TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Import av MK4 Supra

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #441470  av Supra TT
 
Hei! Har lenge vurdert å reise til utlandet og hente inn en supra og har noen spørsmål... Venstreratt er drømmen men vet det er vanskelig å få tak i, så høyreratt er et option. Skal ha manuell kasse og GTE motor... (MK4)

- Hva må jeg sjekke før jeg reiser å henter en? (papirer, SPEC, u-originale deler, etc...)
- Er det lov å ta inn en modifisert bil? er det vanskelig å få regga? (tenker på eksos, singel turbo, coilovers)
- Hvordan gjøres det med moms og toll?
- Hva trengs det for å skaffe skilter?
- Hvordan skal jeg ordne med forsikring og skilter, hvis jeg skal kjøre bilen fra, feks: Spania til Norge?
- Gjerne føy til noe mer :wink:

Og sist men ikke minst, er det noe spesielt jeg burde se etter på bilen? (typiske feil og mangler)

Vet dette er et emne det har blitt diskutert om før, men vil ha en ordentlig veiledning av noen som har erfaring med import av supra! :)

Takk for svar! :D
 #441561  av Oluf
 
Nå har ikke jeg så mye peiling på import, men moms må du i hvertfall betale på grensa FØR du får ta bilen inn til landet. Så trenger du vel vognkort (?) fra det landet du henter bilen fra. Det er sikkert det beste om bilen er så original som mulig, eller i hvertfall ser original ut motormessig, jeg vet dog ikke hvor grundig de sjekker slikt eller om det blir sjekket i det hele tatt. Kan være lurt å ta en grundig titt i motorrommet og se etter vakum uttak for boost controller etc og sjekke om bilen er slik motormessig som selger påstår. Erfaringsmessig kan det ha vært mange kokker opp igjennom årene på disse bilene så ting kan være koblet litt på måfå. Spesielt vakum ventiler etc for det originale sekvensielle turbosystemet som få egentlig har greie på hvordan fungerer.
 #441563  av bjornalf
 
Bilen må være tilnærmet original. Moms betaler du i ettertid. men du må stoppe på første tollsted å vise papirer. da vil dem sende resten til ditt nermeste tollsted hvor du betaler moms på bilen du får ca 1-2 uker på å betale dette. eller så må du på godkjenning å da må bilen være original ellers blir bare plaget unødvendig. trim etterpå.!
 #441565  av Zepticon
 
Henta nettopp en RX7 fra tyskland, så kan jo si litt om det ut fra mine erfaringer, som førtegangsimportør:

- Hva må jeg sjekke før jeg reiser å henter en? (papirer, SPEC, u-originale deler, etc...)
At den er orginal, ikke så veldig trimmet, evt at du kan sette den i orginal stand. Om bilen er registrert i europa fra før er du garantert skiler, så lenge bilen er i den stand den var da den først ble registrert, og oppfyller de norske reglene (farge på lys etc)

- Er det lov å ta inn en modifisert bil? er det vanskelig å få regga? (tenker på eksos, singel turbo, coilovers)
Helt opp til hvert enkelt biltilsyn. Min var kjørt 50200km når jeg hadde den på visning, og det var en ganske overfladisk inspeksjon. Jeg tror ikke coilovers hadde blitt oppdaget om bilen hadde vært justert til "normal" høyde. Jeg hadde uorginal eksos, som sto i det tyske vognkortet, men denne ble ikke emd over i det norske. Har dog papirerne om det skal bli problemer med det i ettertid.
Singel turbo kan jo bli problemer, men det kommer ann på hvor orginalt det ser ut.

- Hvordan gjøres det med moms og toll?
Kjøper du fra et firma må du få firmaet til å ordne papirer slik at du får igjen moms fra landet ved eksport. Dette må gjøres I GOD TID før du skal hente den,dersom selger ikke eksporterer ofte. (noe som er skjeldent andre plasser enn i nord tyskland)
Moms kan du betale når du passerer norsk grense (svinesund, drammen, eller hvor du nå tenker å ta den inn) , eller bare deklarere og betale når du kommer hjem (innen 3 dager). Jeg betale alt på grensen, med kort.

- Hva trengs det for å skaffe skilter?
Forhåndsgodkjenning på Biltilsynet, med papirarbeid og inspeksjon. Så må du til nærmeste tollkontor å betale engangsavgift, vrakpant etc. Så tilbake til BT for registrering. (her kan du velge bokstaver på skiltet om du vil). BIlen er såpass gammel at du bare trenger kjøpskontrakt og Utenlandsk vognkort del 1 og del 2. Ingen COC dokumenter kreves.

- Hvordan skal jeg ordne med forsikring og skilter, hvis jeg skal kjøre bilen fra, feks: Spania til Norge?
Usikker på hvordand et er i Spania, men i Tyskland fikk jeg kjøpt prøveskiler med ansvarsforsikring (70Eur). Disse kan du kjøre helt fra Tyskland til Norge på, og etter de nye reglene kan du bruke dem i intill 1 måned i norge. Jeg ordnet i tillegg kasko forsikring hos Gjensidige for de 6 dagene jeg regnet med å bruke på import og godkjenning. Dette kosta meg 960kr. Da krevde de chassinr på bilen.
Om spania har andre regler, så må du muligens levere inn skiltene når du kjører ut av spania, og bruke norske prøveskilter derifra. Men dette virker ulogisk mtp EU. Jeg tror det fungerer slik som i tyskland, men dobbeltsjekk dette.

- Gjerne føy til noe mer :wink:
Kos deg på turen, ikke stress, ta deg god tid, og om du møter på problemer, sett deg ned og tenk over dem, og ikke bare hopp på første og beste løsning.
 #441572  av Supra TT
 
Tusen takk for svar! temaet er mye klarere nå :D har kikka på supra lenge nå og er veldig klar for å hente en.. blir artig 8)
Zepticon skrev:Henta nettopp en RX7 fra tyskland, så kan jo si litt om det ut fra mine erfaringer, som førtegangsimportør:

- Hva må jeg sjekke før jeg reiser å henter en? (papirer, SPEC, u-originale deler, etc...)
At den er orginal, ikke så veldig trimmet, evt at du kan sette den i orginal stand. Om bilen er registrert i europa fra før er du garantert skiler, så lenge bilen er i den stand den var da den først ble registrert, og oppfyller de norske reglene (farge på lys etc)

- Er det lov å ta inn en modifisert bil? er det vanskelig å få regga? (tenker på eksos, singel turbo, coilovers)
Helt opp til hvert enkelt biltilsyn. Min var kjørt 50200km når jeg hadde den på visning, og det var en ganske overfladisk inspeksjon. Jeg tror ikke coilovers hadde blitt oppdaget om bilen hadde vært justert til "normal" høyde. Jeg hadde uorginal eksos, som sto i det tyske vognkortet, men denne ble ikke emd over i det norske. Har dog papirerne om det skal bli problemer med det i ettertid.
Singel turbo kan jo bli problemer, men det kommer ann på hvor orginalt det ser ut.

- Hvordan gjøres det med moms og toll?
Kjøper du fra et firma må du få firmaet til å ordne papirer slik at du får igjen moms fra landet ved eksport. Dette må gjøres I GOD TID før du skal hente den,dersom selger ikke eksporterer ofte. (noe som er skjeldent andre plasser enn i nord tyskland)
Moms kan du betale når du passerer norsk grense (svinesund, drammen, eller hvor du nå tenker å ta den inn) , eller bare deklarere og betale når du kommer hjem (innen 3 dager). Jeg betale alt på grensen, med kort.

- Hva trengs det for å skaffe skilter?
Forhåndsgodkjenning på Biltilsynet, med papirarbeid og inspeksjon. Så må du til nærmeste tollkontor å betale engangsavgift, vrakpant etc. Så tilbake til BT for registrering. (her kan du velge bokstaver på skiltet om du vil). BIlen er såpass gammel at du bare trenger kjøpskontrakt og Utenlandsk vognkort del 1 og del 2. Ingen COC dokumenter kreves.

- Hvordan skal jeg ordne med forsikring og skilter, hvis jeg skal kjøre bilen fra, feks: Spania til Norge?
Usikker på hvordand et er i Spania, men i Tyskland fikk jeg kjøpt prøveskiler med ansvarsforsikring (70Eur). Disse kan du kjøre helt fra Tyskland til Norge på, og etter de nye reglene kan du bruke dem i intill 1 måned i norge. Jeg ordnet i tillegg kasko forsikring hos Gjensidige for de 6 dagene jeg regnet med å bruke på import og godkjenning. Dette kosta meg 960kr. Da krevde de chassinr på bilen.
Om spania har andre regler, så må du muligens levere inn skiltene når du kjører ut av spania, og bruke norske prøveskilter derifra. Men dette virker ulogisk mtp EU. Jeg tror det fungerer slik som i tyskland, men dobbeltsjekk dette.

- Gjerne føy til noe mer :wink:
Kos deg på turen, ikke stress, ta deg god tid, og om du møter på problemer, sett deg ned og tenk over dem, og ikke bare hopp på første og beste løsning.
 #441573  av Supra TT
 
Hei! er rimelig klar for å importere supra! og tusen takk for svar, er mye klarere nå :D

Men er du sikker på at man får registrert supra uansett, når den er registrert i europa? jeg har hørt at JDM spec er så og si umulig å regge i norge pga noe med byggekvalitet og bremser (TUV godkjenning)
Det er en supra i sverige jeg har sikla over, men den er muligens JDM spec, er denne mulig å regge i Norge??
 #441574  av Zepticon
 
Supra TT skrev:Men er du sikker på at man får registrert supra uansett, når den er registrert i europa? jeg har hørt at JDM spec er så og si umulig å regge i norge pga noe med byggekvalitet og bremser (TUV godkjenning)
Det er en supra i sverige jeg har sikla over, men den er muligens JDM spec, er denne mulig å regge i Norge??
http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegve ... es-i-norge
Fra 15. september gjelder en ny forskrift for førstegangs godkjenning av biler og tilhengere. Dette er en tilpasning til EU-regelverket.[11.09.2012]

Hovedprinsippet er at biler og tilhengere som er godkjent i et EU-land også skal godkjennes i alle andre EU/EØS-land. For serieproduserte biler som er typegodkjent i EU vil de nye reglene ha liten praktisk betydning.

Folk som importerer en bil til Norge, som er enkeltgodkjent i et EU-land, skal som en klar hovedregel også få den godkjent i Norge. Men den som tar inn en bil for registering i Norge må ha med de nødvendige dokumentene som viser at bilen er godkjent. Dokumentene skal vise bilens tilstand i kjøpsøyeblikket.

Statens vegvesens trafikkstasjoner skal kontrollere at dokumentasjonen som følger bilene er korrekt, og at det er samsvar mellom dokumentasjonen og kjøretøyet som fremstilles. Fortsatt vil det være slik at kjøretøy som åpenbart er trafikkfarlige eller til skade for miljøet kan nektes godkjenning.
 #441648  av toysupra
 
Supra TT skrev:Hei! er rimelig klar for å importere supra! og tusen takk for svar, er mye klarere nå :D

Men er du sikker på at man får registrert supra uansett, når den er registrert i europa? jeg har hørt at JDM spec er så og si umulig å regge i norge pga noe med byggekvalitet og bremser (TUV godkjenning)
Det er en supra i sverige jeg har sikla over, men den er muligens JDM spec, er denne mulig å regge i Norge??

Du må dokument fra Toyota på bilen fyller kraven for registrering, det tviler jeg sterk på at du får på jap spec.
selv om bt ikke kan nekte og godta Tyske Tuv papirer gjorde de på min , så jeg måtte skaffe dok fra Toyota Norge på min Eurspec Supra.

Det er bare å få chassinr på bilen du skal kjøpe , så tar du kontakt med Toyta norge så får du svar på de kan hjelpe deg med papirer på den akt jap spec`en du er int.

jeg sjekke selv for supra i går i 'Europa , og det er lite Eurospec til fornuftig pris og finne , men lykke til :)
 #441653  av Zepticon
 
toysupra skrev:Du må dokument fra Toyota på bilen fyller kraven for registrering, det tviler jeg sterk på at du får på jap spec.
selv om bt ikke kan nekte og godta Tyske Tuv papirer gjorde de på min, så jeg måtte skaffe dok fra Toyota Norge på min Eurspec Supra.
Om bilen allerede ahr EU skilt så kan man slå i bordet med at den allerede er godkjennt for EU. Og da har ikke BT noe de skal ha sagt.
PÅ BT i både trondheim og jessheim har jeg fått beskjed om at om bilen ( i mitt tilfelle en US model) var registrert i et EU land så var det ingen problemer å få skilter på den. Og det samme skal gjelde Jap spec basert på regelendringen i september i fjor.

Europeiske skiler ER dokumentasjon på at bilen fyller kravene for registrering. Dersom du henter en rett fra USA eller Japan er saken anderledes.
 #441663  av toysupra
 
skal ikke spam tråden her men, du må gjerne ta krangel med bt, mulig du vinner men det tar så lang tid at de fleste av oss gir faen. og ikke sammenligne us spec og jap spec, det er to vidt forskjellige ting.
Men si meg en ting , er rx7 din regga på paragraf 15? eller slapp du liksom unna det pga at den var regga i eu først?
 #441669  av Zepticon
 
toysupra skrev:skal ikke spam tråden her men, du må gjerne ta krangel med bt, mulig du vinner men det tar så lang tid at de fleste av oss gir faen. og ikke sammenligne us spec og jap spec, det er to vidt forskjellige ting.
Men si meg en ting , er rx7 din regga på paragraf 15? eller slapp du liksom unna det pga at den var regga i eu først?
Min bil er fra EU, så det ble aldri et problem, men de jeg snakket med hos BT, sa at jeg kunne ta en USA bil til tyskland, får den klargjort for godkjenning der, kjøre den til norge, og bruke de papirene til å godkjenne den her.

Ellers står det jo svart på hvit på vegvesenets sider, som jeg har linket over her:
Folk som importerer en bil til Norge, som er enkeltgodkjent i et EU-land, skal som en klar hovedregel også få den godkjent i Norge. Men den som tar inn en bil for registering i Norge må ha med de nødvendige dokumentene som viser at bilen er godkjent. Dokumentene skal vise bilens tilstand i kjøpsøyeblikket.
De "nødvendige dokumentene" er da et registreringpapir fra oprinnelseslandet. Om en JDM bil er registrert i tyskland, så er dette en enkeltgodkjennt bil, og det er da en "klar hovedregel" at den skal registreres i Norge. Dette er nytt av i fjor, og alle tidligere krangling om JDM biler gjelder ikke her, siden dette ikke er direkteimport fra Japan.
 #441683  av ArildM
 
Folk som importerer en bil til Norge, som er enkeltgodkjent i et EU-land, skal som en klar hovedregel også få den godkjent i Norge. Men den som tar inn en bil for registering i Norge må ha med de nødvendige dokumentene som viser at bilen er godkjent. Dokumentene skal vise bilens tilstand i kjøpsøyeblikket.
I så fall er det jo en genial regel for oss med svakhet for JDM biler, det må jo i så fall bety at en høyrerattet Supra godkjent i UK, kan importeres og godkjennes i Norge, så lenge den bare har blitt godkjent i UK først, og man har papirene på dette? :)
 #441710  av Zepticon
 
I teorien så sier dem det ja. Men som jeg sa voer så har jeg ikke prøvd dette lenger i praksis, enn at jeg ble fortalt det av de som jobba på BT.
 #441715  av toysupra
 
Disse papirene vill da være coc/tuv osv. og det er her det blir krøllen starter for JDM biler dessverre:)
 #441742  av Oluf
 
Zepticon har rett. Med de nye reglene spiller det ingen rolle om bilen opprinnelig kommer fra japan eller afrika, er den registrert i EU fra før er det god nok dokumentasjon. Jeg sjekka opp dette i fjor høst da jeg vurderte å importere en R34 GTR på denne måten. Men det ble Supra i stede gitt :D

Uansett, har hørt om flere som allerede har prøvd dette i praksis og det fungerer, det står jo også sort på hvit i regelverket. Lå en tråd på 200sx forumet om en som fikk regget en jdm 200sx i fjor på denne måten bla.