TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • 7mgte innkjøring?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #443644  av Supra MKIII up north
 
Hei!

Har akkurat bygd opp en 7mgte som jeg skal sette i bilen. Lurer litt på hvordan "oppstartsprosedyrer" jeg skal følge når jeg skal starte for første gang. Tenker da på feks kjøling, olje osv. (la motoren turne over noen ganger uten bensinpumperelé for å sjekke oljetrykk??), men også hvordan jeg skal sette korrekt tenning (med tanke på CPS og ved bruk av tenningslampe osv).

Noen tips?

Mvh. Daniel J.
 #443647  av ArildM
 
Spennende med oppstart av nybygd motor.
På dette emnet tror jeg du finner like mange svar som du klarer å stille spørsmål.
Jeg fulgte denne guiden på 4AGE 20v blacktop motoren min:
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Men om du vil prøve det samme på din motor er noe helt annet :)

Er i alle fall gått 1,5år med min motor nå, og den varver fremdeles som ei klokke, og bruker ikke olje :) Kjørte min bil gjennomvarm på mineralojle før jeg dro den opp på fullt turtall og gjorde som beskrevet i guiden. Venta vel ikke rare tia før jeg bytta olje. Så for min del kjørte jeg den opp på turtall fra dag 1. Var nøye med oljeskift i starten for å forsikre meg at alle maskineringsrester og annet metallspon ikke skulle bli med for lenge rundt i motoren.

Ellers dro jeg ut tenninga på min og dro den noen ganger på starteren for å få pumpa litt olje irundt motoren, tror det kan være lurt :)
 #443691  av Royalmaas
 
Dra ut EFI sikringen før du starter så kjører du startmotoren til oljelampen slutter å lyse, da skal det være bra med oljetrykk :) Men har du brukt skikkelig monterings grease på lagrer osv under montering skal det gå veldig greit rekner jeg med.

Bytte olje ofte er som Arild sier veldig lurt, har lest rundt om att det er lurt å kjøre bilen på varierende turtall de første par hundre kilometrene, altså ikke ligge lenge på ett spesifikkt turtall..

Er sikkert andre her inne som kan dette veldig godt, så sikkert noen som kan være mer spesifikk på ting :D