TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • lufting av servo

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #444581  av toyotakp61
 
hey, har akkurat skifta servopumpe og tannstang på sc400n min, som dere sikkert vet så er det samme som på supra så derfor spør jeg her.

jeg sliter med å lufte, jeg har fylt på med rød dexron 3 ATF olje, svingt frem og tilbake (til det stopper) sakte sikkert 200 ganger nå for å få ut all luft, prøvd med motor i gang, har tatt en kjøretur for å se om ting forandrer seg, men rattet er like tungt som om det ikke var servo i det heletatt. jeg har dobbeltsjekka at alle koblinger er riktig, og det er ingen lekasjer på trykkside av pumpa.

som et siste nødskrik har jeg tenkt å skifte o-ring på matesia på pumpa i tilfelle den suger luft der. (klarer ikke se eller høre noe men..)

er det noen som klarer å se noe jeg gjør feil? blir frustrert fordi jeg går tom for ideer her ;)
 #444583  av bjornalf
 
Det er strøm tilkoblet disse ja? Denne funker? kjører bare olje på min uten strøm. Og da hjelper den kanskje 20% føles nesten som den ikke er der. men kan være luft også. Men har tømt mitt system mange ganger å fylt opp å har ikke vært noe problem. Sjekka manualen?
 #444588  av toyotakp61
 
Hmm du sier noe der. Det skal være strøm ned til den motoren eller hva det er , flytta den over fra den gamle tannstanga. Kanskje jeg skulle kjøpt ny. Ja det kan jo være luft, men om det er det er jeg rimelig sikker på at den må suge falskt en plass, for jeg har lufta ganske bra.
 #444593  av toyotakp61
 
Der ser ut til at det er en solenoid "electrical variable orifice" altså en slags ventil som stenger/åpner på oljetrykk til tannstanga i henhold til fart. Kanskje jeg kan ha koblet denne feil så den ikke får spenning. Får sjekke når jeg kommeér hjem fra jobb.
 #444634  av Radial
 
Det skal og sitte en vakum-bryter på selve servopumpa på non-VVTI motorer... denne har også litt å si.
Bryter skal aktivere servopumpa ved vakum i innsuget mener jeg å huske - Typisk da du trenger servo.
 #444637  av toyotakp61
 
Hmm, eneste vacuum jeg finner på pumpa er http://www.rockauto.com/catalog/moreinf ... cc=1187625 og den sitter på trykksida av pumpa, den ene henter vacuum fra innsug og den andre går til luftfiltersats etter lmm før spjeld. Kanskje disse er bytta om
 #444639  av Radial
 
toyotakp61 skrev:Hmm, eneste vacuum jeg finner på pumpa er http://www.rockauto.com/catalog/moreinf ... cc=1187625 og den sitter på trykksida av pumpa, den ene henter vacuum fra innsug og den andre går til luftfiltersats etter lmm før spjeld. Kanskje disse er bytta om
Akkurat den jeg prater om.
Skal hente luft før gasspjeldet, og slippe litt over til innsuget ved vakum.
 #444641  av toyotakp61
 
okei takk, skal prøve å bytte om dem, evt bytte dem i tilfelle dem lekker ;)
 #444684  av toyotakp61
 
Hey, da har en kompis av meg fått sjekka tipsene (jeg er på sjøen) og det var ingen forandring. Jeg får tak i en ny solenoid og skal prøve det, skal også bytte oring på innsug selv om dette er lite trolig, og bytte de to vacuumslangene vi netopp har prøvd å bytta om. Hvis ikke noe funker må jeg bare sjekke om trykkslangene ikke er tette eller noe? Noen flere som har tips?
 #444736  av Holger
 
den vacum ventilen er bare å hive på sjøen. sett i en vw/Audi bunnplugg der hvor ventilen står. samme gjenger og du har flens mot kone som er inne i pumpa(=tett) vacum slangene tar du bare bort og tetter hullet.

eneste jeg gjorde var å ha i oljen å svinge fram og til bake mange ganger uten at motor gikk, så starta jeg opp å fylte etter litt mere så ble det bra.
 #444814  av toyotakp61
 
det virker som om pumpa mi ikke funker, når jeg svinger med motor i gang får jeg ingen fall i turtall (heller ikke på max sving) og det er ingen lyd i pumpa. dette er ei ny pumpe fra rockauto. noen som har vært borti lignende? det er ikke noe clutch som frigjør reimhjulet vel? hehe
 #446360  av Kris
 
Fant du ut hva feilen var? Skal bytte til ny pumpe selv når den kommer i posten.