full overvåkning. Mines utelukker banke-sensorene, høyner maks turtall 1000-2000rpm og er ofte satt opp "custom" etter ønske fra kunden når produktet ble kjøpt.
Du er altså helt uten sikkerhets-systemer, og er overlatt til deg selv.

ECU'er kan dyse-messig byttes om hverandre. Eurospec har montert inn motstander i serie med hver dyse for at hjernen skal "se" samme motstand som en vanlig dyse.
 #439316  av ragge
 
ok, visste ikke at det var slik med Mines hjernen.

Ja, har nok hatt noe tenningsbank, delvis pga for varme plugger.
Så det gjelder jo for trådstarter også: sett inn kaldere tennplugger. Skal jeg gjøre til sesongen også.

Vel, kompis av meg med mines hjerne hadde alltid AFR rundt 10 til 1 så jeg tenkte at det var trygt... :P har ikke bredbåndslambda :P

Men vet du noe mer om dette med manuell VS automat, radial? Går det å skru inn kasse, pedalsett og hjerne også vil man kunne få alt til å virke? Eller må el-anlegget byttes?
 #439317  av olemoda
 
Bredbåndslambda har jeg og vet om dette med blandinger psv.
Men lurer på hva folk erfarer og om det går:-)
 #439321  av Radial
 
Når jeg sa "utelukker" bankesensorene, så er det litt feil.
Fra 2500 og oppover, så økes terskelen for at ECU griper inn med 40% eller mer. Fra 4500ish er det knapt kontroll av banking uansett hjerne, da sensorene ikke er brukbare lenger. Gjelder samtlige toyota'er, herav den svært rike blandinga JZ'er kjører på.

Mines hjerner er satt opp etter spec når de ble kjøpt, derfor er ingen helt like. De kan skrives om av mines, men det koster trolig mer enn enn en motor :)


Auto vs Manuell er ganske enkelt.
Sett en bryter mellom Park-pinnen til ECU og jord. Bryter må stå "på" når du skal starte, og skrus av når du kjører. I Park har automat-bilene en turtall-sperre på 4500'ish.
Ellers skal det være ganske rett fram.
 #439325  av olemoda
 
Dette med parkbryteren, det gjelder og hvis eg kjører automst hjerne på manuell bil?
Har bmw kasse på og orginal motor foreløpig.
 #439328  av Radial
 
korrekt. Gjelder kun ved automat ecu på manuell bil.
 #439329  av olemoda
 
Hvis jeg feks får tak i en jdm hjerne til manuell supra istedenfor, så slipper jeg dette.
Men vil alt annet være det samme?:-)
 #439333  av Radial
 
Hva mener du med "alt annet"?

Automat ledningsnett og Automat ECU har masse ekstra krims-krams for styring av automat-kassa. (A340E er en elektronisk styrt Automat-kasse vettu).
Det er derfor litt jobb med å koble en Manuell ECU rett til ett Automat ledningsnett... Det går fint, men du må sette deg inn i Aristo ledningsnettet og skjønne systemet.

Mange kommer lettere ut av det med ett manuelt ledningsnett med en gang, hvis du først skal gå for en manuell ECU (som trolig er relativt dyrt).
Til syvende og sist kan du ende opp med å finne det billigere å gå for Datasprut med en gang, som flere andre med Aristo-motor gjør :)


Gjør grundige undersøkelser før du gyver løs, ha en plan som du veit vil funke. Les deg opp, alt Aristo og Supra dokumentasjon er tilgjengelig via Google.
 #439362  av olemoda
 
Alternativ blir manuell ledningsnett.
Har snakket med flere om datasprut på orginal motor.
Men vet mange sliter med å få hele turbosystemet til å virke skikkelig, at man bruke omtrent like mye i mapping som å kjøpe singelturbo i samme slengen.
får prøve meg frem med det orginale slik det er nå så får eg ta det etterhvert.
 #439363  av Radial
 
Turbo-systemet er 100% mekanisk, så ECU styrer ikke med dette.
Det er derimot mye enklere å mappe hvis du har gjort en liten ombygging kalt TTC ("True Twin Conversion"). Ganske enkel sak.

Bilde