TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Tung styring pÃ¥ supra mk3

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #439743  av Lenny
 
Hei, noen som har vært borti det samme? kan evt servopumpen være slitt eller er det normalt at den er tung på rattet? er ikke så veldig stor forskjell om bilen sviver eller ikke når jeg styrer med tanke på hvor tung den er på rattet :?
 #439747  av ST205RR
 
skal normalt ikke være så tung,har du peila servo-olje nivået ?
er det noe svetting eller lekasje på servopumpe eller slanger ?
 #439749  av Inz4ne
 
Har hørt om tilfeller der multireima har vært slakk i slik at det ikke drar pumpehjulet rundt, ved belastning, riktignok på annen bil, men skader jo ikke å sjekke ;)
 #439752  av thomas_ja27
 
Hvis du har progressiv servostyring (89 modell eller nyere) kan du sjekke om du har spenning på solonoiden på tannstangen, hvis ikke den får spenning blir bilen tung på servoen.
Tror den skal ligge på ca. 5v :)
 #439754  av Lenny
 
Har nå skiftet servopumpe,olje og multireima:) fortsatt tung på rattet :roll: er en 1989mod, får kansje sjekke spenninga hvis det kan ha noe og si da. Kan og nevne at det er en 1jzgte motor i bilen:)
 #439778  av ST205RR
 
er servo olja tilkoblet den orginale oljekjøleren som går bak frontfanger?
 #439780  av Radial
 
1JZ kjører en to porters vakum-solenoid på utgangen til servostyringa istedenfor elektrisk.
Denne er sikkert ikke kobla til som på 99% av 1jz installasjonene jeg har sett.

funker slik at når det er vakum, så åpnes det for servo (typisk for cruise). Hvis du gir gass, og vakumet forsvinner, og eventuelt går i overtrykk forsvinner servo-trykket og du er i "manual mode" :)
 #439789  av thomas_ja27
 
Radial skrev:1JZ kjører en to porters vakum-solenoid på utgangen til servostyringa istedenfor elektrisk.
Denne er sikkert ikke kobla til som på 99% av 1jz installasjonene jeg har sett.

funker slik at når det er vakum, så åpnes det for servo (typisk for cruise). Hvis du gir gass, og vakumet forsvinner, og eventuelt går i overtrykk forsvinner servo-trykket og du er i "manual mode" :)
Hvis det er ventilen som sitter på banjoen ved utgangen på servopumpen du sikter til, så har den lite med servotrykket å gjøre :)
Denne ventilen er der for å opprettholde samme turtall på tomgang når man belaster servoen og motoren får mere belastning. Begge slangene går til spjeldhuset. en på hver side av gass spjeldet, ventilen slipper litt luft forbi spjeldet når du får trykkøkning på utgangen på servopumpa som igjen gjør at turtallet holdes gjevnt :)
 #439795  av Radial
 
thomas_ja27 skrev:
Radial skrev:1JZ kjører en to porters vakum-solenoid på utgangen til servostyringa istedenfor elektrisk.
Denne er sikkert ikke kobla til som på 99% av 1jz installasjonene jeg har sett.

funker slik at når det er vakum, så åpnes det for servo (typisk for cruise). Hvis du gir gass, og vakumet forsvinner, og eventuelt går i overtrykk forsvinner servo-trykket og du er i "manual mode" :)
Hvis det er ventilen som sitter på banjoen ved utgangen på servopumpen du sikter til, så har den lite med servotrykket å gjøre :)
Denne ventilen er der for å opprettholde samme turtall på tomgang når man belaster servoen og motoren får mere belastning. Begge slangene går til spjeldhuset. en på hver side av gass spjeldet, ventilen slipper litt luft forbi spjeldet når du får trykkøkning på utgangen på servopumpa som igjen gjør at turtallet holdes gjevnt :)
Selvfølgelig, det er DET det den er til!
Den ventilen har hatt en helt annen funksjon i hodet mitt i snart 2,5 år :)
 #439880  av Lenny
 
Fant et lednings stikk som kommer ut fra tannstanga, det er ikke kobblet til noe. noen ide hvordan det kobbles til og passe 1jz? har hørt det ligger i ledningsnettet på 7mgte. men lite med det nå etter 1jzgte swap:)
 #439893  av ST205RR
 
den trenger du ikke å koble til,men du svarte ikke på spørsmål lengere opp hær om det er noe svetting på slanger/tilkoblinger og om servo olja er tilkoblet den orginale oljekjøleren som ligger bak frontfanger?
 #439904  av Lenny
 
ingen lekasjer pga byttet nettopp pumpe og sjekket slanger, er oljekjøler og montert på servoen:) var brukt pumpe jeg monterte da men sirkulerte hvertfall bra når jeg så oppi servo oljetanken:)