TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • mapping supra

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #439732  av SupraVVT-i
 
Vurderer nytt map på bilen i år.. Men litt usikker på hvem jeg skal bruke, så hvem er flinkest i Norge? Gjerne erfaringer.
Tenkt litt på å kontakte Geir som jobbet på bjørnstad før..
 #439777  av Radial
 
volden racing får myyyye skryt av alle som bruker'n...mapper alt, og bygger motorer selv. Holder til i Lillehammer.
 #439831  av SupraVVT-i
 
ja hørt endel om han.. vet han har vært litt borti supra også.
 #439887  av Radial
 
Også er er ikke PPF så flinke, så volden fikk ut over 110hk og 250+nm av samme motor.
Sjekk volden racing på FB - Mye godt arbeid der!
 #439892  av Stiansen
 
Radial skrev:Også er er ikke PPF så flinke, så volden fikk ut over 110hk og 250+nm av samme motor.
Sjekk volden racing på FB - Mye godt arbeid der!
Har ingen erfaring med Volden selv, men har hørt fra flere at det er en "drømme-benk". Har sett biler med jævlig mye effekt der, men som ikke henger tilsvarende biler med mye mindre effekt. Det er en veldig snill benk han har. Men for all del, han er sikkert veldig flink :)
 #439899  av Radial
 
Jepp, talla er veldig høye i rulla der, men selve jobben han gjør er veldig god har jeg inntrykk av.

Man får vel i praksis aldri nøyaktig måling i en sånn type bremsebenk heller. Meg bekjent er tross alt en Dynapac basert på "trykk og flow" i en lukket "hydraulisk krets" på hver hub...med en sensor som er litt "off", og du får feil resultater... som bare ganger seg opp til sinnsykt store feil desto høyere effekten er. Så det er store muligheter for feil i systemet.
Men selve mappinga i seg selv blir overlegent nøyaktig når du kan låse hastigheten på hjula uansett belastning som Dynapac'en kan... spark hook-tester er feks ikke mulig uten sånt utstyr - Svært viktig ifm unnvikelse av tenningsbank, mm.

Jeg er vel dog litt "inhabil", da Volden er en av få i landet som mapper MS på Dynapac rulle (load cell), og jeg er ikke interessert i å betale en som ikke kjenner MS til å forstå det.
 #439983  av SupraVVT-i
 
enig i at talla blir høye der.. kjenner et par som har vært der å benka, og i alle tilfellene har jeg satt et spørsmålstegn ved hk-tallene..

ppf har sinnsyk ventetid ser jeg! mange som bruker dem hvertfall. volden fikk så mye mer ut av samme motor ja? ved bare å benke den igjen?på samme trykk? hehe. kanskje han mappet med enda høyere tenning osv. da?
viktigste for meg er holdbarhet og at bilen er god å kjøre..så helst ikke være for tøff med tenninga ;) Hk-tallet er egentlig ikke så viktig..
Noen som vet om volden kjører bilen langs vei etterpå for å sjekke kjørbarhet?

Virker som han har peiling på MS ja ! =)
 #440019  av Radial
 
Etter det Volden selv skrev om akkurat den bremsinga "Only 0,1bar increased boost, rest is only ECU tuning".
Står noe på kommentarene at PPF ikke forstod seg på Garrett turboer, siden de selv forhandler Precision... men det er veldig spesielt, for det skal ikke ha noe å si hvis man kan sakene sine.
Men det blir jo bare spekulasjoner, Før og etter resultatet sier uansett at PPF gjorde en dårlig jobb i dette tilfellet.

Ved å øke tenning (eller senke, pga for aggressiv tenning og tenningsbank) og "leane ut" blandinga fra 11 til 12:1 feks vil gi resultater som tidligere nevnt..... det er snakk om å optimalisere tenning og fuel, ikke sende motoren rett ut i tenningsbank å håpe på det beste. Vil man ha lavere effekt så senker man enkelt og greit ladetrykket - Det er den korrekte måten å redusere effekt og slitasje på. Man vil stort sett ikke kjøre motoren u-optimalt for å redusere effekten, det er en baklengs-metode.
Man vil stort sett alltid oppleve ett dramatisk fall i effekt før man kommer i eventuell tenningsbank, så at Volden fikk effekten opp på samme ladetrykk, forteller bare at han gjorde noe helt riktig og at PPF har gjort noe galt.

Meg bekjent kjører ikke Volden bilene på veien... men det gjør ikke KRB heller, og det skulle jo bare mangle. 1000hk på veien mapper man ikke, direkte livsfarlige greier. De simulerer heller veikjøring i rulla ved å variere motstanden på hjula i ett eget program, og stort sett gir detta veldig gode resultater.


Anbefaler deg å lese litt i en "Designing and tuning high performance fuel injection systems" av Greg Banish. Dritbra bok som gjør deg 10 000 ganger klokere om mapping - Så har du faktisk peiling på hva mapper'n din gjør :)
Ligger en gratis PDF hvis du googler litt.... er noen sider da, ca 110 sider tror jeg.
 #440101  av SupraVVT-i
 
ja stemmer, så den =) Dem må jo ha bomma noe sinnsykt på ppf da.. merke på turbo skal da ikke ha noe å si sånn sett!
ikke snakk om å dra den på tenningsbank.. men som du sier, legge det helt på maks optimalt. er jo garantert mye å hente på å få til bensin/tenning 100% i forhold til 90%. men som mange hinter til, så gir kanskje den benken litt mye.. nok om det, har egentlig ikke så mye å si i det her tilfellet =)

nei mener såklart ikke at det skal mappes en 1000hk bil langs veien på full pupp, men tenker på kjørbarheten. start-stopp i kryss osv, at det går strøkent på cruising osv.. men hvis en får simulert bra nok i benken så er det vel ok. synes jo bilen bør prøves langs vei etterpå for å sjekke kjørbarheten uansett, men det er min mening =)

skal se om jeg finner den! hadde ikke vært dumt. takk for tipset :D
 #440102  av SupraVVT-i
 
Radial skrev:Anbefaler deg å lese litt i en "Designing and tuning high performance fuel injection systems" av Greg Banish. Dritbra bok som gjør deg 10 000 ganger klokere om mapping - Så har du faktisk peiling på hva mapper'n din gjør :)
Ligger en gratis PDF hvis du googler litt.... er noen sider da, ca 110 sider tror jeg.
fant boka på ebay, så bestilte en. under 200kr shippa hit =)
 #440142  av Radial
 
Hvis du tenker på cruise, småkjøring og lyskryss-mapping, så ville jeg lest boka du har bestilt - Satt deg inn i sprutet ditt, og helst mappet dette selv i samhandling med en god bredbånds-lambda.
Det er egentlig ganske enkelt, men veldig tidkrevende for å finne det "din" motor liker. Sånn type mapping er dyr å kjøpe. Ikke er det "kritisk" eller "farlig" heller, da du skal virkelig gjøre mye galt for å ødelegge noe.
Og har du en masse backup'er av mappet ditt, og dummer deg ut, så setter du bare inn backup'en og prøver på nytt hvis du vil.

Boka du har bestilt forteller deg mye, og du vil tydeligere se alle fordelene med Sekvensiell tenning/fuel, tomgangs-ventiler, bankesensorer, datalogging mm...ting man ofte dropper på en motorsport bil for å gjøre ting enkelt.